Megérkezett a Campagnolo Super Record 12 EPS elektromos szettje
A Campagnolo sohasem félt az innovációtól, számos területen elsőként mertek lépni, példának okán 2008-ban úttörőként ők dobták piacra a 11 sebességes váltót is. Napjainkban, a felgyorsult technikai vívmányok útvesztőiben már a kerékpársport is elbírja ezeket a nagyléptékű változtatásokat, hisz maguk a versenyzők is egyre gyorsabban alkalmazkodnak az újításokhoz.
A 12 sebességes szett első nagy előnye, hogy elegáns, elsősorban funkcióbeli dizájnfrissítéseket alkalmaztak, nem készültek hatalmas lánctányérok és a hegyikerékpárokon megszokott nagyságú hátsó váltók sem csúnyítják az összképet. Igyekeztek megtartani a Campagnolo egyediségét.
A váltókarok tekintetében elsősorban ergonomikus változtatásokat eszközöltek, a váltás gyorsaságának és a kézmozdulatok megkönnyítésének érdekében. Egy kissé megvariálták a fékkar helyzetét is, kedvezve a kisebb és nagyobb kezű kerékpárosoknak. A kisebb (azaz keményebb fokozatú) lánckerekek felé a nagyobb karral válthatunk akár egyszerre ötöt is, ami például egy a sprintre készülő profi versenyzőnek hatalmas előnyt jelenthet.
A 12 kazetta ugyanakkora helyen fér el, mint elődje, ezzel kompatibilis szinte minden Campagnolo kerékszettel.
A mérnökök merészkedtek úgy fogalmazni, hogy minden idők legpontosabb és leggyorsabb váltóját készítették el. Az új technológia gyorsabb teljesítmény-átvitelt és hosszabb élettartamot eredményez. A forma és a külső alkatrészek lehetővé teszik a hátsó váltó mozgását, ezzel biztonságban tartva azt nehezebb terepviszonyok között is.
Az első váltó átdobója szinte teljesen új kialakítást kapott. A legfőbb cél természetesen ebben az esetben is a váltás gyorsaságának megnövelése volt. Igyekeztek arra a törekedni, hogy a karmozdulat azonnal mozdítsa az átdobót is. A keresztváltások esetében is rengeteg apróságra figyeltek, az esetleges láncleesések számát szinte a nullára redukálva. Elkülönítették a kábelemelő kart a külső párhuzamos lemeztől, a pivot pontokat is áthelyezték és a lemez hosszát is megváltoztatták ezzel lineárisabb síkba helyezve a váltót. A másik nagy újítás maga a lánc, amely sokkal vékonyabb, így jobban felfekszik a fogakra.
A rendszer mechanikus és hidraulikus tárcsafékekkel is elérhető. A sportágon belüli trendekhez igazodva mindkét esetben akár 28 milliméteres gumiabroncsokkal is használhatók. A kialakítás minimális változásokon esett át, igazodva a mai aero vázak elvárt kritériumaihoz.
A 12 sebességes kiosztás kezdetben csak a mechanikus Record és Super Record szetteken volt elérhető, ám az ígéreteknek megfelelően alig egy évvel a rendszer megjelenését követően megérkezett az elektromos változat is, amely 1 M Ft fölötti árával az eddigi egyik legdrágább országúti szetté varázsolja azt.
Az elmúlt néhány hónapban a Lotto-Soudal és a Movistar csapatainak kerékpárjain már feltűnt a Super Record 12 EPS változata. Az elektronikai rendszertől eltekintve túl nagy változást nem eszközöltek a komponenseken, így lényegében a fentebb leírt tények igazak az elektromos változatra is.
A Shimano Di2 szettjéhez hasonlóan a Campagnolo is a kormány alatt helyezi el a szett elektromos csatlakozódobozát. A könnyű hozzáférhetőség által egyszerű lehetőség nyílik az akkumulátor töltöttségének ellenőrzéséhez, a különböző diagnosztikai műveletek eszközöléseihez és a finomváltó beállításainak elvégzéséhez.
Bár teljes egészében úgy néz ki, mint az 11-es szett EPS-e, az interfészt frissítették, két az eddigieknél jóval erősebb antenna került bele, így szinte minden okostelefonnal képes a kommunikációra. Az EPS egység vízálló és megfelel az IP67-es nemzetközi szabványnak.
Az új V4-es akkumulátor egység jóval vékonyabb, mint elődje, egyetlen feltöltéssel a híresztelések szerint akár 2000 kilométert is megtehetünk.
A MyCampy alkalmazás segítségével akár saját magunk is beállíthatjuk, hogy egyetlen gombnyomásra mennyit váltson felfelé vagy lefelé a hátsó váltó. A Multi-Dome technológia révén, bár a karok mozdítása nélkül, az ujjainkkal dolgozhatunk, mégis úgy érezhetjük, mintha mechanikusan váltanánk. A Campagnolo Super Record 12 EPS rendszernél még inkább törekedtek az első váltókarok ergonómiájának tökéletesítésére.
Egyelőre nagyon úgy néz ki, hogy a a 12 sbességes EPS csak a Super Record szettel lesz elérhető tárcsafékes és hagyományos változatban.
Eddig hozzáfűzött kommentek:
Profik ha kapják, és 1 max 2 szezon után dobják ok, de amatőrben ennyiért.....
Az észrevételek meg jogosak, épp ezt tudta elektromos rendszer hibalehetőségek
mellett a 9-11 mechanikus szettek...
"A kisebb (azaz keményebb fokozatú) lánckerekek felé a nagyobb karral válthatunk akár egyszerre ötöt is, ami például egy a sprintre készülő profi versenyzőnek hatalmas előnyt jelenthet."
Őőő, szerintem pont fordítva. A kis pöcökkel váltunk le ötöt akár, a nagy karral meg hármat fel. De ez sem újkeletű találmány. Még a legelső Veloce szettem is tudta ezt, azóta persze butították az alsóbb szegmens váltását. De ha a MyCampy app segítségével akár folyamatos is lehet a váltás oda-vissza, akkor tök mindegy...
Kérjük, írja meg véleményét:
Vélemény írására csak a regisztrált felhasználóknak van lehetőségük. Amennyiben hozzá szeretne szólni a cikkhez, kérjük regisztráljon, és jelentkezzen be.