Mindent a cyclocross kerékpárokról - Nagy cyclocross teszt 2013
A cyclocross szakág versenyeinek résztvevői létszáma az idei évben dinamikusan fejlődött, így a VELO.hu szerkesztősége is egyre bővebben foglalkozik a témával. Járt nálunk kipróbáláson öt darab krossz bringa, a megfizethetőtől az álomgépig! A kerékpárokat a szakág kezdőjeként gyűrtem a Supercross sorozat eseményein, mivel rengeteg tesztkerékpár volt már nálam az elmúlt években, ezért nem féltem elvállalni ezt a feladatot. A bemutatók megírásában segítségemre voltak a szakág jeles képviselői is, a cyclorosszos réteg még igazi kis "családi" közösség, így mindig van kitől tanácsot kérni.
A bringákon túl egy összefoglaló írást is fontosnak tartottam a cyclocross kerékpárokról, elsőként ezt következik, majd a kerékpárokkal szerzett tapasztalatok.
Látszólag országúti, de közelebbről mégsem
Milyen paraméterei vannak a bringáknak, mire kell figyelni vásárláskor, milyen kategóriák vannak? Fontos, hogy ezekről is beszéljünk, lehet, hogy sok olyan olvasóhoz is eljut ez a cikk, akik még nem próbálták ki ezt a szakágat.
A cyclocross ha egyszerűen akarunk fogalmazni, akkor terepbringázás egy spéci országútival. Ezt a kijelentést azt adja, hogy távolról nézve a cyclo bringák nagyon hasonlítanak az országútikhoz. Persze részleteiben vizsgálva ez a tézis nem teljesen igaz, hisz a krossz versenyeken nem országúti kerékpárokat használnak, csak hasonlítanak azokra. Másrészt a menetidő teljesen más, mint egy országúti viadalon. Itt egy órát kell menni nyélen, azaz maximális teljesítményen, ami nagyjából 20 km körüli távot jelent. Kevésnek tűnhet, de a hatalmas intenzitás miatt, bőven elég. Nem csak az amatőr viadalok, de a szakág világkupa futamai sem hosszabbak ennél.
A cyclocross versenyek a késő ősztől a tél végéig tartó időszakra korlátozódnak, így jellemzően saras, havas körülmények között rendezik a futamokat, bár hazánkban idén eddig csak egy versenyen voltak igazán durva körülmények. Nemzetközi vonalon (cyclocross világbajnoki futamok, Superprestige versenyek) sok helyen alkalmaznak a különböző épített akadályokon, lépcsőkön kívül homokos részeket is a pályán, ami tovább nehezíti a tekerést.
Ami elsőre feltűnik különbségként az országútikhoz képest, az a terepgumik megléte, általában 33-622-es méretben. Ekkora külső méretnél evidens, hogy más féket kell használni, mert a kerék nem férne be a hagyományos patkófékek alá és sárférőhely sem maradna. Éppen ezért háromféle fék terjedt el a cx gépeken. A kantilever, a mini V-fék és a tárcsafék. Ez utóbbit alig egy éve lehet használni, előtte a szabályok nem engedélyezték. A bowdenes tárcsafékek létjogosultságáról már írtunk korábban ebben a cikkben , illetve azt is olvashattátok, hogyan vélekedett az első tárcsás élményeiről a regnáló krossz világbajnok, Sven Nys.
Természetesen más a vázgeometria is, hiszen félig-meddig montiként kell funkcionálnia. A felsőcső kicsit hosszabb, mint országúti társaikénak, a tengelytáv szintén és a fejcsőszög is más. Erősebb csövekből készül a váz, hiszen nagyobb terhelést kap és a 300g alatti villákat sem itt használják. A karbon itt is gyakorta használt anyagnak számít, minden komoly gyártónak van szénszálas vázra épülő bringája. Kerékszettekből is erősebbeket használnak mert ezek sem keveset kapnak, mivel világszinten is egyre nagyobb teret hódít ez a szakág, ezért a kerékgyártók is egyre több CX specifikus modellt kínálnak.
