Tour de France tech: a Team Ineos tízezer fontos lánccal és ötezer fontos kerékszettel versenyez
Dave Brailsford csapatvezető egyik elsődleges filozófiája a “marginal gains”. Az elmélet, miszerint, ha mindennap 1%-kal javítjuk a teljesítményünket, akkor rövid időn belül ebből sikert kovácsolhatunk.
Amikor Bradley Wiggins 2015 nyarán megdöntötte az egyórás világcsúcsot egy 6000 angol fontos, azaz egy közel 2,5 millió forint értékű Muc-Off láncot használt. A Muc-Off nem sokkal később piacra dobta azokat a termékeit, amelyek hasonló eljárással készültek, mint Wiggins lánca, de mégis egy elérhetőbb árkategóriába tartoznak. A legjobb láncokhoz, amelyekkel 6 Wattot tudunk pluszban leadni vagy, ha úgy tetszik éppenséggel megspórolni, mintegy 140 font, azaz 55000 forint környékén juthatunk hozzá. A gyártó ezért az összegért garantálja, hogy a különleges anyaggal kezelt lánc 400-600 kilométer erejéig kiváltja majd a kívánt hatást, ezt követően a bevonat egyszerűen lekopik.
A nanocsövek olyan, igen apró, nano méretű, belül üres, henger alakú anyagszerkezetek, melyek falát azonos, vagy különböző, egymással kovalens kötéssel összekapcsolódó atomok alkotják. Néhány nanométeres belső átmérőjükhöz képest hosszuk több tíz- vagy százezerszer is nagyobb lehet. A nanocsövek különleges elektromos rezgéseket keltenek, ezzel pedig képesek minimális energia előállítására.
A Muc-Off nanocső-technológiás lánca mind a Shimano, mind a SRAM valamint a Campagnolo szettekkel kompatibilis. A lánc különlegessége, hogy kézzel készül, a készítés során lényegében minden egyes láncszemet teszteknek vetnek alá, hogy garantálható legyen az ígért teljesítmény.
Ennek a láncnak a továbbfejlesztett változatát kapta meg a Team Ineos csapata az idei Tourra, melynek az értéke tízezer font körül mozog. Túl sok új információ nem látott napvilágot arról, hogy miben léptek előre a fejlesztések, de az egyik brit kerékpáros szakportál információi szerint már egy jó ideje dolgoztak az újabb innovatív technológia megoldáson.
Az idei Francia Körverseny ötödik és hatodik szakaszán a csapat versenyzői a szokásos Shimano kerékszettek helyett a Lightweight Meilenstein Obermayer peremes kerekeit használták. A német cég nem támogat egyetlen profi csapatot sem, így a pletykák szerint mintegy 80000 fontot kóstált az alkatrészek beszerzése.
A Meilenstein Obermayer kerekek mindössze 935 gramm súllyal bírnak szemben a Shimano Dura-Ace R9100 C40-es kerekekkel, melyek 1355 grammosak.
A sor szóvivője megerősítette, hogy továbbra is a Shimano a csapat első számú partnere, de a versenyzők mindkét kerékszettet használhatják az idei Francia Körverseny során.
Kérjük, írja meg véleményét:
Vélemény írására csak a regisztrált felhasználóknak van lehetőségük. Amennyiben hozzá szeretne szólni a cikkhez, kérjük regisztráljon, és jelentkezzen be.