Bezár

Bejelentkezés

Hirlevél feliratkozás
Bejelentkezés / Regisztráció
  • Hírek
  • Eseménynaptár
  • Túrák
  • Galéria
  • Videó
  • Blog
  • Velo magazin
  • Tour de Hongrie
  • Giro d'Italia
  • Tour de France
  • Vuelta a Espagna
  • Technikai hírek
  • Országúti
  • Mountain bike
  • Cyclo-cross
  • Pálya
  • Triatlon
  • Pedelec
  • Enduro
  • Triál

Velodrom építésének bejelentése Debrecenben

2018. június 28. csütörtök
Szerző: Sajtóközlemény
Cimkék: Debrecen

 Európában az egyik legnépszerűbb sportág a kerékpározás, hazánkban is egyre nagyobb népszerűségnek örvend. A magyar kerékpársportról ma elmondható, hogy erősödő, nemzetközi szinten már jegyzett sportolókkal rendelkezik, azonban ahhoz, hogy megfelelően betöltse társadalmi-gazdasági rendeltetését, elengedhetetlenek a felkészülést biztosító, korszerű, fedett létesítmények. A kerékpársport a laikus szemlélő számára nem igényel különösebb infrastruktúrát, az általános vélekedés szerint a versenyeket közúton vagy erdőben kijelölt útvonalakon rendezik. A valóságban az egyes szakágak dinamikusan fejlődnek és ugyanolyan létesítmény igényük van, mint a többi sportágnak.

 

A Magyar Kerékpáros Szövetség sportágfejlesztési stratégiája (2017-2024) kiemelt figyelmet szentelt az infrastrukturális feltételeknek, így – miután a kerékpár is bekerült a kiemelt sportágak körébe – a rendelkezésre álló forrásokból kisebb volumenű fejlesztések már megvalósultak vagy folyamatban vannak. A Magyar Kerékpáros Szövetség célul tűzte ki a Kerékpár Edzőcsarnok-fejlesztési Program megvalósítását, amelynek keretén belül edzések és versenyek lebonyolítására is alkalmas velodromok megépítésére kerül sor az ország három, egymástól távol eső helyszínén (Budapest, Kelet-Magyarország, Nyugat-Magyarország). A Kelet-magyarországi velodrom helyszíne Debrecen.

 

Az edző velodromok célja nem a „nagy világversenyek” megrendezése, s emiatt a költségigényük és a fenntartásuk is a töredéke az olimpiai velodromnak. A Magyar Kerékpáros Szövetség elsődleges szempontja, hogy a pályák minél hamarabb a magyar kerékpárosok rendelkezésére álljanak. A létesítmények elsősorban utánpótlás-nevelést szolgáló edzőkomplexumok lennének, kisebb nézőtérrel, melyek az utánpótlás-korú versenyzők mellett az amatőr és hobbi sportolók számára is látogathatók lesznek. A létesítmények – más sportágak befogadása esetén, hatékony hasznosítási koncepcióval – önfenntartóan tudnak működni. A kelet-magyarországi és a nyugat-magyarországi létesítmények jó helyszínválasztás esetén regionális szerepet játszhatnak, azokat a szomszédos országokból érkező sportolók is használni fogják, ahol nincs pálya, ezért a regionális központokként is funkcionáló Debrecen sok szempontból indokolt választás. Megfelelő helyszínek esetén a létesítmények a mindennapos testnevelés infrastrukturális igényeit is kiszolgálhatják.

 

A velodrom egy speciális sportcsarnok, melynek központi eleme az ovális alakú, fából épített, két egyenesből és két erősen döntött visszafordító kanyarból álló, gyorsasági kerékpáros versenyek lebonyolítására szolgáló pálya (track). A kerékpáros pályatest által határolt belső terület – ami lesüllyesztve a pályatest alatt helyezkedik el – kerékpáros versenyek alkalmával technikai zónaként funkcionál, itt helyezkednek el a versenyzőket kiszolgáló csapatok. Amikor nincsen kerékpáros verseny, akkor ez a belső tér használható más kerékpáros szakág vagy más sportág helyszíneként (pl.: tollaslabda, röplabda, torna, ritmikus gimnasztika). Ennek bevételei is hozzájárulnak a fenntartható működéshez. A velodrom nem csak profi vagy utánpótlás versenyzők által használható, hanem a szabadidősport igényeit is ki tudja elégíteni. Nyugat-Európában jellemző példa, hogy cégek vásárolnak pályahasználatot adott időszakra, és a dolgozók ez időben korlátlanul igénybe vehetik a pályát (maximum 20-25 főig általában). Az épületnek megfelelő szellőzéssel, fűtéssel és hűtéssel kell rendelkeznie, valamint elengedhetetlen a megfelelő öltözők, vizes helyiségek, technikai kiszolgáló helyiségek, tároló kapacitás, szociális terek, épületen kívüli gépkocsi parkoló és kerékpár tárolók telepítése.

 

A velodrom lehetővé teszi, hogy Magyarországon is 12 hónapon át adott legyen a pálya-sport versenyek lebonyolítása (12 olimpiai versenyszám), a professzionális kerékpáros edzésmunka és a kerékpársport utánpótlás-nevelési bázisa szélesítéséhez szükséges infrastrukturális feltételek biztosítása. Továbbá más kerékpáros szakágak, más sportágak, illetve akár kulturális események befogadására is alkalmas.

