Kötelező előzési oldaltávolságot szeretnénk - Bringabarát KRESZ-módosítások jöhetnek

E-mail  Nyomtatás
2017. február 12.
  |   Szerző: Sajtóközlemény

Február 1-jén civil és állami érintettek részvételével indult meg a KRESZ bringás vonatkozásainak frissítéséről szóló munka Révész Máriusz kerékpárügyi kormánybiztos hivatalában. A Kerékpáros Miskolc Egyesület és a Kerékpárosklub közösen terjesztette be javaslatait a kötelező előzési oldaltávolság és a kerékpáros utca fogalmának bevezetéséről, a kötelező kerékpárút-használat megszüntetéséről, a gyengébb közlekedők védelméről és további kérdésekről.

Az érintettek az egyre népszerűbbé váló kerékpározáshoz és a változó közlekedési környezethez igazítva egyszerűbb, jobban használható, életszerűbb megoldásokat javasolnak. A kerékpárral közlekedők akkor lesznek egyenrangú szereplői a közlekedési rendszernek, ha ezt az infrastruktúra mellett a szabályozási környezet is elősegíti.


Kötelező oldaltávolság bevezetése kerékpározót előzve

 

Diavetítéshez kattints a képre


Bár javuló tendencia érezhető a közlekedők együttműködésében, a „centizés” továbbra is ijesztő és balesetveszélyes helyzeteket okoz. A kerékpározók joggal félnek a túl közeli előzésektől. A javaslat, lakott területen belül minimum 1 méteres, lakott területen kívül minimum 1,5 méteres előzési oldaltávolság előírásáról szól. Járműkategóriák és sebesség alapján többféle oldaltávolság is előírható lenne, de az egyszerűbb szabályokat könnyebben tanulják meg használni a közlekedők. Miért csak 1 méter? Településen belül ennél szélesebb kötelező oldaltávolságra sok esetben nem lenne hely.


Kötelező kerékpárút-használat felülvizsgálata


Állami (ÁSZ, NFÜ) vizsgálatok is alátámasztják, hogy az önálló kerékpárutak nagy része nem illeszkedik a közlekedés rendszerében, nem alkalmas a biztonságos és gyors közlekedésre. Egy oldalon vezető kétirányú kerékpárutak esetén az utca egyik oldala nehezen megközelíthető, a logikátlan vonalvezetésen nehéz eligazodni, a gyakori oldalváltásokra kényszerítés megnehezíti a haladást. A városi járdákon vezetett kerékpárutak sokszor használhatatlanok a sétálók és más akadályok miatt, a kereszteződéseik 10-szer balesetveszélyesebbek az út két szélén vezetett kerékpársávoknál. Gyorsabban haladók, nagyobb (pl. utánfutós) kerékpárokat használók sokszor el sem férnek. A téli takarítás hiányában ezek az utak gyakran megközelíthetetlenek. Nemzetközi példák alapján kéretik a kötelező kerékpárút-használat felülvizsgálatát, megszüntetését.


Kerékpáros utca fogalmának bevezetése


A kerékpározóknak előnyt biztosító utca fogalma még nincs benne a magyar KRESZ-ben, de Ausztriától Hollandiáig nagyon sok város kisebb utcája viseli már ezt a nevet. Ilyen – jellemzően fizikai forgalomcsillapítással is kiegészített – utcákban egymás mellett is szabályos tekerni, autóval tilos kerékpárt megelőzni, illetve alacsonyabb sebességgel szabad csak menni. Kevés építkezéssel, olcsón lehet így fontos útvonalakat bringázhatóbbá tenni.


Gyengébb közlekedők védelme: általános figyelemfelhívás


Bár hazánk is ratifikálta a védtelen közlekedők védelmét tartalmazó Bécsi Egyezményt, és az elv az Európai Unió közlekedésszabályozásának is legalapvetőbb tézise, a magyar KRESZ csak elnagyoltan foglalkozik a kérdéssel. A gyalogosokra, kerékpárosokra és főleg a gyerekekre, az idős és mozgáskorlátozott személyekre is különös figyelmet kell fordítania a járművezetőknek.

