Friss Velo

2014. június-júliusi szám tartalma

Diavetítéshez kattints a képreKedves Olvasóink!

 

Június 12-től, országszerte kapható a VELO.hu bringamagazin június-júliusi száma, melyben visszatekintünk a Giro d'Italiára, melynek sorsdöntő hegyi szakaszait a helyszínen izgultuk végig. Exkluzív anyagainkban technikai finomságokkal találkozhattok, de igyekeztünk megmutatni minél többet a WorldTour kulisszái mögül is. Nemcsak a Girón járt szerkesztőségünk, hanem ott voltunk Nove Mesto-ban is az XCO Világkupán, melyről képes élménybeszámolót készítettünk.

 

Folytatódik sorozatunk, melyben minden számunkban egy-egy nagy nemzetközi klasszissal olvashattok interjút. Ezúttal Mark Cavendish-sel ismerkedhettek meg közelebbről.Helyet kapott lapunkban két magyar interjú is. Seregély Márta a női Giróról mesélt nekünk, míg Dósa Eszterrel, amolyan hiánypótló beszélgetést folytattunk. Eszter még soha nem szerepelt magazinunkban.

 

Aktuális számunkban két körképet találtok, a legfrisebb szemüvegeket és kerékpáros computereket mutattuk be. Szintén részletes bemutatót készítettünk az elektronos XTR szettről és teszteltük a KTM Life Action, illetve Rose Thrill bringákat. 

 

A tartalomból: 

  • Mark Cavendish interjú
  • VELO-life: Gerinc és hát
  • A Giro célvonalán túl
  • Giro-tech a helyszínről
  • Giro, a női oldalról
  • Dósa Eszter-interjú
  • Nove Mesto XCO világkupa
  • Szemrevaló modellek – Szemüvegkörkép
  • Patikamérlegen kiszámítva – Komputerkörkép
  • Teszt:  KTM Life Action
  • Teszt: Rose Thrill Hill 650B
  • Shimano XTR Di2 – Mostantól elektromos váltás az XTR szettnél is
  • Kerékpártúrára indulna? Segítünk!

 

 

A Giro célvonalán túl

 

Mindig is érdekelt, mi történik a befutó után, és honnan van a rózsaszín trikósnak új meze. Na de hová tűntek a csapatbuszok? És egyáltalán, kié ez a csokis shake?

 

Egy ideje már nem közvetlenül a célvonal mögött várom a sprintet a befutóknál. Hátrébb vonultam. Az ún. mix zónába, a színfalak mögé. Ami igazán érdekel, az ott történik. Arcok, hangulatok, fájdalmak, történetek. A belső WorldTour-világ rezdülései. A befutós képeket úgyis megcsinálják a nagy ügynökségek mindenkinek. Én mást szeretek látni. Ahogy feszülnek az inak, görcsölnek az izmok, rángatja az arcizmokat a hideg, vagy folyik az izzadság a tetovált vádlikon. Nem vagyok perverz, és a mazochizmus sem vonz. De ezek azok a pillanatok a célvonal mögött, amikor összefoglalva láthatom mindazt, amiről a versenyek szólnak. Megpróbáltatás, kitartás, csapatszellem.

 

Diavetítéshez kattints a képre

 

Giro, a női oldalról


1968. március 29-én született Budapesten Seregély Tibor és Tóth Ilona gyermekeként. 1986-ban a budapesti Dózsa György Gimnáziumban érettségizett. 1980 és 1983 között az MTK-VM, 1983 és 1999 között a Ferencvárosi TC kerékpárversenyzője volt. Országúti páros versenyszámban Szalay Emesével (1988–90), Szabó Hajnalkával (1991) és Király Erikával (1992) versenyzett. Edzője Hóbor Lajos volt. 1985 és 1999 között a válogatott keret tagja volt. A női Giro d’Italia versenyen hat alkalommal szerepelt a nemzeti csapattal. Legjobb eredményét 1996-ban érte, amikor a 10. szakaszban (Róma) a 11 helyen végzett. Jelenleg a BiondoBike amatőr kerékpáros klub edzője. Seregély Mártával beszélgettünk a Giro kapcsán. Ő ugyanis hatszor ment női Giro d'Italiát. 

