Új Dura-Ace R9200, tanulmány a sebesség tudományában
Azoknak készült, akik sosem kötnek kompromisszumot, a Shimano prémium R9200 szériája 12 fokozatú Di2-ra váltott, tárcsafék vagy v-fék vezeték nélküli váltókkal, gyorsabb váltás, nagyobb 54-40 lánckerekek és 11-34 lánckeréksor.
A széria új teljesítménymérőt, SERVO WAVE féktechnológiát és belső nélküli, vagy szingó kerekek új választékát tartalmazza.
Az új DURA-ACE nem csak egy új kiemelkedő kollekció fejlesztése, hanem egyaránt a csúcspont a sebesség tudományának tanulmányozásában.
A Shimano elhozta a leggyorsabb és a legprecízebb váltó szériáját, bővítve innovációs örökségét, miközben új mércét állít fel a teljesítményt illetően. Az új DURA-ACE R9200 széria minden részlete, döntése és alkatrésze arra lett tervezve, hogy gyorsabb, megbízhatóbb és intuitívabb tekerési élményt nyújtson.
A Science of Speed design koncepcióval kifejlesztett R9200 széria alkotóelemei, például az ultra hatékony 12 fokozatú meghajtásrendszer, a megbízható, vezeték nélküli vezérlés, a rendkívül kifinomult ergonómia, az új aerodinamikus belső nélküli és szingó kerekek, az erősített fékrendszer és az integrált digitális technológia mind azoknak készült, akik sosem kötnek kompromisszumot.
Nem könnyű a tökéletességre törekedni. A világ legjobb sportolóival és kerékpáralkatrész fejlesztőivel folytatott munka, a termék-teljesítmény kutatását, vizsgálatát és elemzését jelentette a laboratóriumban és a való világban is, minden követ megmozgatva a sebesség tudományának megtalálásáért. Az eredmények fejezetekre bonthatóak:
váltó rendszer + vezérlő felület + fékrendszer + hajtásrendszer + kerékrendszer
Vessünk egy pillantást az egyes fejezeteken belüli fejlesztésekre:
Váltó rendszer: minden idők leggyorsabb váltása, abszolút megbízhatóság, integrált kialakítás
A Shimano teljesen átdolgozta a Di2 platformot, hogy javítsa a váltási sebességet, miközben vezeték nélküli váltókapcsolatot hoz létre és továbbra is biztosítja az abszolút megbízhatóságot.
Az új Shimano Di2 platform továbbfejlesztett motor kialakítást biztosít a váltókban, ami csökkenti a feldolgozási sebességet, azaz a motor és a váltó mechanizmusai közötti mozgási időt, valamint a váltó teljesítményét, hogy lehetővé tegye a Shimano minden idők leggyorsabb váltását. Az eredmény egy másodperc törtrésze alatti időmegtakarítás, illetve a hátsó váltó üzemideje 58%-kal, az első váltó üzemideje pedig 45%-kal csökken.
Az abszolút megbízhatóságot egy vezetékes kapcsolat biztosítja. Az új, kisebb átmérőjű SD-300 vezetékek kötik össze a Di2 akkumulátort (BT-DN300) az első váltóval (FD-R9250) és a hátsó váltóval (RD-R9250). Ez az egyetlen belső akkumulátor egyszerű töltési megoldást tesz lehetővé, magasfeszültségű és stabil kapcsolatot biztosít a váltóknak, hozzájárulva a Shimano eddigi leggyorsabb váltásához. Az abszolút megbízhatóságot továbbra is garantálja a biztonságos, a gyors feldolgozás és az alacsony fogyasztású szabadalmaztatott chip áramkör, amely jelentősen csökkenti a külső egységek interferenciájának esélyét.
A tesztek szerint a BT-DN300 akkumulátor, ami a váltóknak szolgáltatja az energiát, 1000 km-el büszkélkedhet a töltések között. Az STI váltógombok CR1632 gombelemekkel működnek, amelyek körülbelül 1,5-2 éves használatot biztosítanak. Az akkumulátor kapacitásának további növelése érdekében a teljes vezetékes opció is lehetséges, 50%-os kapacitás növekedést és praktikus előnyöket biztosítva a kerékpárosok számára, akik az új DURA-ACE és e-bike kombinációt használják.
