2014. márciusi szám, ajándék katalógusokkal (Bikefun, BBB, Abus, Continental, Bringázz Ausztriában)
Hosszú téli szünet után március 4-től országszerte kapható az ismert újságárus helyeken a VELO magazin 2014/1-es lapszáma. Aktuális magazinunkhoz 2014-es Bikefun, BBB, Abus és Continental katalógusok is járnak mellékletként, illetve egy speciális Bringázz Ausztriában kiadvány is megtalálható benne.
Szintén külön mellékletként találjátok a 60 bringát felvonultató országúti körképünket, így az eddigi legvastagabb VELO-val találkozhattok, mintegy 178 oldalon! Az országúti mellékletben a kerékpárokat két csoportba szedtük. Az elsőben kezdő bringásoknak, kedvező árú alternatívákat gyűjtöttünk össze 1500 euróig, a másodikban pedig 1500–3000 euróig szemezgettünk. Itt a paletta csúcsán álló gépeket mutatjuk be, melyeket az országúti maratonok kedvelőinek és versenyzőknek is ajánlunk.
Ritkán adatik meg, hogy világbajnokokkal közöljünk interjút, ebben a lapszámban két ilyen is van! A januári TREK csapatbemutatón Cancellara, a februári MERIDA táborban Mallorcán pedig Rui Costa akadt mikrofonvégre. December elején vált hivatalossá, hogy Lovassy Krisztián a norvég bejegyzésű kontinentális Team Fixit.no csapathoz szerződik. Ezzel ő lett 2014-re az egyetlen magyar országútis, aki külföldi csapatnál kerékpározhat profiként. Megkérdeztük, hogy milyen körülmények fogadták és mik lesznek a céljai az új évadban.
A téli hónapok során jártunk a hatnapos versenyek egyik legrégebbijén, a 73. alkalommal megrendezett genti viadalon és eljutottunk Roubaix-ba is, ahol az Észak pokla befutójának otthont adó legendás velodrome-ot néztük meg. Ha már a velodrome-nál tartuk, magazinunkban láthatóak a 2017-re megújuló Millenáris győztes pályázatának tervei is.
Ezen túl visszatekintünk a téli cyclo-cross szezon csúcseseményére a hollandiai világbajnokságra és már gondolva a hamarosan beinduló országúti évadra, bemutatjuk a WorldTour főszereplőinek új mezeit és bringáit.
Az MTB szakág hívei sem maradnak olvasnivaló nélkül: összegyűjtöttük a világ legismertebb többnapos montimaratonjait, melyek között az egészen közeliektől az ausztráliaiig mindenféle megtalálható. Ajánlónk mellett pedig 2014 legérdekesebb montis ujdonságai is helyet kaptak.
Ami pedig termékkörképünket illeti, ezúttal a cipőket veséztük ki.
Bővebben a tartalomból:
Melléklet: Országúti kerékpárok körképe 2014 – Hatvan bringa két csoportban
Hazánkban egyre több országúti kerékpár talál gazdára évről évre, és a megvásárolt termékek fogyasztói árkategóriája is felfelé megy, azaz egyre jobb bringákat veszünk. Talán ez lehet az oka annak is, hogy minden eddiginél több forgalmazó látta fontosnak, hogy részt vegyen a körképünkben. Ennek örömére összesen 60 bringát tudunk nektek bemutatni két kategóriában, és tényleg igyekeztünk olyan árhatárt húzni, amely biztosít a minőségről. Az első csoportban a kezdő (bb) bringásoknak kínálunk kedvező árú alternatívákat 1500 euróig, a másodikban pedig 1500–3000 euróig szemezgettünk. Itt a paletta csúcsán álló gépeket mutatjuk be, melyeket az országúti maratonok kedvelőinek és versenyzőknek is ajánlunk.
A tavaszi klasszikusok királya - Interjú Fabian Cancellaraval
A weboldalunkon olvashattátok a Trek Factory Racing csapatbemutatóról szóló beszámolónkat (http://tiny.cc/trekfactory). Ha már ott voltunk, aláírattuk a VELO magazin egy korábbi lapszámát a svájci klasszissal (azon az oldalon, ahol az ő képe szerepelt) , majd készítettünk egy gyors interjút is Cancellarával! A Kancellár a Trek csapat első számú versenyzője, aki főként a tavaszi klasszikusokon és időfutamokon szokott győzni. Háromszor nyerte meg a Paris-Robaix-t, kétszer a Flandriai körversenyt, négyszeres időfutam világbajnok, és nyert már ebben a számban olimpiát is. Idén egyik nagy célja az egyórás világrekord megdöntése, melyre még az is lehet hogy a csapatbemutatónak helyt adó új Stab Velodrome-ban kerül sor.