Itthon is egyre többen vásárolnak cyclocross bringát illetve vázszettet, pedig nem mindenki akar vele versenyeken indulni. Akkor hát mi értelme van? Több mint gondolnád! Én magam is emellett döntöttem döntöttem néhány éve. Miért? Mert finoman szólva is rosszak az utak itthon, nem vágytam az országúti versenyzésre és az országúti bringák sportosságát kerestem, a kényelmetlenségük nélkül. És erre tökéletes megoldás egy cyclocross bringa.
Tehetsz rá 23 mm széles országúti gumit, a fékek mindig jobban fognak mint a patkófékek, így ha esetleg az Alpokban bringázol akkor sem lesz gond. Vagy tegyél rá 25 mm széles gumikat és akkor már a hazai utak sem fognak fájdalmas emlékeket okozni. Sőt nem leszel hátrányban egy tókerülő maratonon sem a hasonló kategóriájú bringát használókkal szemben. És itt a hab a tortán. Ha úgy döntesz hogy mégis kipróbálnád a cyclocross versenyzést, akkor nem kell rögtön egy új bringa vásárlásával kezdened az évet!
És most nézzük mire kell figyelned vásárláskor! Alapvetően el kell döntened mire van szükséged. A cél a versenyzés, és a minél jobb eredmény elérése, vagy a kényelmes, multifunkciós országúti gép vásárlása, ami akár krossz egy-két futamra is készen áll? Előbbi esetében nagyjából 500.000 Ft fölött kell nézelődnöd, utóbbit 250.000 Ft-tól tudod megvásárolni. A karbon és aluváz közötti döntést rád bízzuk. Annyit írtunk már a két anyag előnyeiről és hátrányairól hogy ezt most nem futnánk meg újra.
Egy valamit azonban szem előtt kell tartani ha multifunkciós cyclo bringát keresel. Ha országútizáshoz is ezt akarod használni, akkor ne várd tőle azt a könnyedséget, és gyorsaságot mint egy azonos árú betonvasalótól! De a kényelem az biztosan nagyobb lesz...
Ezek után el is érkeztünk a legrizikósabb kérdéshez a fékekhez! A cx szezon kezdete óta ennek a kérdésnek a megválaszolása jobban megosztja a bringásokat mint Lars Van der Haar kerékpározási stílusa. Nem is alaptalan a vita, hiszen éppen csak hogy túl vagyunk az első komoly sárral rendelkező pályán a Karancs kupán, melynek Salgótarján adott helyet. Itt több versenyzőnek gondja volt a tárcsafék használatával, pedig elvileg azok a legtökéletesebbek ezen körülmények közé. Vagy mégsem? Erről a témáról már készítettünk egy cikket amit ITT olvashatsz! Ha tárcsás bringában gondolkozol, akkor azt is mondhatjuk hogy kötelező olvasmány!
Persze bárminemű okoskodást meg lehet előzni egy próbakörrel, erre azonban nagyon kicsi az esély, mivel jelenleg a Cube-on kívül nem tudunk róla hogy a forgalmazónál rendelkezésre állna cyclocross teszbringa, melyet a kedvenc boltod elvihet, te pedig kipróbálhatod.
Mivel alapvetően egy összehasonlító tesztet végeztem, ezért a bringák tesztjeit külön-külön az alábbi linkeken találod. Itt pedig összefoglalom röviden a tapasztalataimat!
Specialized Crux Pro Race Red Disc
A Specialized Crux-ot kivéve mindegyik bringa részt vett élesben egy-egy SuperCross cyclocross futamon is hiszen ott jönnek elő leginkább azok a tényezők, melyek döntőek lehetnek a végeredmény érdekében. És melyik lett a legjobb? Nem fogok tudni egyet megnevezni, mert nem csak árban, hanem felhasználási területben is nagy szórás volt a tesztbringák között. Az árak 319.000 Ft-tól 1.700.000 Ft-ig terjednek. Nem lenne illendő összevetni egy belépő szintű aluvázas gépet egy élversenyzőknek szánt karbon csúcsmodellel. Más oldalról közelítünk hát a dologhoz. Nézzük melyik mire való!
CUBE Cross Race Pro: Versenyzésre alkalmas kategória akkor is, ha nincs kereted egy karbon gépre. Sajnos a CUBE nem fejlesztett a karbon irányába és tárcsásból is csak egy 105-ös szettel szerelt géppel rendelkezik, bár arra a kiváló CX-77-es Shimano féket rakták!