A Shimano új DURA-ACE hátsó váltója már nem csak egy hátsó váltó. Most már ez az a pont, amelynél tölthetjük a rendszert (lecserélve a Shimano SM-BCR2 töltőt), továbbá ez biztosítja a kapcsolatot az STI váltókarokkal a Shimano saját integrált áramkörén keresztül, illetve ANT+ kapcsolaton át a külső gyártók termékeivel (lecserélve az EW-WU111 vezeték nélküli egységet), és helyettesíti a kormányon vagy a vázon belüli Junction-A-t (SM-RS910). Ennek eredményeként az RD-R9250 hátsó váltó integrált kialakítással és rejtett töltőnyílással lett ellátva, plusz Di2 műveletekhez használható gombbal és LED világítással, amelyek Synchronized Shifting módot, a beállítási módot, vagy bármilyen töltési követelményt jeleznek.
Vezérlő felület: páratlan ergonómia, letisztult kormány, testreszabhatóság
Az elmúlt években a professzionális és magas teljesítményű kerékpárosok elkezdték megváltoztatni a tekerési pozícióikat és a tekerési preferenciájukat. A Shimano számos profi kerékpárossal együttműködve tanulmányozta ezeket a változásokat. Az emelkedőkre, a lejtőkre és az időfutamokra, a Shimano a kényelmet, a kinézetet és az aerodinamikai előnyöket kombinálta a páratlan ergonómiával.
Az új 2x12 fokozatú vezeték nélküli hidraulikus tárcsafék váltókarok (ST-R9270) most megemelt fejrésszel, enyhe belső hajlítással és megnövelt területtel rendelkeznek a váltó és a kormány között, a kényelem és a jobb irányítás érdekében. Ez biztosítja a kerékpárosok jobb mutató- és hüvelykujj fogását a kéztámaszokon, valamint jobb 3-as ujjas fogást a fékkar mögött, miközben továbbra is könnyedén hozzáférhetnek a váltókarhoz a kormány alsó részében. A Di2 gombok közötti eltolás is javult, hogy lehetővé tegye a fel-és le-váltó gombok közötti könnyebb megkülönböztetést, különösen kesztyűvel vagy nedves ujjakkal.
A váltók vezeték nélküli kapcsolattal működnek. Ez lehetővé teszi az egyszerű telepítési folyamatot úgy, hogy nincsenek váltókábel nyílások a vázban vagy a kormányban. A belső tömlővezetéssel együtt, egy gyönyörűen letisztult kormány jön létre.
A minimalizált kiegészítő váltó pontok telepítésekor használhatóak a kábel nyílások. A Shimano sprint (SW-R801-S), vagy climbing váltókar (SW-R801-T) rögzítő bilinccsel is használható, vagy integráltan is elhelyezkedhet a kormányban, egy speciális belső elvezetéssel, mint például az új PRO Vibe Evo bar esetében. Ezek az új, még kompaktabb szatelit kapcsolók 100 mm-es kábellel (SW-RS801-S) a kormány alsó részébe, vagy 260 mm-es kábellel a könyöklőbe is beépíthetőek (SW-RS801-T).
Természetesen a vezérlőfelület kínál néhány praktikus testreszabási lehetőséget, a frissített E-TUBE alkalmazásnak köszönhetően, amely már kompatibilis a DURA-ACE R9200 szériával is. A korábbi változatokhoz hasonlóan, az E-TUBE Project 4.0.0 verzió lehetővé teszi a Synchronized vagy Semi-Synchro váltást, a Multi-Shift váltást, a váltási sebességet és az STI váltógombot, hogy mindig indulásra kész legyen. A külső gyártó termékek is mind beállíthatók, hogy megjelenítsék a Di2 értesítéseket.
Hajtásrendszer: optimalizált alkatrészek, gyors és zökkenőmentes váltás, integrált teljesítménymérő
Az országúti versenykerékpárosok általában arra törekednek, hogy a lehető leggyorsabb és leghatékonyabb módon jussanak el A-ból B-be. Ezt figyelembe véve, a Shimano optimalizálta a váltást és a teljesítménymérőt, hogy új mércét állítson fel a teljesítmény tekintetében, így javítva 58% -kal a hátsó váltási sebességet és 45%-kal az első váltási sebességet.
