Kapható a VELO magazin márciusi száma
Kedves olvasóink!
Országszerte kapható az újságárus helyeken a VELO magazin 2012/1-es, márciusi száma, mellékletként a Bikefun és a Pacific 2012-es nagykatalógusával.
Aktuális magazinunkban több interjúval is készültünk. Buruczki Szilárddal a Merida mallorcai sajtótáborában beszélgettünk a csapatváltásról és arról, hogy mire van szüksége egy profinak az „optimális működéshez”. A télen Kaliforniában készült Benkó Barbi és Lovassy Krisztián, megkérdeztük őket a tapasztalataikról.
Két évvel ezelőtt közöltünk utoljára körképet az országúti kerékpárokról. Most ismét megnéztük mit kínálnak a hazai forgalmazók ezen a fronton. Egy másik körkép is helyet kapott a magazinunkban. Áttekintjük a szemüvegeket is. Teszteltük a Specialized Crux kerékpárt, amely Zdenek Stybar alatt lett igazán ismert a télen, mi egy kedvezőbb árú Comp Apexet próbáltunk ki. Tartós tesztre fogtuk a vadonatúj Shimano Ultegra DI2 elektromos szettet és megnéztük van-e érezhető különbség a bowdenes szetthez képest.
Hamarosan beindul a nemzetközi országúti versenyszezon. Túl vagyunk az első rangos egynapos viadalokon és számtalan remek felkészülési lehetőséget kínáló kisebb körversenyen. Mi ezúttal egy kicsit előrébb tekintünk és beharangozóval készültünk a háromhetesekhez, a Giro D'Italiához, a Tour de France-hoz, illetve a Vuelta a Españához.
Tartalom
Buruczki Szilárd úton London felé
A februári eleji katalán télben hatalmas hullámok nyaldossák El Mas Pas aprócska, napsütötte kikötőjét, miközben a háttérben hófödte csúcsok díszelegnek. A 6 fokos hőmérsékletben metsző szél tombol, még a sirályok sem maradtak a part közeli szirteken. Az öböl csücskében, a sziklák között a világ egyik legkomolyabb mountain bike csapata, a Multivan Merida Team a szezonnyitó csapatfotózását tartja mintegy 150 sajtós jelenlétében. Rövid mezben pózolni órákig ilyenkor nem a legkellemesebb elfoglaltság, de a profik élete nem csak a kényelemről szól!
A rövid, homokos part fölötti úton egy piros-fehér-zöld mez tűnik fel a horizonton, majd hamar tovább is suhan a mediterrán villák által közrefogott utcácskák felé. Bár a magyar bajnok, Buruczki Szilárd csak madártávlatból szemléli a profik körüli rajongást, még mindig sokkal jobb így, mint ha most valahol Magyarországon, már nem kerékpárosként töltené ezeket a napokat. A múlt évben ugyanis közel került ehhez, amikor 18 évnyi kerékpározás után a régóta tartó szponzori támogatás hirtelen megszűnt, s mindennapjaiba beköltözött a bizonytalanság. Egy agilis és a sportot kiválóan ismerő egyesületi vezető és egy a sportra és az újra mindig nyitott márka azonban megmentette a karrierjét. Az idén új színekben, új háttérrel és technikával készülhet legnagyobb álmának megvalósítására, az olimpiai részvételre.
Versenyzőink a nagy vízen túl - Interjú Benkó Barbarával és Lovassy Krisztiánnal
Velo: Először is honnan jött az ötlet, hogy ilyen messzire menjetek edzőtáborozni? Mások a szokásos európai célpontokat választják.
Barbi Ez igazából Krisztián ötlete volt, mivel a családja örökölt egy házat kint egy idős úrtól, aki tavaly meghalt, a ház pedig gyakorlatilag üresen áll, miért ne használjuk ki?! Az idén mindketten sorsdöntő évhez érkeztünk, ő az olimpia szempontjából sok esélye van maradandót alkotni és továbblépni, én pedig az utolsó U23-as évemben akár vb-dobogóra is állhatok, ráadásul, ha minden jól sikerül, egy londoni szereplés nekem sem kizárt, de mindezek komoly felkészülést igényelnek, ami itthon a zord időjárás miatt nem lehetséges, ezért repültünk Kaliforniába. Ha nincs gondja a szállásra az embernek odakint, és ilyen hosszú időre megy mint mi, akkor anyagilag még jobban is jön ki, mint ha itthonról repked edzőtáborokba és fizeti a számlákat. Ehhez persze kellett az is, hogy az idén halasszak az egyetemen, így nem kellett bejárnom, de hiszek benne, hogy megérte és mindkettőnknek hasznára válik!
