XTR M9100: A legmagasabb szintű mountain bike versenyzésre tervezve, utolérhetetlen teljesítménnyel és élménnyel

2018. május 30. szerda
  |   Szerző: Sajtóközlemény
Címkék:

Ha valamiben biztosak lehetünk, akkor az az, hogy az MTB világa tovább feszegeti a határokat. A mountain bike versenyek évről-évre fejlődnek mind az egyre igényesebb pályákkal, mind az egyre sokoldalúbb kerékpárokkal. Mindegy, hogy a versenyzőnek a legkönnyebb szettre, a legjobb kezelhetőségre, vagy a legtöbb szituációban megfelelő áttételt kínáló hajtásra van szüksége, az új XTR sikerrel vette a kihívást, hogy olyan alkatrészeket fejlesszen, ami megadja a versenyzőknek a sebesség, összpontosítás és kontroll egyvelegét, ami a győzelmet jelentheti számukra.

 

Diavetítéshez kattints a képre

 

Az XC, Maraton és Enduro versenyzőknek egyaránt a sebesség, az összpontosításés a kontroll finom egyensúlyára van szükségük, így minden igényt alaposan megvizsgáltunk és a SHIMANO XTR M9100 sorozat fejlesztéseit erre optimalizáltuk.


Az új XTR többek között úttörő 12 sebességes fogaskoszorúval (mind10-45, vagy 10-51 lánckerék kiosztással), kettő, vagy négy dugattyús fékekkel, valamint új MICRO SPLINE technológiát alkalmazó agyakkal rendelkezik. Mindemellett olyan fék- és váltókar felfogatást terveztünk hozzá, hogy mindenki a neki megfelelő, kényelmes, és könnyen elérhető helyzetbe állíthassa a kezelőszerveket, beleértve az új XTR Dropper kart is. Az új fejlesztéseknek köszönhetően az XC versenyzők összesen 150g-ot, míg az Enduro bringások 90g-ot spórolhatnak egy a terep adottságaira fokozott figyelmet fordító még intuitívabb váltás ígéretével.


A Shimano Europe Product Team vezetője Bas Van Dooren: “Sebesség, összpontosítás és kontroll. Ezek voltak a kulcs szavak a fejlesztés fázisaiban. Úgy terveztük újra az új XTR meghajtást, hogy a pedálozási energiaveszteség drasztikus csökkentésével segíthesse a gyorsulást, a sebességet. A koncentráció fontos eleme a kezelőszervek megfelelő, intuitív elhelyezése a kormányon és a hajszálpontos fék-szabályozás az új fék megoldással. Az új XTR nem egy ráncfelvarrott M9000, hanem egy teljesen újratervezett MTB alkatrészcsalád XC, Maraton és Enduro versenyzésre.”

 

 

EGY ÚJ GENERÁCIÓ SEBESSÉGE


Fogaskoszurú: A meghajtás fejlesztése a sebességfokozatok közötti ugrások csökkentésével kezdődött, így a bringás az optimális ritmusban maradhat a fokozatok közötti váltások során úgy, hogy közben elérje a lehető legmagasabb sebességet. Ennek a fejlesztésnek az eredménye az 10-51 fogú fogaskoszorú,ami a felső 3 lánckeréknél 6 fogas ugrásokkal rendelkezik (10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51)az egyenletesebb pedálfordulatért. Megjelenik az XTR kínálatában a 10-45 12 sebességes fogaskoszorú is (10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-40-45) a gyorsabb, vagy kevésbé meredek pályákhoz. A 10-45 (CS-M9100-12) fogaskoszorú azon XC versenyzőknek való, akik a kis ugrásokat szeretik a fokozatok között és fontos nekik a súly csökkentése is, míg a 10-51 (CS-M9100-12) a minden hegyet megmászó trail ridereké.

 

Diavetítéshez kattints a képre


Mindkét fogaskoszorú feltűnően különböző fémeket használ a különböző lánckerekekhez, hogy a legjobb egyensúlyban tartsa a súlyt és tartósságot. A legnagyobb lánckerekek alumíniumból, a középsők titániumból, míg a legkisebbek acélból készülnek.


