Országútis hírek külföldről: jön a Milánó-Sanremo, avagy ki nyer ma?
Háromszáz kilométernyi kín
Március 18-án, szombaton immáron a 114. Milánó-Sanremo kerül megrendezésre. Akárhogy is alakul a táv – ami a leghosszabb a Nemzetközi Kerékpáros Szövetség (UCI) WorldTour naptárában -, a maga 294 kilométerével szedni fogja az áldozatait. A mezőny, ahogy kiér Milánó vonzáskörzetéből különösebb emelkedők nélkül kanyaroghat a Passo del Turchino lábáig. A legbátrabbak és az igazán elszántak természetesen már itt is szökésben lesznek, de egy ilyen hosszú és rangos versenyen a korai elmenés rendkívül kiszolgáltatja magát az időjárási tényezőknek, és a mezőny kollektív erejének. A Milánó-Sanremo idei legmagasabb pontja után még mindig több mint 100 kilométer van hátra a versenyből. Olyannak is tűnhet ez a táv, mint két egymás utáni rövidebb szakasz egy nagy körversenyen.
Az első „capik” (dombocskák) a verseny vége előtt körülbelül ötven kilométerrel kezdődnek, ekkora a mezőny már szeretné látótávolságban tudni a szökevényeket. Az esélyesek küzdelme, a papírforma szerint az utolsó negyven kilométeren ölt majd formát. Rengeteget fog számítani, hogy kinek a csapata tudta megőrizni létszámát és erejét. Ahogy nő a tempó a rajtvonaltól 272 kilométerre fekvő Cipressa felé, úgy fognak lemaradozni a segítők és azok, akik elmérték a formaidőzítést. Itt már egy-egy műszaki hiba, kisebb bukás is végzetes lehet a győzelem szempontjából, hiszen a felzárkózás sok erőt vesz ki a versenyzőkből, ami hiányozni fog, legkorábban már a Poggio emelkedőjén, legkésőbb pedig a célban. A Poggio lábát elérve, 281 kilométernél, már a verseny állása szerint is lépnie kell az esélyeseknek. Amennyiben egy erős sprinter is ott van a mezőnyben, ez az utolsó lehetőség leszakítani, amellett, hogy innentől akár már egyedül is befejezhető a viadal egy sikeres támadással.
A sprintereknek és megmaradt csapattársaiknak pedig létkérdés, hogy a megfogyatkozott mezőny elején kezdjék meg az utolsó emelkedőt, hogy egy esetleges kisebb hátrányt még le tudjanak dolgozni az utolsó kilométereken. A lejtmenet után még három, és akárhogy is alakul a verseny a legkeményebb három kilométer várja a túlélőket. Hiába sík már a Poggio lejmenetétől a pálya, az állóképesség, az erő és a taktikai érzék szinte triplán számít a megtett táv ismeretében. Megpróbálni elmenni a csoporttól, vagy várni a sprintre, esetleg olyan tempót diktálni, amivel már nem érnek utol? A jó választás itt az örökkévalóságba és a történelemkönyvek lapjaira vezet, a kerékpársport nagyjai és a Milánó-Sanremo halhatatlanjai között.
A címvédővel, valamint a Pogacar, van Aert, Van der Poel trióval rajtol a verseny
Ami az esélyeket illeti – a fogadási irodák és a szakértői vélemények egybehangzó állásfoglalása szerint is –, a szlovén Tadej Pogacar (UAE Team Emirates) a legfőbb favorit. Persze rajta kívül is lesznek azért nagy nevek a mezőnyben, úgy mint a belga Wout van Aert (Jumbo-Visma), a holland Mathieu van der Poel (Alpecin-Deceuninck), a dán Mads Pedersen (Trek-Segafredo) vagy éppena címvédő ugyancsak szlovén Matej Mohoric (Bahrain Victorious).
A viadalon a tizennyolc WorldTeam sor mellett az EOLO-Kometa, a Green Project-Bardiani CSF-Faizané, az Isreal-Premier Tech, a Lotto-Dstny, a Q36.5 Pro Cycling Team, a TotalEnergies és a Tudor Pro Cycling Team kap indulási lehetőséget. A mezőnyben Valter Attila (Jumbo-Visma) személyében egy magyar kerékpárosnak is szoríthatunk.
Fotók: LaFlamme Rouge és Jumbo-Visma.
Kérjük, írja meg véleményét:
Vélemény írására csak a regisztrált felhasználóknak van lehetőségük. Amennyiben hozzá szeretne szólni a cikkhez, kérjük regisztráljon, és jelentkezzen be.