Giro d'Italia 2023
A főszervező RCS Sport október 17-én, hétfőn mutatta be a jövő évi Olasz Körverseny útvonalát, amely 2023. május 6-án egy 18,4 kilométeres egyéni időfutammal rajtol Abruzzo régióban, majd három héttel később, május 28-án, egy szinte teljesen sík, körpályás penzummal zárul Rómában.
Mint azt már korábban bejelentették, május 6-án Abruzzo tartományból rajtol a 2023-as Giro d'Italia, méghozzá egy 18,4 kilométeres egyéni időfutammal Fossacesia Marina és Ortona között. A látványosnak ígérkező kronó ráadásul egy kisebb emelkedővel zárul.
Másnap Teramóból San Salvo irányába indul a mezőny, a 204 kilométeres penzum végén várhatóan a sprinterek küzdhetnek meg az etapgyőzelemért, mint ahogyan a harmadik szakasz során is, amikor Vastóból délre haladva, Melfiben érnek célba.
Az első komolyabb emelkedőre sem kell sokat várni, a negyedik versenynap befutója Lageo Lacenóban lesz, tehát nem hegyi befutóval zárul az etap, de a Colle Molella (8 km, 7%) rendesen megrostálja majd a karavánt - legutóbb 2012-ben Domenico Pozzovivo nyert itt. Az ötödik nap távja ismét a dugattyúlábúak sikerét vetíti elő, hisz Salernóban mezőnyhajrára van kilátás.
2022 után 2023-ban is meglátogatja a Giro Nápoly városát, egy kifejezetten érdekes nyomvonallal, amely akár a szökevények számára is lehetőséget kínálhat. A hegyimenőknek azonban ekkor már a hetedik etapra kell hangolniuk, hisz Capua és a Gran Sasso d'Italia csúcsa között 218 kilométer nehezíti majd az előrehaladást, a 2135 méteren meghúzott célvonalat megelőzően ráadásul még a Roccaraso és a Calascio meredekeit is le kell küzdeniük. Korábban nyert itt szakaszt a legendás Marco Pantani, míg legutóbb 2018-ban Simon Yates diadalmaskodott.
Pihenésre, a Campo Imperatorét követően nincs idő, hisz Terni és Fossombrone között is mintegy 2500 méternyi szintet kell teljesíteni, a Tirreno-Adriaticókról jól ismert, rövid, de meredek emelkedőkön. Az utolsó kaptató mindössze öt kilométerre kap helyet a céltól.
Az első pihenőnap előtt egy újabb időfutam igyekszik még inkább szétzilálni az összetett sorrendjét, Rimini közelében egy 33,6 kilométeres, lényegében sík kronó került kijelölésre, ahol a Primoz Roglic és a Remco Evenepoel stílusú versenyzők bőven adhatnak a riválisaiknak.
A középső hét első két napja Toszkána, majd Piemonte felé halad, vélhetően a sprinterek próbálkozhatnak még akkor is, ha mindkét etap bővelkedik dombokban. A tizenkettedik szakaszon aztán a komolyabb hegyek irányába indulnak – kiszámíthatatlan befutó Rivoliban. Egy nappal később Svájcba látogat a peloton, a jövő évi verseny egyetlen külföldi kitekintéseként magasra tette a lécet a 208 kilométeres, több mint ötezer méternyi szintet tartogató penzum, többek között megmászva a 2465 méter magas Colle del Gran San Bernardót, amely a 2023-as Olasz Körverseny Cima Coppija, azaz legmagasabb pontja lesz. A Crans Montana hegyi befutója előtt még a tizenöt kilométer hosszú La Croix de Couer síközponthoz is feltekernek.
A hétvége az olasz kerékpározás ünnepe lehet. A tizennegyedik szakasz egy komoly emelkedő leküzdése után Ivan Basso szülővárosában ér véget, míg a tizenötödik etap Bergamóba vezet, három kiemelt heggyel, a Lombard Körversenyről jól ismert tájjal.