Az új DURA-ACE 12 fokozatú HYPERGLIDE+ lánckeréksor megőrzi a felső 11T váltót, de optimalizálta a 6., 7., és 8. lánckerekek között, a ‘sweet spot’ áttételek felülvizsgálatával, hogy megőrizze a Shimano sima és egyenletes lépcsőit a fokozatok között.
A lánckeréksorok okos, rámpás profiljainak köszönhető gyors és zökkenőmentes váltással kombinálva nagy terhelés alatt is simább váltást tesznek lehetővé, függetlenül attól, hogy felfelé vagy lefelé történik a váltás.
Ennek eredményeként nincs szükség lassításra, vagy könnyű pedál hajtásokra a váltáshoz. A kerékpárosok most minden eddiginél gyorsabban válthatnak, simább ritmussal és jobb váltási sebességgel, a HYPERGLIDE+ technológiás DURA-ACE lánckeréksornak köszönhetően.
Összesen két új DURA-ACE Hyperglide+ lánckeréksor áll rendelkezésre: a 11-30 fogkiosztású és az új DURA-ACE 11-34 a meredek emelkedőkhöz. A lánckeréksor új bordás rögzítéssel rendelkezik, amely visszafelé is kompatibilis a DURA-ACE R9100 11 fokozatú freehub testekkel, így az új DURA-ACE R9200 alkatrészek használhatók a korábbi R9100 szériájú kerekeken.
Az új nagyobb DURA-ACE lánckeréksor (11-34T) modernebb versenystílust kínál, az új 54-40T nagyobb lánckerekű hajtómű pedig nagyobb váltási hatékonyságot kínál, mint a kisebb lánctányér opciók és segítik, hogy a profi kerékpárosok reagálni tudjanak a növekvő sebességre.
Korábban esett szó a váltási gyorsaságról, de van még mit mondani róla. A váltásokat a kisebb, karcsúbb és könnyebb Di2 első váltó (FD-R9250) és a fejlettebb SHIMANO SHADOW RD hátsó váltó (RD-R9250) végzik. Az első váltó 33%-kal kisebb frontális területet ígér, 26 g-os súlycsökkenést hoz és biztosítja a kapacitást a 50-55T áttételű lánckereknek.
A meghajtásrendszer természetesen nem teljes a hajtómű nélkül. Két verzió elérhető, az integrált teljesítménymérő verzió (FC-R9200-P) és a teljesítménymérő nélküli verzió (FC-R9200), számos méretezéssel. Mindkét verzió HOLLOWTECH II technológiával rendelkezik és 50-34T, 52-36T vagy új 54-40T lánctányér kombinációban érhető el, 160-tól 177.5 mm-es hajtókar hosszúsággal és 148 mm Q-factor-ral. A teljesítménymérő verziók Bluetooth és ANT+ technológiát használnak az adatok átvitelére. 300+ órányi tekerési idővel büszkélkedhet a töltések között és továbbfejlesztett, 1,5%-os mérőpontossággal bír.
A DURA-ACE R9200 hajtásrendszer ugyanazt a 12 fokozatú láncot használja, mint a Shimano XTR M9100 széria, leegyszerűsítve a készletet a kereskedők és a kerékpárosok számára.
Fékrendszer: minden idők legjobb irányítása, karbantartásbarát, csendesebb rendszer
A sebesség mit sem ér irányítás nélkül. A versenyek a kanyarokban dőlnek el, tehát a jobb fékezés jelenti a különbséget a dobogós hely és a csalódás között.
A Shimano új DURA-ACE fék alkatrészei finomra hangolt irányítást kínálnak a szűkebb, gyorsabb és veszélyesebb kanyarokban, az országúti versenyhelyzetekben. A Shimano MTB és Gravel fékrendszerektől átvett SERVO WAVE technológia kevesebb szabad kigurulást jelent és azonnali kapcsolatot teremt a fékbetétek és a féktárcsák között, lehetővé téve a fékerő jobb adagolhatóságát, nagyobb sebességet és nagyobb magabiztosságot eredményezve a technikás helyzetekben.
