A Pinarello bemutatta Filippo Ganna 3D-nyomtatott időfutam kerékpárját
Az INEOS Grenadiers kiválósága, a kétszeres időfutam világbajnok Filippo Ganna, október 8-án próbálja megdönteni Dan Bigham egyórás világrekordját. A brit sztárcsapat ennek kapcsán bemutatta az olasz bringás a rekorddöntésre készített, egyedi tervezésű kerékpárját.
A Pinarello Bolide F HR 3D a világ első olyan időfutam konstrukciója, amely nagyrészt 3D nyomtatott technológiával készült, ez pedig lehetővé tette, hogy egy olyan új formavilágot alkossanak, mely a hagyományos gyártási eljárással lehetetlen lenne.
Ezek a a jellemzők magukba foglalják az egyedi geometriát és a méretezést, azon belül az újszerű, a púpos bálnák által ihletett aerodinamikai formákat valamint az olyan láthatatlan előnyöket, mint a gyártási idő lerövidülése vagy a váz stabilitásának a megerősítése.
F HR 3D a nagy-britanniai székhelyű Metron Advanced Equipmenttel együttműködésben készült. A váz és a nyeregcső alapját is a Scalmalloy anyag adja. Ez egy úgynevezett szkandium, alumínium és magnézium ötvözet, melyet elsősorban az űriparban használnak.
Természetesen a kormány és a villafej is 3D-nyomtatással látott napvilágot, mindkettő titánból, előbbi ugyanarra a meghajlott aero-hosszabbításra épül, mint az alap Bolide modellnél.
A kész vázat elküldték az EFBE-nek, mely vállalat Németország vezető kerékpár-tesztlaboratóriuma, így az ISO4210-es szabványnak megfelelően megkapta az UCI-kompatibilitási matricáját is.
A kerékpár legszembetűnőbb része egyértelműen a púpos bálna ihlette ülés és nyeregcső. A Pinarello az Adelaide-i Egyetem egy 2016-ban benyújtott kutatása és szabadalma alapján alkalmazta ezt a koncepciót. A tanulmány szerint a bringa ezen része a teljes légellenállás 39%-ért felel, ráadásul a kerékpáros lábmozgásából adódó turbulencia is itt csapódik le. A „bordák” segítségével viszont minimalizálható ez a hatás.
Persze a tervezés során a hagyományosabb eljárásokat tekintve is találtak aerodinamikai előnyöket. A Nemzetközi Kerékpáros Szövetség (UCI) nemrégiben megszüntette a váz és villarészre vonatkozó 3:1 szabályát, így a csőprofilok is túl lettek nyújtva, bár az arányt nem közölték. Ami jól látható, hogy az első és a hátsó agy is le lett kicsinyítve: 69 mm és 89 mm szélességre, az eddigi 100 mm és 120 mm helyett.
Immáron köztudott, hogy a kerékpár utolsó tesztje éppen Bigham csúcsdöntése volt, melynél jobb alkalmat is nem is találhattak volna. Ganna Bolide modellje végül a Princeton CarbonWorks Track Special kerekeit kapta, Continental GP5000 TT Tubeless gumiköpenyekkel, WattShop Cratus Aero hajtókarral, Muc-Off optimalizált Izumi Kai 1⁄2”-os lánccal és Fizik Ares TT nyereggel.
Az egyórás kerékpározás világrekordját a jelenleg 55.548 kilométer.
*a kerékpár bárki számára elérhető, ám a 3D gyártási technológia révén csak igény szerint készül, ahogyan az egyik szakportál fogalmazott, a végtelen költségvetéssel rendelkező amatőrök számára.
Fotók: Pinarello (press)
Kérjük, írja meg véleményét:
Vélemény írására csak a regisztrált felhasználóknak van lehetőségük. Amennyiben hozzá szeretne szólni a cikkhez, kérjük regisztráljon, és jelentkezzen be.