A harmadik fogaskoszorú opció (CS-M9110-11) az új XTR sorozatban azoknak a bringásoknak készült, akik erősebb, de könnyebb kerék szettet akarnak használni. Ez az opció a 10-51 fogsoron alapul, ahol elhagytuk az 51-es nagy lánctányért ezzel létrehozva egy 11 sebességes fogaskoszorú a 12 sebességes rendszer fokozataival. Az előnye ennek, hogy lehetővé teszi a kerékpárosnak egy könnyebb kerékpár építését erősebb kerekekkel, ami ugyan azt a láncot és váltókart használja, mint a 12 sebességes változat.


Agy technológia:
A 12 sebességes rendszerhez a SHIMANO átalakította a hátsóagyat az úgynevezett MICRO SPLINE technológiát alkalmazva. Ezzel együtt bemutatkozik a SCYLENCE technológia is, mely kiváltja az eddig ismert kilincses rendszert egy racsnis megoldással, mely csökkenti a súrlódást szabadonfutáskor, egyúttal egy lényegében néma agyat hoz létre, ami segíti a koncentrációt is a pályán. Az első agyak 100 és 110 mm-es változatban 15mm-es átütő tengellyel lesznek elérhetőek, míg a hátsó agyak 142 és 148 mm-es (Boost) szélességgel 12mm-es átütő tengellyel érkeznek (HB-M9110/-B / FH-M9110/-B).


Hajtómű: A dedikáltan 12 sebességes QUICK LINK lánc mellé (CN-M9100) érkezik a 12 sebességes híres üreges karral rendelkező hajtómű is (FC-M9100/M9120-1). Az XC bringások az 1x12 sebességes rendszerhez 30-tól 38 fogú lánckerekek közül választhatnak, melyekkel akár 80g-ot is spórolhatnak a direct mount rögzítésnek köszönhetően. Az 1x12 sebességet használó Endurósoknal pedig ott van az új XTR láncterelő és választhatják akár az egyedi vázméretekhez passzoló, szélesebb Q faktorral rendelkező FC-M9120 hajtóművet.

 

Diavetítéshez kattints a képre


Azon bringásoknak is van megfelelő választási lehetőségük, akik a legnagyobb áttétel tartományt tartják szem előtt és a legkülönbözőbb terepeken tekernek. A 38-28T fogkiosztású 2x12 sebességes hajtóműhöz (FC-M9100/M9120-B2) ideális választás a 10-45T fogaskoszorú. Ezzel a legnagyobb áttétel tartomány érhető el a legkisebb ugrásokkal a fokozatok között, így alkalmas a hosszú versenyekre, ahol sok mászás van.


Váltók: Három fajta hátsó váltó lesz elérhető az XTR szinten (A hosszú- és rövidkanalas RD-M9100-SGS/GS, valamint a dupla rendszerhez való RD-M9120-SGS hosszú kanalas verzióban). Mindegyik egy letisztult, ugyanakkor agresszív és szögletes felületkezeltalumínium dizájnnal. A váltás hatékonyság emeléséhez az XTR M9000 rendszer 11 fogú váltógörgőit 13 fogúra cseréltük, ami növeli a lánc feszességét és a váltó SHIMANO SHADOW RD+ rendszerével együtt minimalizálja a lánc ugrálását is.

 

Diavetítéshez kattints a képre


Mindeközben az első váltó a vázkialakítástól függően három külön verzióban is kapható lesz. A D-type, E-type és M-type rendszerű felfogatások mindegyike a SIDE SWING technológiát használja a kisebb erő igényű sima első-váltáshoz.


ÖSSZPONTOSÍTS ÉS VÁLTS


Váltókarok: A váltókarok dizájnja mögötti elképzelés az volt, hogy a fejlett vezérlőegység elhelyezésekkel lehetőséget biztosítsunk a kerékpárosnak, hogy a lehető leggyorsabban tudjon reagálni a gyorsan változó körülményekre, ezzel kritikus tizedmásodperceket megspórolva minden egyes elvégzendő feladat során. Mindezt az I-SPEC-EV dizájnnal sikerült elérnünk, ahol a különböző vezérlőket egy egységként lehet felszerelni a kormányra. Az új I-SPEC-EV dizájn 14mm oldalirányú mozgást és 60°-os forgatást enged a felhasználónak, így a legkényelmesebb pozícióba tudja állítani a váltókarokat és egy letisztult kormány kialakítást kaphat.


