Országútis hírek külföldről: két magyarral rajtol a fehér utak pokla, Valter Attila már nagyon várta ezt a versenyt, Dina Márton Rodoszon kezd
Jön a Strade Bianche, a fehér utak pokla
A nagy, tradicionális, több mint száz éves múltra visszatekintő klasszikus versenyek árnyékába kezd feltörni egy mindössze a tizenhetedik kiadását megélő viadal. A hétvégén – március 4-én, szombaton – megrendezendő Strade Bianche, azaz a fehér utak, egy igazi sikertörténet.
A verseny első kiírására 2007-ben került sor. Akkor még Monte Paschi Eroica néven hozták tető alá, a Monte Paschi nevű bank ugyanis szeretett volna nagyobb népszerűségre szert tenni, így a kerékpárverseny szponzorálása mellett döntött, ami nagyobb nyilvánosságot biztosított a pénzintézetnek. Az első két évében Monte Paschi Eroica, majd a következő három esztendőben már Monte Paschi Strade Bianche néven szerepelt a versenynaptárban. Időközben a banknak pénzügyi nehézségei adódtak, így mára már csak Strade Bianche a megmérettetés neve.
Az útvonal fő jellegzetessége, hogy aszfalt nélküli, fehér, finom murvás utak tarkítják és nehezítik a csodaszép toszkán tájon keresztül haladó penzumot. Ezek az utak adják a viadal nevét, fehér utak, azaz Strade Bianche. A kezdeti években a mezőny nem volt túlságosan rangosnak mondható, a klasszikusokra készülő versenyzők elkerülték a még hírnév nélküli versenyt. Az induló csapatok száma sem volt annyi, mint ma, a WorldTeam besorolású és a kisebb sorok között is túlnyomóan csak olaszok voltak.
Az RCS Sport látván a viadalban rejlő potenciált, mind a táj szépségét, mind a leaszfaltozatlan utak versenyre való hatását, 2010-ben betette a Giro d’Italia útvonalába. Ez hozta meg az igazi áttörést, egy nagyon emlékezetes etapon, amelyet Cadel Evans nyert meg. Azon a májusi szakaszon az eső áztatta toszkán táj és a salakos, sáros utak nagyban hozzájárultak a verseny rangjának és ismeretségének növeléséhez.
Az idei, tizenhetedik Strade Bianche ezúttal is remek mezőnyt vonultat fel. A kezdeti évekhez képest, tizenhárom csapat helyett, a ma már a WorldTour-naptárban helyet kapó viadal, huszonöt sornak biztosít lehetőséget. A mezőny összetétele sem akármilyen, alig van olyan klub, ahol nincs esélyesnek mondható versenyző. Az útvonal jellege miatt, a felfelé rövid, de nagyon meredek, néhol 16%-os részeken még nem jelentős az aszfalt hiánya, ám lefelé a salakos, murvás úton nélkülözhetetlen a verseny megnyeréshez a kimagasló technikai tudás és a kitűnő kerékpárkezelés.
A címvédő Tadej Pogacar (UAE Team Emirates) nem áll rajthoz, ám ott lesz többek között a mezőnyben Mathieu van der Poel (Alpecin-Deceuninck), Tom Pidcock (INEOS Grenadiers), Julian Alaphilippe (Soudal-Quick-Step), Tim Wellens (UAE Team Emirates), Tiesj Benoot (Jumbo-Visma) és Pello Bilbao (Bahrain Victorious) is, de Fetter Erik (EOLO-Kometa) és Valter Attila (Jumbo-Visma) révén két magyar kerekesnek is szoríthatunk.
A Siena környéki 184 kilométeres penzum összesen 63 kilométernyi poros részt tartogat, tizenegy szektorra elosztva.
Természetesen a hölgyek számára is rendeznek versenyt, a szebbik nem képviselői kilencedik alkalommal vágnak neki a saját, 136 kilométeres távjuknak.
Valter Attila: a Strade karakterisztikája passzol az erősségeimhez
Az O Gran Caminón mutatott remek teljesítménye kapcsán egyre több nemzetközi szakportál cikkéből köszön vissza Valter Attila neve, aki legutóbb a legnagyobb benelux bringás oldalnak nyilatkozott.
– Örülök, hogy nem felejtettek el a Jumbo-Vismánál, így idén már az ő színeikben versenyezhetek. Annak idején még nem éreztem magam késznek ahhoz, hogy egy ilyen kaliberű csapathoz igazoljak. Jól sikerült az edzőtábor, ahol nagyrészt a hegyimenőkkel készültem. Nem edzettünk keményen, inkább úgy mondanám, hogy okosan tettük a dolgunkat. Jön a Strade Bianche, melyet nagyon kedvelek, hiszen a karakterisztikája passzol az erősségeimhez – mondta a Wielerflitsnek adott interjújában Valter, aki a versenyprogramját is megosztotta: az olasz klasszikust a Tirreno-Adriatico (március 6-12.), a Milánó-Sanremo (március 18.), a Settimana Internazionale Coppi e Bartali (március 21-25.), a Baszk Körverseny (április 3-8.), az Amstel Gold Race (április 16.), a La Fleche Wallonne (április 19.), a Liege-Bastogne-Liege (április 23.), a Norvég Körverseny (május 24-29.) és a Svájci Kör (június 11-18.) követi.
Dina Márton idénye is elkezdődik
A rodoszi Visit South Aegan Islands 2.2-es szakaszversenyén kezdi a 2023-as szezont új csapata, a cseh ATT Investments színeiben Dina Márton. A kétszakaszos megmérettetést a Rodosz GP, majd a négynapos Rodoszi Körverseny követi.
A huszonhárom csapatos mezőnyben tizenhat kontinentális sor, öt klubcsapat és két nemzeti válogatott áll rajthoz.
Fotók: velo.hu archívum, Jumbo-Visma és ATT Investments.
Kérjük, írja meg véleményét:
Vélemény írására csak a regisztrált felhasználóknak van lehetőségük. Amennyiben hozzá szeretne szólni a cikkhez, kérjük regisztráljon, és jelentkezzen be.