 

Diavetítéshez kattints a képre

 

Mark Cavendish interjú - A 11-es fogsor Mozartja

 

A sprintelés művészete az erő, a ritmus és az aerodinamika tökéletes alkímiája, de Cav szerint a legfontosabb elem, amelyről senki sem beszél, az agy. A sprintbefutók iszonyú sebessége és gladiátorszerű küzdelmei közepette az agyi képességek – mint a higgadtság és a mentális agilitás – ugyanolyan elengedhetetlenek a sikerhez, mint a nyers fizikai erő és a technika.

 

„Egy sprinthajrá meglehetősen romantikátlan és klinikai. Amikor meglátom a célvonalat, már semmi mást nem látok. Megindulok és aztán boom-boom-boom – mondja Cavendish, miközben háromszor az asztalra üt. – De előtte még százféle döntést kell meghoznod! Ezek mind ösztönösek, hiszen minden kérdésre tudod a választ. Olyan, mint az a videojáték, amelyben különböző színű körök jönnek feléd, és le kell ütnöd azokat. Kinyílik egy szűk rés és oda kell kerülnöd, de ez nem egyszerű, és nem is biztos, hogy jó helyre kerülsz. Előre kell gondolkodnod. Ha berakod a kereket az üres helyre, mi történik utána?”

 

Diavetítéshez kattints a képre

 

VELO-life: A Gerinc és a hát

 

A kerékpáron felvett testtartás – különösen az országúti-kerékpáron – természetellenes tartásra készteti az embert (mivel állóképességi sportág, nemritkán előfordul, hogy 6–8 órán keresztül ilyen testhelyzetben kell maradni), így egy sajátos testfelépítést eredményez. A kerékpáros aktív munkavégzését a lábak mozgása adja, a passzív munkavégzést pedig a hát és a karok végzik. A karok az ember függesztőrendszerének köszönhetően nagy mozgásterjedelemben képesek mozogni – ezért általában nem okoznak problémát (főleg a nyújtást-lazítást tekintve). A GERINC ÉS A HÁT Ezzel szemben a hát, illetve a gerinc kevésbé mozgékony, azaz mindkettőnek jóval kisebb a mozgásterjedelme. A kerékpározásnál a lábak keményen dolgoznak, a hát és a karok is, az emelkedőkön pedig még fokozottabban.

 

Viszont a hasizmok soha nincsenek munkában – az eredmény egy sajátos kerékpáros-testfelépítés: a hát előrehajlik, a vállak is előreesnek (nagyon hasonló a bokszolók testtartásához, bár teljesen mások az okok), ami nem túl esztétikus, ráadásul összezárja a mellkast, s ezáltal zavarja a légzést, és még a kedélyállapotot is kedvezőtlenül befolyásolja ez a rossz tartás. Lássuk, milyen problémákkal találkozhatunk és hogyan előzhetjük meg azokat.

 

Diavetítéshez kattints a képre

 

 

 

 

Akit a maratonok választottak maguknak – Dósa Eszter interjú

 

Dósa Esztert talán nem kell bemutatni a hazai maratonozó közönségnek, ellenben még soha nem készült vele interjú itt a Velo.hu magazinban. Eszti jelenleg sorra végez dobogós helyeken az UCI Marathon Series futamain, és az olimpiai pontgyűjtő versenybe is beszáll XCO-szakágban. Megkérdeztük hát a múltról, jelenről és jövőről!
 

Diavetítéshez kattints a képre

 

Élmények - Nove Mesto

 

Nové Mesto volt a legközelebbi XCO világkupa helyszín idén, ahová a Velo.hu Magazin stábja is kivonult. Szikrázó napsütés, több mint 600 induló és nézők ezrei vártak minket. Összeállítottunk erről egy kis kedvcsinálót, hátha jövőre veled is találkozunk!

 

Diavetítéshez kattints a képre

 

Szemrevaló modellek – Szemüvegkörkép

 

Sokan nem fordítanak kellő figyelmet a sportszemüveg megvásárlására, pedig ez az egyik legfontosabb kiegészítőnk, hiszen ezen keresztül nézünk bringázás közben. Nagyon nem mindegy, mennyire kíméli a szemünket, mennyire kényelmes, hogyan szellőzik, torzít-e a lencséje a széleken, mennyire szűri ki a nap káros sugarait, cserélhetők-e a lencséi, vagy esetleg dioptrizálható-e plusz belső keret nélkül!

