A Shimano bemutatta a 105 Di2 szettjét
Egy jó ideje már vártuk, egészen pontos 2016 óta volt terítéken, hogy egy nap majd piacra dobja a Shimano a közkedvelt 105-ös szett elektromos változatát, azaz megérkezik a „köznép” Di2-je. A Tour de France csapatbemutatójára időzítve, 2022. június 29-én, elérkezett ez az időpont.
A Shimano 105 Di2 R7100 névre keresztelt szettje a 105 negyvenedik évfordulóját ünnepli, a születésnapi buli azonban nem biztos, hogy mindenki tetszését elnyeri, ugyanis a mechanikus váltás lehetősége és a hagyományos patkófék már nem kapott erre meghívást.
A 105 vitathatatlanul a Shimano legnépszerűbb váltószettje, persze minőségben a Dura-Ace és az Ultegra egy más szintet képvisel, ellenben a „lecsöpögtetett” technológia révén, a funkcionalitása és az esztétikája ma már alig marad el a drágább testvéreitől.
A fejlesztések közül a legjelentősebb újítás a félig vezeték nélküli váltás és a tizenkét sebességes váltó. A Shimano által csak „hibridnek” nevezett rendszer pontosan ugyanaz, mint amelyet a Dura-Ace és az Ultegra használ, a fejlesztők szerint ez gyorsabb váltási sebességet és hosszabb akkumulátor-élettartamot biztosít.
A tizenkét sebességre való átállás természetesen növeli a lehetőségeket. A Shimano 105 Di2 Hollowtech II lánckészlettel, 50/34-es vagy 52/36-os tányérral valamint 11-34-es vagy 11-36-os kazettával párosítva érhető el.
Mint minden tizenkét sebességes szett esetében, az extra fogaskerék kisebb ugrásokat jelent a fokozatok között, ami megkönnyíti a megfelelő ritmus megtalálását. A Shimano arra is figyelt, hogy a rendszer „visszafelé” is kompatibilis legyen a tizenegy sebességes freehubokkal, akárcsak a Dura-Ace és az Ultegra esetében.
Természetesen a fékkart is újratervezték, elsősorban a jobb kezelhetőség és a kényelem érdekében. Viszonylag egyszerű lett a gombokhoz való hozzáférés is, de jóval könnyebb légteleníteni a hidraulikus rendszert is.
További komoly fejlesztés, hogy piacra dobták az első karbon kerékszetteket is az új 105-höz – a C32-öt elsősorban a hegyimenőknek tervezték, míg a C46 már egy jóval kompatibilisebb megoldás.
Ami az árakat illeti, a komplett szett az valahol 1700 euró környékén kezdődik, míg a kerekek párja 1100 euróért elérhető.
Eddig hozzáfűzött kommentek:
1:1 áttételek (34/34T és 36/36T) Hova? A szójalatte mellé? Aki versenybringát akar, az tegyen is fizikálisan valamit érte. Alpesi utak járhatóak 2:1 áttétellel (pl. Grossglockner 42/21-el), csak fitt legyen az ember.
A 12 seb. lehetövé teszi a kis ugrásokat a fokozatok közt?? Miröl beszélünk 11-36-nál? Tele van 3 fogas ugrásokkal! Katasztrófa. De a hidraulikus, meg az elektromos vezeték az nagyon kell egy biciklire. Föleg a 105-öshöz... Vicc.
Kérjük, írja meg véleményét:
Vélemény írására csak a regisztrált felhasználóknak van lehetőségük. Amennyiben hozzá szeretne szólni a cikkhez, kérjük regisztráljon, és jelentkezzen be.