A kerékpározás jövője? Bemutatkozik az ingavezérlésű forgattyús hajtómű

2018. május 20.
  |   Szerző: m.norbi

Ezúttal egy magyar fejlesztés kerül technikai palettánkra, Glávics György szabadalma az ingavezérlésű forgattyús hajtómű.

A kerékpározás technikai fejlődése megállíthatatlan. Kérem, mutassa be az ingavezérlésű forgattyús hajtómű elméleti felépítését?


- A kerékpározás technikai fejlődése sok mindenre kiterjed, de alig érinti a váz formáját és a hajtóművet, ami a két legfontosabb egysége a kerékpárnak. Elsősorban a hajtóműre szeretnék kitérni, ezzel takaríthatjuk ugyanis meg a legtöbb energiát. A hajtóművek általában a forgattyús tengelyre alapulnak. Egy megforgatandó tengelyre van felszerelve egy vagy több hajtókar, ahol a hajtókar mérete és a ráható erő határozza meg a forgatónyomatékot, amely körkörös mozgást végez. Ez lényeges, mivel ennek a számos pozitív hatása mellett sok negatív hatása is van a forgató nyomaték hatékonyságára. Például az alsó és felső holtpontokban a forgatónyomaték "0" vagy körülötte, ahol csak minimális, tehát nagy a teljesítmény veszteség. Elsősorban azért készült ez az ingakarral vezérelt forgattyús hajtómű, hogy ezt a hibát kijavítsa. Ennek a hajtóműnek az a célja, hogy megszüntesse az "éles" holtpontokat ezek "elnyújtásával", majd a hajtókarok (erőkarok) méretének folyamatos változtatásával úgy, hogy egy folyamatos forgatónyomaték jöjjön létre, ami azt jelenti, hogy amikor az egyik hajtókar az alsó holtpontba ér, abban a pillanatban a másik hajtókar a felső holtpontban már legalább 50 százaléknyi erőkarral rendelkezik, tehát folyamatos a forgatónyomaték, így lendületvesztésről már nem beszélhetünk. Ez egy mozgás vázlattal is bizonyítható a mellékelt ábrán illetve képeken.

 

Diavetítéshez kattints a képre


Hogyan jött az ötlet az eljárás kidolgozására?


- Az ötlet nem csak egyetlen találmányra, a kerékpár hajtóműre korlátozódik, hanem több ötletre is, mint például a zárt vízrendszerbe építhető egységre, amely a víz fogyasztásával hajtja meg az egységet (már ez is üzemel), ami ez által elektromos energiát termel.


Miben látja azt, hogy az erre épülő megvalósítás a kerékpározás jövőjét jelentheti?


- A kerékpározás jövőjét elsősorban a hatékonyságában látom, könnyen beépíthető a már meglévő kerékpárokba (akár sportolásra alkalmas bringákba is), de alkalmas a kellemesebb használhatóságot nyújtó biciklivázak kialakítására, ahol még szabadabban lehet az erőkarok nagyságával "játszani", mert a jelenlegi 170-175 milliméter erősen behatárolja a méretezés mozgásterét.

 

Diavetítéshez kattints a képre


Elmondása szerint az ingakar által vezérelt forgattyús megoldás akár 30-40 százalékos teljesítménynövekedést eredményezhet.


- A 30-40 százalékos teljesítmény növekedés reálisnak tűnik már csak a működési rendszeréből adódóan is, ahogy az ábrán is látható, de a mérvadó a próbapadon történő bemérés. Nem csak a teljesítmény növelése a cél, hanem a viszonylag kényelmes láb mozgási pozíció kialakítása.