A második pihenőnapot követően Trentinó felé veszik az irányt, rögtön belecsapva a lecsóba egy kőkemény hegyi szakasszal, amely 5200 méternyi szinttel, na meg a Monte Bondone hegyi befutójával rémisztget. Kipihenve a fáradalmakat másnap Velence közelében, Caorléban újra a sprinterek kerülhetnek rivaldafénybe.
A tizennyolcadik és a tizenkilencedik etap során már nincs mire várnia annak, aki hátrányban van, támadnia kell a rózsaszín trikó megszerzésének céljából. Előbb egy mindössze 160 kilométeres penzumot kell abszolválni, öt kategorizált emelkedővel és a Val di Zoldo hegyi befutójával – amely előtt egy új hegyet ismerhetünk meg a Coi személyében, amely ugyan mindössze négy kilométer hosszú, de helyenként 20% körüli meredekséggel bír –, majd jön a Longarone és a Tre Cime di Laveredo közötti 182 kilométeres, 5400 méternyi szintet tartalmazó etap a Passo di Campolongo, a Passo Valparola, a Passo Giau, a Passo Tre Croci, majd a Tre Cime di Lavaredo leküzdésével.
Amennyiben ez még nem lenne elég, akkor ahogyan az várható volt, jön egy harmadik időfutam is, mégpedig egy hegyi kronó, melynek során bő tíz kilométernyi síkot követően a Monte Lussari tetején lesz a cél. Ez az emelkedő nem túl hosszú ugyan, de vannak 15%-os részei is.
Az utolsó szakaszra a Monte Lussari tetejétől mintegy 750 kilométerre, Rómában kerül sor, ahol egy sík körpályás penzum zárja a 2023-as Girót, melynek győztesét a Fori Imperiali romjai környékén fogják megkoronázni.
A 2023-as Giro d'Italia útvonala:
Május 6. – 1. szakasz: Fossacesia Marina – Ortona (18,4 km, ITT)
Május 7. – 2. szakasz: Teramo – San Salvo (204 km)
Május 8. – 3. szakasz: Vasto – Melfi ( 210 km)
Május 9. – 4. szakasz: Venosa – Lago Laceno (184 km)
Május 10. – 5. szakasz: Atripalda – Salerno (172 km)
Május 11. – 6. szakasz: Nápoly – Nápoly (156 km)
Május 12. - 7. szakasz: Capua – Campo Imperatore/Gran Sasso d'Italia (218 km)
Május 13. – 8. szakasz: Terni – Fossombrone (207 km)
Május 14. – 9. szakasz: Savignano sul Rubicone – Cesena (33,6 km, ITT)
Május 15. - Pihenőnap
Május 16. – 10. szakasz: Scandiano – Viareggio (190 km)
Május 17. – 11. szakasz: Camaiore – Tortona (218 km)
Május 18. – 12. szakasz: Bra – Rivoli (179 km)
Május 19. – 13. szakasz: Borgofranco d'Ivrea – Crans-Montana (208 km)
Május 20. – 14. szakasz: Sierre – Cassano Magnago (194 km )
Május 21. – 15. szakasz: Seregno – Bergamo (191 km)
Május 22. - Pihenőnap
Május 23. – 16. szakasz: Sabbio Chiese – Monte Bondone (198 km)
Május 24. – 17. szakasz: Pergine Valsugana – Caorle (192 km)
Május 25. – 18. szakasz: Oderzo – Zoldo Alto/Val di Zoldo (160 km)
Május 26. – 19. szakasz: Longarone – Tre Cime di Lavaredo (182 km)
Május 27. – 20. szakasz: Tarvisio – Monte Lussari (18,6 km, ITT)
Május 28. – 21. szakasz: Roma – Roma (115 km)
Fotók: Giro d'Italia (press)