 

Révész Máriusz, aktív Magyarországért felelős kormánybiztos a sajtótájékoztatón kiemelte, hogy a Kormány az elmúlt években óriási hangsúlyt fektetett az aktív Magyarország megteremtésére, mely sportág-fejlesztést, infrastruktúra-fejlesztést és az utánpótlás-nevelés fejlesztését is tartalmazta. Kiemelten fontos a kerékpársport, amelyhez a kerékpárutak építése, kerékpáros pihenők kialakítása, illetve a hasonló létesítmények építése kapcsolódik szorosan.


A most épülő létesítmény jelentőségét tovább növeli, hogy 500 km-es körzeten belül első és egyetlen lesz, mely garancia lehet a kihasználtságra, illetve a széles látogatottságra.

 

Papp László, Debrecen MJV polgármestere hangsúlyozta, hogy 2010 óta Debrecen igazi regionális központtá fejlődött, mind gazdasági, mind kulturális, mind pedig sportszempontból. A debreceni velodrom építését újabb elismerésként és egyben fontos lehetőségként értékelte, melynek funkcionalitása illeszkedik a város sport és közösségi életébe.

 

Bács Zoltán, a Debreceni Egyetem kancellárja szerint a fiatalok közösségi aktivitásaihoz is hozzájárulhat majd a létesítmény, melyhez az Egyetem a sport és turisztikai képzési hátteret, valamint a sportdiagnosztikai rendszert biztosítja.

 

Princzinger Péter, a Magyar Kerékpáros Szövetségnek elnöke kiemelte, hogy a magyar kerékpársport 12 szakág együttes versenyeztetését és infrastrukturális hátterét kell biztosítania. A magyar kerékpársport felemelkedőben van, a további sikerek eléréséhez az utánpótlás-nevelés erősítésére, a hasonló infrastrukturális fejlesztésekre, valamint a most megszületett sportágfejlesztési stratégia megvalósítására van szükség. A velodrom nem csupán a kerékpársport, hanem adottságinak köszönhetően más kiegészítő sportolási lehetőségek együttes székhelye lehet.

Kérjük, írja meg véleményét:

Vélemény írására csak a regisztrált felhasználóknak van lehetőségük. Amennyiben hozzá szeretne szólni a cikkhez, kérjük regisztráljon, és jelentkezzen be.

visszalépés az előző oldalra

Legújabb pálya hírek

Átadták a Kőbányai BringArénát!

A Kőbányai BringAréna egy bemutató versenyekkel egybekötött sajtórendezvénnyel mutatkozott be a közönség előtt...

  • Daniel Bigham megdöntötte az egyórás kerékpározás világrekordját!
  • Szalontay Sándor a legjobb nyolcig jutott a müncheni pályakerékpáros Európa-bajnokság sprintszámában
  • Utánpótlás pálya országos bajnokság Tamásiban
  • Cyclo-cross hírek külföldről: Vas Kata Blanka a vb-ről, Pidcock az elit férfi világbajnok, Pieterse végre révbe ért

VELO.hu felhasználók legújabb túrái

Balaton 1. – Keszthelyi-hegység

Távolság: 32.3 km
Szintkülönbség: 327 m
Nehézségi fok: 3

Szentgotthárd – Őrség Észak

Távolság: 39.4 km
Szintkülönbség: 458 m
Nehézségi fok: 5

Balaton 3. – Szólád, Körös-hegy

Távolság: 25.2 km
Szintkülönbség: 239 m
Nehézségi fok: 3

Legújabb blog bejegyzések

  • Csak biciklik?
  • Bala
  • "Hadiösvényen..."
  • A Tour de Hongrie üldözése, avagy a 2021 - es Magyar körverseny külső szemmel
  • "Európa vad sarka"

Félsziget-kupa 2019

Merida Concept Store Budapest - Megnyitó

Félsziget-kupa

Borsodcross 2017

Lampre-Merida edzőtábor 2018

Movistar csapatbemutató 2018

Polartec edzőtábor 2018 Contadorral

UAE edzőtábor 2018

Országúti kerékpáros világbajnokság 2014 - Promo

SuperCross sorozat 1. forduló-Kazincbarcika cyclocross

SuperCross sorozat 1.futam-Kazincbarcika

SuperCross sorozat 1.futam-Kazincbarcika

Harkány Tour 2013: 12 órás nemzetközi kerékpárverseny

V. ROSE - VELO.hu Kékesi Csúcstámadás (rövid videó)

V. ROSE - VELO.hu Kékesi Csúcstámadás

MERIDA Tour de Zalakaros 2013 (Teljes összefoglaló)

MERIDA Tour de Zalakaros (118 km)

MERIDA Tour de Zalakaros (118 km)

Dukai Regina már a WestEnd Bringa WeekEnd-re készül!

  • Kerékpár
  • Hírek
  • Eseménynaptár
  • Túrák
  • Felszerelés
  • Galéria
  • Videó
  • Blog
  • VELO magazin
  • Médiajaánlat
  • Impresszum
  • Jogi nyilatkozat
  • Adatvédelem
  • ÁSZF
  • Kapcsolat
Velo.hu bringamagazin.
Biciklis hírek, tesztek, felszerelések, túrák és apróhirdetések
weboldal tervezés: IRQ