Méregzöld ragadozó – Trek Fuel EX7
Megfizethető áron komoly élményfaktor, és mindez egy világmárkától! Egy mondatban ez lenne a 29”-os kerekekkel szerelt Trek Fuel EX7-es összefoglalása. Rengeteg újdonságot belezsúfoltak ebbe a 120 mm-t mozgó all mountain gépbe. Ilyen a DRCV-s rugóstag is. Hogyan viselkedett terepen? Olvass tovább és megtudod!
A Fuel EX az a család, amelyre egy átlagos montisnak a leginkább szüksége van. 29”-os kerekek és 120 mm-nyi rugóút áll a rendelkezésünkre. Ez elegendő maratonozáshoz, de ha az ember ügyes lefelé, akkor még egy bike-parkban is komolyakat lehet vele menni, na persze nem a 4 m-es ugratókon, mert arra már inkább a Remedy vagy a Slash az alkalmasabb.
Ennek a Fuel EX-nek a váza Alpha Platinum Aluminiumból készült, a felső osztályban azonban már OCLV karbongépek közül is válogathatsz, de ott más lesz a számla végösszege. Igaz, a bringa súlya is. Elég sok érdekességet és fejlesztést belezsúfoltak a vázba. Ilyen a Full Floater hátsó lengőkar, ahol a rugóstag egyik bekötési pontja sem a fő vázháromszögön található, hanem a lengőkar része. Maga a rugóstag pedig DRCV- (Dual Rate Control Valve) rendszerű. Nehéz röviden leírni. A legtöbb fullyban két lehetőség van. Vagy kisméretű a levegőkamra, így nem mozog be pedálozásra a tag, ellenben a nagyobb ugrásokkor eléggé rottyon lesz a bringa hátulja, vagy nagyobb méretű a levegőkamra, ami finommá teszi a rugózást, de szinte csak lockout módban lehet vele mászni. Ebben a tagban két levegőkamra található, így egy kis pluszsúlyt belerakva próbálták megtalálni az arany középutat. Lapzártánk idején már túl vagyunk a 2015-ös, a NASCAR-specialista Penske Racing által tuningolt DRCV-s Fuel tesztjén, és elmondhatjuk, még sikerült rajta finomítani. Főleg nagy tempónál.
A bringa fejcsöve tapered, az alsó cső kőfelverődés ellen védő, cserélhető műanyag lapot kapott, elöl 15 mm-es, hátul 12 mm-essel szerelik a merevség és a 29”-os kerekek miatt. A letisztult formát belső bovdenvezetéssel érik el, na meg persze a dizájnerek segítségével. Elöl-hátul Fox rugóstagokat találunk, és a CTD rugózási karakterisztika állítási lehetősége is adott. Hogy ennyi tech mellett az ár belül maradjon a hét kilón, muszáj volt az alkatrészeken spórolni. A bringán gyakorlatilag full Deore szett van, 552-es szérián kívüli hajtóművel és SLX hátsó váltóval. A kiegészítők házon belülről jönnek Bontrager márkanéven, és a fékrendszer is Shimano Deore. Ez utóbbinak örülünk, mert a legmegbízhatóbb márka a tárcsafékek között.
A tesztgépet BuZsó vitte magával, aki ugyan XCO-versenyző, de néha neki is kell a flow a sok merev vázas rázató futam után!
Mikor Thommey felhívott, hogy van egy össztelós 29-es bringa, amit kicsit nyüstölni kellene, megörültem, mert már régen volt nálam tesztre bicaj, és Trekkel sem mentem mostanában. Ki is ugrottam a nagykerbe, hogy elhozzam a verdát. Utólag kiderült, hogy itt elkövettem egy apró hibát. Tudniillik az én magasságomhoz L-es méretű kerékpár ajánlott. Az más kérdés, hogy a saját gépem M-es, ott van egyéni tuning, amit itt nem tudok megcsinálni. Tehát… a forgalmazó kérdésére a választásom a nagyobb méretű bringára esett. Ez még előjön a későbbiekben.