Úton a csúcsra - Interjú Rui Costa országúti kerékpáros világbajnokkal
Észak-Portugáliában, szülei farmján nőtt fel, a kerékpározásba 13 évesen szeretett bele. 22 volt, amikor megnyerte a Giro delle Reggionit, mely a legrangosabb U23-as országúti verseny az olaszoknál és a győztesnek általában egyenes út vezet a profik világába. 2007-ben a Benfica színeiben debütált, majd 2009-től a Caisse d’Epargne (majd a későbbiekben Movistar) csapatban folytatta. A bennfentesek figyelmét hamar felkeltette remek eredményeivel és sokoldalú versenyzési stílusával, míg egy esős szeptemberi vasárnap délutánon a világ legjobbja lett Firenzében. 27. születésnapját már a világbajnoknak járó szivárványszínű trikóban ünnepelte. A Lampre-Merida csapat mallorcai sajtótáborában lehetőségünk nyílt beszélgetni ezzel a mindig mosolygós és végtelenül szerény sportolóval.
Bár Costa mindennapjait most már a világbajnoki „szerepkör” tölti ki, ő maga keveset változtatott és továbbra is legszívesebben barátnőjével hallgat zenét, miközben dobol. Másodszor lett otthonában az év sportolója (mindkétszer a futballista világsztárt, Cristiano Ronaldot előzte meg ezen a szavazáson), de ez sem vette el az eszét. Sok más nagy sztártól eltérően, őt nem a VB csíkokért vették meg, a Lampre-Merida már a firenzei siker előtt szerződtette, mert úgy gondolták, beleillik a „családba”. A fukszia mezesek nem kisebb céllal igazolták magukhoz, mint, hogy a Tour-on ő lesz az első számú emberük. Costa, aki eddig csak a rövidebb körversenyeken jutott kapitányi szerephez, karrierje csúcsán kapitány lehet a „Nagy Körön” is.
Lovassy a vikingek útján - 2014-ben egyedüli magyarként külföldi profi csapatban
December elején vált hivatalossá, hogy Lovassy Krisztián a norvég bejegyzésű kontinentális Team Fixit.no csapathoz szerződik. Ezzel ő lett 2014-re az egyetlen magyar országútis, aki külföldi csapatnál kerékpározhat profiként. A keretre két spanyolországi edzőtábor várt, előbb január végén, majd február közepén. A két edzőtábor között Budapesten beszélgettünk Krisztiánnal arról, milyen változásokat hozott életében az új csapat, milyen a szakmai munka, és mik lehetnek a célok az idei szezonra.
Egy világbajnokság és ötvenezer pár gumicsizma sült krumplival
Cyclo-cross. A kerékpársport egyik különleges szakága, melyet a terepviszonyokra látszólag teljesen alkalmatlan kerékpárokkal és időjárásban művelnek. Ha egyszerűen akarunk fogalmazni, a krossz nem más, mint kismértékben átalakított országúti bringákkal való versenyzés télen, saras-jeges-homokos-fagyos terepen.
Elsőre furcsának hangzik, de megoldható. Belgiumban és Hollandiában pedig a legkedveltebb téli sportággá vált az elmúlt négy évtizedben. Fontosabb nekik, mint a téli olimpia, a világbajnokságot annyian követik a helyszínen, mint amennyien a legnagyobb focistadionokba beférnek. Február első hétvégéjén a hollandiai Hoogerheidébe utaztam, hogy megnézzem, hogyan mulat egy vb apropóján ötvenezer brabant és flamand, gumicsizmában.
Hat éjszaka, 840 kilométer, 60 fölött egy 166 méteres fateknőben
A kerékpársport nézők számára legkönnyebben követhető szakága a pályakerékpár, melynek létezik egy igen különleges, a téli időszakra kialakított eseménye, a HATNAPOS. Miközben az általában 166 és 250 méter hosszúságú, 35–45%-os kanyardőlésszögű fapályákon a bringások 60 fölötti tempóval köröznek, mint a felhúzott búgócsigák, a pálya közepén óriási társasági élet zajlik. Sörcsapok, VIP-vacsora, diszkózene, lézerfény, konfetti, dernymotorok és sokmilliós nyeremények. Na meg egy kis vazelin a futamok között. A hatnapos versenyek egyik legrégebbijén, a 73. alkalommal rendezett genti viadalon jártunk, és egy korábbi magyar profi is segített eligazodnunk a teknőben…
Lépésről lépésre a cipők világában – Nagy tavaszi cipőkörkép
10 éve még örültünk ha volt egy boltban bringás cipő. Ma már nem ilyen egyszerű feladat a megfelelő cipőt kiválasztani. Minden gyártó a saját technológiáját tartja a legjobbnak, és a választék is óriási, még hazánkban is! Szerencsére egyre több forgalmazó látja fontosnak azt, hogy bemutassa nektek a kínálatát. Megpróbáltunk ezért egy kis útmutatót készíteni a cipők közötti eligazodáshoz.