Súlyban rendben van ezért az árért, a geometriája, felszereltsége, és kezelhetősége pedig abszolút versenyzésre teremtette. Kicsit túl merev lenne túrázgatásra, bringázgatásra kárhoztatni. Az egyetlen tesztgép volt teljes Ultegra szettel, ami iszonyatosan finoman vált és az Avid Shorty fékkel brutál jól is fékez. Ár/érték arányban eléggé verhetetlennek tűnik! Ajánlott fogyár: 459.990 Ft
Merida Cyclo Cross 4: Kicsit kakukktojás volt a cyclocross versenyen, mert láthatóan nem erre tervezték, hanem egy mindenes országúti bringának. Nem véletlenül találunk rajta csomagtartó szemet is! Hazai viszonyok között sportosan túrázni, néha-néha terepezni, de alapvetően kényelmesen tekerni ideális. A tengelytáv lehetne 1 cm-rel hosszabb, és a fék harapósabb. Mivel a mezőny legkedvezőbb árú bringája, ezért a súlya is jelentős, ami szintén nem a versenyzés barátja. Ellenben egy V-fékes fitness trekkingel partiban van csak multifunkciósabb! Ajánlott fogyár: 319.000 Ft
ROSE Pro DX Cross 4400 Custom: Alapból nem találod meg a weboldalukon, de a ROSE lehetőséget nyújt arra hogy összelegózd az álomgépedet. Ez a modell a szívem csücske volt, és utáltam is egyben. Miért? Mert a SRAM RED hidrós tárcsafékek brutál kis erővel is iszonyatosan fognak! Ez nagyon jó! Sőt, több mint jó! De nem akarok SRAM Force váltórendszert! A verseny egy órája alatt elfáradtak az ujjaim a nehéz váltásnak köszönhetően...
Az Ultegra után olyan érzés váltani vele, mint egy koszos bowdenekkel szerelt 2200-as szettel sárban, fagyban. A bringa viszont "race ready" azaz versenyzésre kész, ahogy kiveszed a dobozból. Súlya a legkönnyebb volt az elérhető árúak között, pedig tárcsafékes. A geometria jól eltalált és kényelmes. Ez főleg a karbon nyeregcsőnek és a hátrahajló fejnek köszönhető. Cyclocrossban sem árt a kényelem, még ha sokat nem is üldögélsz a nyeregben. Ha választanom kellene, akkor a teszt óta már elérhető és alig 300 EUR-val drágább hidrós Ultegra DI2 rendszerrel szerelt gépet választanám! Ajánlott fogyár: 584.700 Ft
Specialized Crux Pro Race Red Disc: Nehéz szavakba önteni. Brutális, könnyű, gyors. Sajnos versenyen nem tudtam ezzel a géppel menni, de az edzés alatt kiderült, hogy ez a bringa a szettet leszámítva "must have thing", azaz valami, ami kell! Csak egy "kicsit" vastagon fogott a cerka az árcédula elkészítésénél. Persze ne a többi tesztgéppel hasonlítsuk össze! Egy Ridley X-Night 10, Giant TCX Advanced 0, vagy Colnago Prestige is ez az árkategória.
A Specialized mindig is tudta mi kell a versenyzőknek, nem hiába dolgoznak tucatnyi mérnökkel és versenyzők százaival. Könnyű súlya, és karbon Roval Rapide CL 40 kerékszettje miatt brutálisan gyorsítható és fékezhető is. Ehhez a SRAM RED fékek tökéletesek is. Sajnos a Force cuccokról már írtunk az előbb. Itt sem szerettem. Alapvetően ennél a márkánál a piros/fehér színkombót szokhattuk meg, de ez a lilás fekete árnyalat nagyon szép lett. Ha van ennyid, vedd ezt! Ajánlott fogyár: 1.708.000 Ft
Trek Crockett 5 Disc: Talán mondhatnám hogy a nagy meglepetés a teszt folyamán! A Trek bringák nem voltak eddig gyakoriak nálunk. Őszinte leszek. Egy újabb aluvázas gép, 105-ös cuccal, mechanikus Avid tárcsákkal. Nem vártam sokat tőle. Mániám a váz, meg a vázgeometria. Alpha alu váz, integrált bowdenezés, satöbbi. Semmi olyan csemege, amire felkapnám a fejem, bár mégiscsak egy Trek, ami a világ egyik legjobbja.