Nézzük! Az első kontakt, ugye, a szemrevételezéssel kezdődik. Véleményem szerint a bringa igen szépre sikeredett. A váz formája, a festés és az alkatrészek harmóniája mind tetszett elsőre. Beállítottam a gépet a méretemre, és mindjárt a hegy felé vettem az irányt.
Itt jön a méret. Nekem személy szerint nagy volt a bicikli. Nem tagadom, lehet, belejátszik az is, hogy mostanában egy mérettel kisebb kerékpárt hajtok, de ennél a kategóriánál már nagyon szembetűnő volt a méretbeli különbség. Nem is a „pilótafülke”, mert azt egy viszonylag rövid kormányszárral megoldották, hanem maga a tengelytáv, a felső cső hossza, mind-mind „nehézséget” okozott így elsőre. Majd 12 cm-rel hosszabb a Trek tengelytávja, mint a saját kerékpáromé! Egyébként már az első közlekedési lámpánál érdekes volt a szitu, mert olyan magasan van a középcsapágy, hogy az optimálisan beállított nyeregmagasság mellett elég nehezen ért le a lábam. Elérve a hegyet, először a mászási képességeit teszteltem. Lockolva igen merev volt a bringa fara, így kiállva sem éreztem azt a pogózást, amit más össztelós bringáknál megszoktam. Az első teló is a Foxtól jön, így annak a zárhatóságát már egy jó ideje ismerem és tökéletesen meg vagyok vele elégedve. Köves, sziklás talajra érve igazán szépen kimozogja az egyenetlenségeket, de természetesen a 29-es kerék is segít az akadályok leküzdésében.
Szinte végig a talajon tartja a DRCV-s tag a hátsó kereket, így mindenhol felmentem a géppel. A lejtőkön már nem volt ennyire „funky” a helyzet. A hosszú tengelytáv miatt kissé nehezebben fordult a szűk ösvényeken, kanyarokban, viszont a hegyről való lezúgásban igen stabil volt a bringa. Az ugratás sem annyira egyszerű a keróval, mert a súlyát azért megéreztem, de tudom, hogy egy hátsó telós kerékpárral teljesen más technikával kell ezeket a feladatokat végrehajtani. A leléptetések, a nagy ugratók, a gyors kanyarok vétele iszonyatosan könnyű volt, a Foxok végzik a dolgukat becsülettel.
Összességében egy szép bicajról beszélünk, amelyen megfelelő kategóriájú és minőségű alkatrészek kaptak helyet. A háromtányéros hajtóművet kicsit már old schoolnak érzem (2015-ben már duplával is elérhető), de természetesen ez egyén- és erőnlétfüggő. Még mindig azt vallom, hogy ma a monti a 29-es, de ebben a kategóriában inkább a 27,5-es a „menő”.
Váz: Alpha Platinum Aluminum, ABP Convert, Full Floater
Villa: Fox Evolution Series 32 Float CTD
Rugóstag: Fox Evolution Series Float DRCV, CTD
Kerekek: Bontrager agyak/Bontrager Duster Tubeless Ready felnik
Gumik: Bontrager XR3 Expert
Fékrendszer: Shimano Deore
Váltókarok: Shimano Deore
Első váltó: Shimano Deore
Hátsó váltó: Shimano SLX Shadow Plus
Hajtómű: Shimano M552, 42/32/24
Nyereg: Bontrager Evoke 2
Nyeregcső: Bontrager SSR
Kormány: Bontrager Race Lite Low Riser
Kormányszár: Bontrager Race Lite
Forgalmazó: Genomed Kft.
Elérhetőség: www.trek.hu
Ajánlott fogyasztói ár: 699 000 Ft
Kérjük, írja meg véleményét:
Vélemény írására csak a regisztrált felhasználóknak van lehetőségük. Amennyiben hozzá szeretne szólni a cikkhez, kérjük regisztráljon, és jelentkezzen be.