 

Diavetítéshez kattints a képre


Több ponton elavult szabályok


A javaslatban kérik az egyre népszerűbb gyermekszállító utánfutók engedélyezését, a gyerekekkel járdán tekerés szabályozását (jelenleg az út használatától tiltott 12 éven aluli gyermeket csak az úttestről kísérhetik a szülei), illetve a bolyban haladás engedélyezését, ami a kerékpársportolók haladását és megelőzését könnyítené meg. Sportolói licenccel rendelkezők felmentését a kötelező csengő- és kerékpárút-használat alól.


Életszerűtlen sebességkorlátozások eltörlését is kezdeményezik. Betarthatatlan, mégis hét különböző sebességhatár vonatkozik a kerékpárral közlekedőkre, miközben nem kell – és elvárhatatlan is lenne – sebességmérőt szerelni minden biciklire.


Biztonsági okokból fontos lenne, hogy körforgalomban ne legyen kötelező biciklivel és motorral jobbra tartani, illetve csak kanyarodás előtt kelljen kézzel jelezni, kanyarodás közben meg lehessen fogni a kormányt.


Életszerűbbé kellene tenni az utóbbi időben terjedő közvetett balra fordulási helyek használatát, ezeket jelenleg csak tolva szabad megközelíteni. Az előretolt kerékpáros felállóhelyeken megálló autóvezetőkkel szemben is fel kéne lépnie a szabályozásnak. Ezeket a megoldásokat más előírásokban már bevezették, mégis hiányoznak még a KRESZ-ből.


Vizsgálatra és előkészítésre javasolják a piros lámpánál jobbra kisívben kanyarodás, illetve T alakú kereszteződésben a járda melletti továbbhaladás engedélyezését.


Pontosításra szorul a balra kanyarodás, a kerékpár fogalmának megfogalmazása, illetve az elsőbbségadást jelző kiegészítő táblák kiigazítása is.

 

Forrás: kerekparosklub.hu


 





Tetszett a cikk? Ossza meg ismerőseivel:



Kérjük, írja meg véleményét:

Vélemény írására csak a regisztrált felhasználóknak van lehetőségük. Amennyiben hozzá szeretne szólni a cikkhez, kérjük regisztráljon, és jelentkezzen be.


Felhasználó név:
Jelszó:
  
Szöveg:
Kérjük írja ide a képen látható karaktereket:

Eddig hozzáfűzött kommentek:

2017.02.13. 10:39
Alapvetően egyet tudok érteni, de az oldaltávolságot nagyon túlzónak gondolom. Magam részéről már 30 cm-rel boldog tudok lenni, a fél méter, ha megadják szerintem elég, háromszor ennyi biztos nem kell. Sokkal fontosabb lenne, hogy ez tudatosabb legyen a vezetők fejében, és be is tartsák/tartassák! És fordítva is el kell gondolkozni, hogy nekünk mennyi távolságot kelljen tartani, mikor pl. lámpánál előre csorgunk, valljuk be ott is megy a centizés a tükrök között...





Görög-szigettúra 2016. Görög-szigettúra 2016.
Távolság: 960 km
Szintkülönbség: 10200 m
Nehézségi fok: 7
Célpont: SVÁJC 2015. Célpont: SVÁJC 2015.
Távolság: 960 km
Szintkülönbség: 13500 m
Nehézségi fok: 9
Déli-Kárpátok 2015. Déli-Kárpátok 2015.
Távolság: 999 km
Szintkülönbség: 12000 m
Nehézségi fok: 8






Velo.hu bringamagazin.
Biciklis hírek, tesztek, felszerelések, túrák és apróhirdetések