Az élet úgy hozta, hogy egyből a verseny napján tudtam csak ráülni. Ez nem túl szerencsés ómen. De döbbenetesen jó volt. Kezelhetősége kiváló, akárcsak a Specialized-nek, ami nem meglepő ha a geometria táblát megnézed. Számomra a tesztmezőny legkényelmesebb gépe volt. Igen, még a ROSE-t is verte ebben a tudományban. A versenyzés és a kényelem ritkán jár kéz a kézben. Ha ajánlani kellene ezt a bringát, akkor azt mondanám azok vegyék ezt, akik egy "race ready" bringát szeretnének, de nem a profi versenyzés a céljuk. Ha komolyan veszed a versenyzést, akkor válaszd a Trek Crockett 7 Disc-et. Ajánlott fogyár: 459.000 Ft
Remélem sikerült jól megírni/átvinni a gondolataimat, így talán nektek is világos már hogy a dobogóra segítő bringa váza jobb, ha karbonból készül, bár egy 8kg körüli bringát ma már aluból is ki lehet hozni. Azoknak akik élvezetes, gyors cyclocross versenygépre van igényük, de szerényebb keretből kell gazdálkodniuk tökéletesen megfelel egy Ultegrás/Force-os alu gép, amit 500.000 alatt is ki lehet matekozni, ha nincsen szükséged tárcsafékre és hát azt kell mondanom, hogy egyenlőre nem sok értelme van a hazai viszonyok között.
Persze ha megteheted, akkor vedd, de csakis hidraulikusat! Végül a belépő szintű 105/Rival szettes gépeket találod, melyek jellemzően tárcsafékkel szereltek. Miért? Mert ma ez a trend, ezt nyomják a gyártók ha kell ha nem. És bár valós haszna nem sok van egy jó kanti fékhez képest, azért elmondhatjuk hogy nagyon jól néznek ki a bringákon.
Az alábbi táblázatokban minden fontos adat megtalálható a tesztelt kerképárokról!
Specifikáció | |||||
---|---|---|---|---|---|
CUBE Cross Race Pro | Merida Cyclo Cross 4 | ROSE Pro DX Cross 4400 Custom | Specialized Crux Pro Race Red Disc | Trek Crockett 5 Disc | |
Váz | Aluminium Lite, Double Butted | CC Lite-D-Single | 7005 T6 Ultralight Aluminium, tripple butted | Specialized FACT 10r carbon, disc-specific, 1-3/8 lower bearing, OSBB | 200 Series Alpha Aluminum, E2, BB86.5 |
Villa | CUBE Cross Race Canti | CC Alloy-D | PRO DX Cross Carbon | Specialized FACT carbon | Trek IsoSpeed Cross carbon disc, E2 |
Első váltó | Shimano Ultegra | Shimano 105 | SRAM Force 22 | SRAM Force 22 | Shimano 105 |
Hátsó váltó | Shimano Ultegra | Shimano 105 | SRAM Force 22 | SRAM Force 22 | Shimano 105 |
Fékváltókar | Shimano Ultegra | Shimano 105 | SRAM Red 22 | SRAM Red 22 | Shimano 105 |
Fékek | AVID Shorty 6 Cantilever | Hayes CX Expert | SRAM Red Hydraulikus | SRAM Red Hydraulikus XX rotorral | Avid BB5 mechanical disc |
Hajtómű | Shimano Ultegra | FSA Gossamer Cross 46-36 Mega | SRAM Force 22 | Specialized Pro FACT carbon, OSBB | FSA Energy Cross, 46/36 |
Lánckeréksor | Shimano Ultegra | Shimano CS-4600 | SRAM PG-1170 | SRAM PG 1170, 11-seb., 11-28 | Shimano Tiagra |
Lánc | Shimano Ultegra | KMC X10 10s | DRAM PC-1170 | SRAM PC 1170 | Shimano Tiagra |