Az első enduro fecske – Kross Moon V2
A Kross márkát itthon főleg a kedvező árú kerékpárjairól ismerték az emberek. Az idén azonban több vonalon is erősítenek! Egyrészt háromfős magyar XC-csapattal, másrészt endurovonalon. Ezt utóbbi első modelljét kaptuk a lábunk közé. Íme, a 160 mm-t mozgó Moon V2. Az endurózás itthon még nem igazán elterjedt, két okból is. Az egyik, hogy egy jó endurobringa nem olcsó, a másik, hogy nagy hegyek között, technikás ösvényeken mutatják meg igazi előnyeiket, amelyből itthon nem túl sok található.
Cube AMS 120 HPA Race 29
120 mm-es rugóút 29-es kerékkel párosítva. Ez a receptje az igazi mókának! A Cube alu AMS-szériájának csúcsát kaptuk meg tesztelésre. Vajon mi mindenre jó egy ilyen gép? Az AMS váza triplán húzott alumíniumcsövekből készül, melyek formáját hidroformázott eljárással alakítják ki. Négy lengőkaros hátsó felfüggesztést kapott, ami komoly merevséget biztosít oldalirányban. Forgáspontjai csapágyazottak, hegesztései gyönyörűek. A felszereltségbe sem lehet belekötni. Az XT szett majdnem a paletta csúcsa, elöl-hátul Fox telókat találunk, méghozzá az új CTD-rendszerrel ellátva. Minőségi és könnyű DT–Swiss MA 1.9-es kerékszettel és Schwalbe Nobby Nic gumikkal érkezik. Ennél a rugóúthossznál már nem maradhatott el az állítható magasságú nyeregcső sem, amelyből egy Crank Brothers Kronologot kapott. Kokpit cuccai a világhírű Syntace cég termékei.
Biciklivel a déli féltekére – Bringás történetek szerte a nagyvilágból – Első rész
A cím nem elírás, túlnyomórészt biciklivel jutottunk el Magyarországról a déli féltekére. Igaz, az Egyenlítőt pont nem szárazföldön (így nem is a kerékpárokon), hanem egy Szingapúr és Indonézia közötti hajójáraton kereszteztük. Ezen a nászútnak hirdetett világcsavargáson már két éve és négy hónapja úton vagyunk, és ezalatt 21 820 kilométert tettünk meg a fekvőkerékpárjainkon. A többit nem számoljuk, hisz az csak a „teleport” két bringás szakasz között. Budapesti indulásunk óta 27 országban jártunk.
Tajvani csúcstámadás 3275 méter magasan
Melyik a kedvenc hegyed? A Teide, ahol a tengerszintről fel lehet mászni 2000 m fölé, vagy a mallorcai Puig Major–Soller kettős, melyet a számolatlan hajtűkanyar tesz élvezetessé? Netán a 2757 m-es olaszországi Stelvio vagy a hasonlóan magas Galiber a francia Alpokban? Minden bizonnyal ezek a lista legelején szerepelnek, ahogy nálam is hosszú évekig így volt, egészen addig, amíg nem hallottam az olyan ázsiai óriásokról, mint a thaiföldi Doi-Inthanon és ami még ezt is felülmúlja, a tajvani Mt. Hehuan. A Tajvan KOM Challenge verseny keretein belül 2013 novemberében feltekerhettem Délkelet-Ázsia legmagasabb emelkedőjére, 3275 m magasságig, mindezt közel 100 kilométer hegymenet után.
Többnapos MTB-maratonok Európa-szerte
A hazai mountain-bike maratonok továbbra is nagy népszerűségnek örvendenek, a régi „klasszikusok” mellett viszont egyre több új, kisebb méretű rendezés is született az elmúlt években, azaz elég nagy a kínálat. De mi van azokkal, akiknek ez már kevés? Mostani cikkünkben azokra gondoltunk, akiknek az egy nap egy maraton már könnyedén megy, és szeretnének egy hosszabb kalandon részt venni. Ajánlónkban csak külföldi helyszínek szerepelnek, ennek oka, hogy jelenleg hazánkban ilyen jellegű esemény nincs. Összegyűjtöttük hát a világ legismertebb többnapos montimaratonjait, melyek között az egészen közeliektől az ausztráliaiig mindenféle megtalálható.