Mindemellett a Shimano bemutatja a dedikált dropper nyeregszár állító kart is (SL-MT800-IL), mely szintén I-SPEC-EV kialakítású és kompatibilis a piacon kapható legtöbb állítható nyeregszár típussal beleértve a PRO Koryak Droppert is.


Összehasonlítva az XTR M9000 rendszerrel, lényeges csökkenés tapasztalható aváltási erőben is. Az új váltókarok kisebb erőt igényelnek, mely segítségével a kerékpáros ösztönösen, zökkenőmentesen és csekélyujjmozdulattal tud váltani.


Az olyan jellemzők, mit a RAPIDFIRE Plus, a 2-WAY RELEASE és a MULTI-RELEASE mind az előző generációtól érkeznek. Ami újdonság az M9100 váltókarok esetében, az a 11-ről 12 fokozatúra bővíthetőség (SL-M9100-R/-IR) azok számára, akik a 11 sebességes fogaskoszorút választják a szélesebb peremű aggyal kombinálva.


A 2x12felhasználók számára a bal (első) váltókar hordozza az újdonságot (SL-M9100-IL / SL-M9100-L), mely egy innovatív új fejlesztésű Mono váltókar design egy egyszerűsített és ösztönös működéssel, ahol egy karral tudunk mind felfelé, mind pedig lefelé váltani.


TARTALÉKOK A KONTROLLBAN


Fékek: Az összes többi fék számára már mérvadónak számító alapokra építkezve az XTR M9100 fékkarok (BL-M9100/M9120) kialakítása egy újrapozícionált rögzítő bilinccsel és fékkartesttel rendelkezik. A bilincs beljebb, a test közepe felé került elhelyezésre, maga a test pedig egy okos merevítéssel még feszesebben tart a kormányon, így direktebb nyomáspont érzetet ad ami növeli az irányíthatóságot.


A 2 dugattyús (BR-M9100) opció egy könnyebb XC fékkarral érkezik, melyen állítható a fékkartávolság. A 4 dugattyús változat (BR-M9120) szintén saját fékkarral párosul, ahol szerszámmentesen állítható a kar távolsága, fokozatmentesen állítható nyomásponttal rendelkezik, valamint a Shimano Servo Wave technológiát alkalmazva gyors fékbetét-tárcsa kapcsolatot biztosít. Mindkét test alumíniumból készül nagy merevségű fékcsővel és gyorsabb kapcsolatot biztosít rövidebb nyomáspont esetén is.


Fékbetétek és féktárcsák: Az újratervezett féktestekhez a fékbetétek formája is változik. Aki a 4 dugattyús verziót választja, az a hűtőbordás fékbetétet fogja tudni használni (N03/4A műgyanta/fémes), míg a 2 dugattyús féktestnél a hűtőborda nélküli változatok kerülnek beszerelésre (K02/4S műgyanta/fémes, opcionális K02/4Ti Titánium hátlappal). A féktárcsák átalakított ICE-TECHNOLOGIES FREEZA konstrukciót alkalmaznak, mely csökkenti a súlyt, egyúttal pedig megnöveli a hő elvezető képességet. A 140 és 160mm-es tárcsák 5 és 10g-ot fogytak, míg a 180 és a 203mm-es változatok 20°C-al hidegebbek maradtak a tesztek során. A 203mm-es tárcsa egyúttal 30g-al lett könnyebb a korábbi típusnál (RT99).


FELÜLMÚLHATATLAN


Mindent összevetve az új XTR M9100 megválaszolja mindazokat a kérdéseket, amiket a világ legjobb MTB versenyzői kérdeznek. Hogyan tudom kombinálni a legkisebb súlyt, a hatékonysággal, a legnagyobb áttétel tartományt, maximális fékerőt a személyre szabhatósággal, a tartóssággal és legnagyobb hajtás teljesítménnyel? XTR M9100: felülmúlhatatlan.