 

Diavetítéshez kattints a képre

 

Patikamérlegen kiszámítva – Komputerkörkép

 

Kilométeróra. Mára ez lassan sértésnek számít a kerékpárosórákra nézve, hiszen akkora a számítási teljesítményük, mint amennyivel anno a holdra szállást intézte a NASA. Még ha ez egy kicsit túlzás is talán, de azt kijelenthetjük, hogy a mostani körképünk háromnegyede nem egy sima eszköz, hanem edzéstámogató és esetleg GPS-t is tartalmazó komputer. Így már eligazodni sem könnyű közöttük, körképünk ebben is segít!
 

Diavetítéshez kattints a képre

 

Elegáns mindenes – KTM Life Action

 

Bármennyire is fáj sokaknak, de a hegyikerékpár-vásárlók 80%-ának egy cross trekkingre lenne szüksége. Mondjuk egy ilyenre. Mert ezzel az átlagos ösvények, túrák, városi ingázások egyaránt könnyedén abszolválhatók, és egy bankkártyalehúzással meg is van oldva az egész.

 

 

Diavetítéshez kattints a képre

 

Matt fekete Jolly Joker-Rose Thrill Hill 650B

 

A Rose bringákat montis vonalon eddig kiváló ár/érték arányukról ismertük meg, most azonban beléptek az XC versenykategóriába is ahol ennél már egy szinttel többet kell tudnia hiszen itt a legnagyobb nevek küzdenek a vásárlók igényeiért. Vajon van esélye a Thrill Hillnek a „gyűrűk őrzői” ellen?

 

Már tavaly a Rose sajtótáborban is meglepett a 27.5”-os kerekekkel szerelt Thrill Hill pedig alapvetően nem az XC versenymontik azok amik felkeltik az érdeklődésemet. Akkor egy SRAM XX1 szettes csúcsmodellel mentem, a felhasznált alkatrészek viszont kisebb nagyobb mértékben de befolyásolják a bringa működését. Ezért is volt szerencsés hogy most egy hazai viszonyok között elérhetőbb árú konfigurációban kaptuk meg a bringát.

 

Diavetítéshez kattints a képre

 

Shimano XTR Di2 – Mostantól elektromos váltás az XTR szettnél is

 

A 2015-ös Shimano-fejlesztéseket javarészt már bemutattuk, ám a japán óriás a lakoma végére hagyta a nagyágyút, pontosabban a desszertet, ami voltaképpen a főfogás lett! Hulljon le végre a lepel az utolsó nagy titokról, amely nem más, mint a top montiszett, a Shimano XTR 9050-es sorozatú elektromos Di2 szettje!


Az utóbbi években feltorlódtak a feladatok a japánok tornácán. A Shimano 11-re emelte az országúti-fokozatok számát, amit megfejelt az elektromos Di2-váltással, később pedig a programozható E-Tube rendszerrel. Ezt a konkurencia egy része még megpróbálta követni, majd megjelent a londoni olimpiai pályán a fő vetélytárs 1 x 11-es mechanikus rendszere, ami már nyílt kihívás volt a japánok felé. Banzáj! Itt már csak egy határozott paradigmaváltás adhatja vissza a szamurájok becsületét!
 

Diavetítéshez kattints a képre

 

Kerékpártúrára indulna? Segítünk!

 

Lassan talán az időjárás is megkönyörül rajtunk, és elkezdhetjük megtervezni, illetve véghezvinni az első idei kerékpártúránkat. A cikk segítségével sorra vesszük, mik azok a lépések, amelyek kihagyása kudarcba fullaszthatja a terveket, legyen szó akár egy egyszerű kirándulásról vagy egy bonyolult szervezési feladatokat jelentő többnapos túráról.

 

 

Diavetítéshez kattints a képre

 



2014. június-júliusi szám tartalma




Görög-szigettúra 2016. Görög-szigettúra 2016.
Távolság: 960 km
Szintkülönbség: 10200 m
Nehézségi fok: 7
Célpont: SVÁJC 2015. Célpont: SVÁJC 2015.
Távolság: 960 km
Szintkülönbség: 13500 m
Nehézségi fok: 9
Déli-Kárpátok 2015. Déli-Kárpátok 2015.
Távolság: 999 km
Szintkülönbség: 12000 m
Nehézségi fok: 8






Velo.hu bringamagazin.
Biciklis hírek, tesztek, felszerelések, túrák és apróhirdetések