Továbbá, a 10%-kal megnövelt fékbetét és féktárcsa közötti hézag és a Shimano RT-MT900 féktárcsa elősegíti a fékzaj csökkenését. Az eredmény egy csendesebb rendszer, amely a féktárcsa kisebb hődeformációja és a fékbetét és féktárcsa közötti átmeneti interferencia révén jön létre.
Ráadásul még a fék karbantartása is javult. Mostantól a légtelenítő nyílásnak és a szelepcsavarnak köszönhetően lehetséges a fék légtelenítése anélkül, hogy a féktestet (BR-R9270) eltávolítanánk a vázról,. Az új tölcsér és a légtelenítő alátét szintén segíti a légtelenítési folyamatot.
Kerékrendszer: aerodinamika, merevség hajtás közben és kisebb súly
A sebesség tudományának utolsó pillére a kerék, a végső pont a kerékpáros erőbefektetése és az elért sebesség között. A Shimano három tényező egyensúlyával alakította át palettáját: az irányítás feláldozása nélküli ellenállás csökkenés, az új DIRECT ENGAGEMENT agynak köszönhető hajtásmerevség és könnyebb szerkezet. Ezek az alapok alkotják meg a teljes karbon belső nélküli és szingó opciókat, hogy felülmúlják a mai színvonalat.
A három felni magasságprofilja különböző teljesítmény előnyöket kínál a kerékpárosok számára.
• A C36 (WH-R9270-C36-TL) az emelkedőkre összpontosít és a legkönnyebb kerék
• A C50 (WH-R9270-C50-TL) egy mindenes kerék, az ellenállás, a merevség, a periféria és összességében a súly és a vezérelhetőség tökéletes egyvelege
• A C60 (WH-R9270-C60-HR-TL) aerodinamikailag a legjobb a gyors leejtőzők számára, High Rigidity-vel (HR), az ellenállásra és a menetmerevségre összpontosítva
Az ellenállás csökkentése nagy cél volt és az új C50 különösen kiemelkedő ezen a területen. Versenyhelyzetekben 5.1W ellenállást nyújt a DURA-ACE R9100 széria C40-TL belső nélküli kerékkel szemben, és 1W ellenállást a R9100 C60-TU szingó kerékkel szemben, miközben továbbra is a súly és az irányíthatóság előnyeit kínálja.
A megnövelt merevség hajtás közben növeli a közvetlen pedálozás érzését gyorsuláskor. Ezt a DIRECT ENGAGEMENT agy segítségével sikerült elérni, két egymásba illeszkedő felülettel, a kalapács és racsni rendszer helyett, 63%-os növekedést eredményezve az új R9200 C50-TL és a korábbi R9100 C40-TL kerék között, valamint 45g súlycsökkenést eredményezve a hátsó agyban.
Minden gramm számít, ha forgástömegről van szó, így az új kerekek mellet a felniknek is csökkent a súlyuk. Egy pár WH-R9270-C50-TL kerék 161 g-mal kevesebb, mint az előző WH-R9170-C40-TL kerekek.
DURA-ACE R9200: Azoknak készült, akik sosem kötnek kompromisszumot
A Shimano tanulmánya a sebesség tudományában új szintre emelte az országúti kerékpárok fejlesztését. Az újratervezett DURA-ACE váltók, fékek, kerekek, lánckeréksorok és hajtóművek, plusz az új Di2 EW-SD300 vezetékek és akkumulátorok, valamint Shimano féktárcsák, középcsapágyak, középrészek és láncok bizonyítják, hogy a Shimano minden követ megmozgatott a magasabb szintű sebesség eléréséhez. De ne higgy nekünk. Próbáld ki magad
A termékek 2021 októberétől elérhetőek a boltokban.
Kérjük, írja meg véleményét:
Vélemény írására csak a regisztrált felhasználóknak van lehetőségük. Amennyiben hozzá szeretne szólni a cikkhez, kérjük regisztráljon, és jelentkezzen be.