Kerekek | Fulcrum Racing 55 CX | Road Disc Bearing agyak+Merida Pro D felni | Mavic Crossone 29 | Roval Rapide CL 40 carbon disc tubular | Bontrager Disc |
Gumik | Schwalbe Rocket Ron | Continental Cyclocross Race | Schwalbe Racing Ralph EVO | Specialized Terra Tubular | Bontrager CX3 |
Nyereg | Selle Italia X1 Road | Merida Pro SI | Fizik Arione R7 | Body Geometry Phenom Comp | Bontrager Evoke 1 |
Nyeregcső | CUBE Performance Post | Merida Pro H SB15 | Rose RC-170 Carbon | Specialized Pave Pro SL | Bontrager Approved |
Kormány | CUBE Race Bar | Merida Road Pro Classic OS | Ritchey WCS EVO Curve | Specialized CX Comp | Bontrager Race VR-C |
Kormányszár | CUBE Performance Pro | Merida Pro OS -5° | Ritchey WCS 4 Axis | Specialized Pro-Set | Bontrager Race Lite |
Súly | 8,9 kg | 10,3 kg | 8,8 kg | 7.75 kg | 8.95 kg |
Ajánlott fogyasztói ár | 459.990 Ft | 319.000 Ft | 584.700 Ft | 1.708.000 Ft | 459.000 Ft |
Forgalmazó | Velobike Kft. | BikeFun Hungary Kft. | ROSE Bikes Hungary | Avex Kft. | Genomed Kft. |
Elérhetőség | www.cube-bikes.hu | www.bikefun.hu | www.rosebikes.hu | www.specialized.hu | www.trek.hu |
Geometria | |||||
---|---|---|---|---|---|
CUBE | Merida | ROSE | Specialized | Trek | |
Vázméret | 56 cm | 55 cm | 56 cm | 56cm | 56 cm |
Vízszintes felsőcsőhossz | 545 mm | 547 mm | 540 mm | 560 mm | 55.8 cm |
Tengelytáv | 1014 mm | 1005 mm | 1012 mm | 1022 mm | 1020 mm |
Láncvillahossz | 425 mm | 425 mm | 425 mm | 425 mm | 425 mm |
Fejcsőszög | 71.5 fok | 71.5 fok | 71.5 fok | 72 fok | 72 fok |
Nyeregvázcsőszög | 73.5 fok | 73 fok | 73 fok | 73.25 fok | 73.6 fok |
Eddig hozzáfűzött kommentek:
Egy gyönyörű országútit én sem rontanék el tárcsával, bár pont idén mentem Bianchi Oltre XR2-vel, amin azért király volt a tárcsa, de valahogy elotrombásítja az összképet. De szép szó :)
Csomagokról sem volt szó eddig, meg aztán országútin is ritka még a tárcsafék, én ezt nem keverném ide.
Azt egy percig nem akarom megkérdőjelezni, hogy a tárcsafék mekkora bivaly találmány.
Viszont az országútival is vidáman veretek 70-80-nal lefelé, tudom, hogy megállok a Campámmal.
A 30 kilóra felpakolt trekkingen ülve is nyugodt lélekkel hoztam ugyanezt a sebességet az Alpokban, ahol lehetett. Hosszú lejtő volt! Utólag kicsit elgondolkodtam ugyan, hogy nem biztos hogy ezt kéne, de a Tektro V-fék is tette a dolgát hiba nélkül. Igaz, hogy nem esett az eső. Akkor lassabban mentem volna.
Olvastam régebben, hogy Evgeni Berzin valamikor a 80-as v. 90-es években az egyik Giro-n 117-es tempóval eresztette neki valamelyik hegyről lefelé jövet...
Szerencsére nem lett gond!
"a fékek mindig jobban fognak mint a patkófékek, így ha esetleg az Alpokban bringázol akkor sem lesz gond"
Miért egyébként gond lesz???
Javasolnék egy mosópor tesztet is :)
Kérjük, írja meg véleményét:
Vélemény írására csak a regisztrált felhasználóknak van lehetőségük. Amennyiben hozzá szeretne szólni a cikkhez, kérjük regisztráljon, és jelentkezzen be.