Aszfaltszaggató kerékpárok - országútikörkép
Pont két év telt el azóta, amióta utoljára foglalkoztunk az országúti kerékpárokkal körkép formájában. így most éppen itt az ideje, hogy újra megnézzük, mit kínálnak a hazai gyártók ezen a fronton, hiszen két év hatalmas idő, ahogy a fejlesztések felgyorsulása miatt láthatjuk.
Szem előtt tartjuk
Reméljük, hogy mire ezt a cikket olvassátok, már elmúlik az a mínusz 15 fokos hideg, ami a cikk megírásakor még kint fogadja a bringásokat. Persze nem hőmérsékletfüggő a szemüveg viselése, sőt! Ha valaki ilyen időben kimerészkedik edzeni egyet, akkor elengedhetetlen a szem védelme a széltől. Sőt, ilyenkor gyakran van kristálytiszta idő, amikor hétágra süt a nap, így egy szemüveg mindig jól jöhet. Arról nem is beszélve, hogy nem csak bringázáshoz lehet sportszemüveget felvenni, sok gyártó modellje utcára sem feltűnő. Éppen ezért már itt érdemes különválasztani felhasználási terület szerint a modelleket.
A dél keresztje - Specialized CRUX-teszt
Crux, azaz a Dél Keresztje. Egy jellegzetes csillagkép az égbolton, melynek jelképe Ausztrália és Új-Zéland zászlójában is megtalálható. Ez a bringa azonban Zdenek Stybar cydocross-világbajnok alatt lett igazán ismert. Igaz, ő egy speciálisan felszerelt csúcsmodellt hajt, mi pedig egy kedvezőbb árú Comp Apexet teszteltünk. Specialized E5 alumíniumvázra épül a kerékpár, melynek egyetlen csöve sem sima kör keresztmetszetű. Hegesztései olyanok, mintha homokfújtak lennének, de igazából a Smooth Weld eljárásnak köszönhetően ilyen szépek. Tapered nyakkal készül, amely alul 1,5, felül pedig 1 1/8 colos. Ezt érezni is menet közben, de értől majd később.
Sárga villamos - avagy Shimano ULTEGRA DI2 tartós teszt
Egy nap óriási doboz érkezett hozzánk. Mivel nem vagyunk kezdők a szakmában :-) rögtön rájöttünk, abban egy kerékpár rejtőzik. Gyorsan széttéptük a kartonokat, és máris előbukkant a lehetetlen sárga színű karbon országúti a Shimano legújabb elektromos szettjével, az Ultergra DI2-val. De előtte vizsgáljuk meg kicsit a szett részelt. Ugye a hajtómű, a sor, a lánc és a fékrendszer a bovdenes szettből érkezik. Tehát ezek nem változtak. De azért nézzük sorban.
Shimano NPP 2013
NPP, azaz New Product Presentation. Ez a neve annak a bemutatónak, ahol minden évben prezentálja a Shimano a következő éves fejlesztéseit, új termékeit. Ahogy az elmúlt években, úgy most is a legnagyobb durranások maradnak április végére és június elejére. Addig ugyanis nem lehet közölnünk ezeket az információkat és termékfotókat. De lássuk, mi az, ami már publikus!
Állítható nyeregszárak
Biztos mindenki ismeri azt az érzést, amikor ismeretlen terepen hirtelen meredek lesz az út, és te már javában száguldasz lefelé. Milyen jó lett volna fent lejjebb tolni az ülést... Vagy egy kiadós DH után tekerős rész következik, és már égnek a combjaid, milyen jó lenne leülni, de a fránya ülés alacsonyan van... A probléma valószínűleg a mountain bike-ozással egyidős. A következő részben az állítható üléscsövek történetéről szeretnék pár szót ejteni. A legősibb megoldás az ülés magasságának állítására talán az lehetett, amikor a vázba Integrált nyeregbilincset kulccsal vagy imbusszal kioldva állították a magasságot. A szerszámot igénylő művelet következő forradalmi lépcsője volt a gyorsszárak elterjedése. Ezt még gyorsabbá tenni hivatott a következő rugós konstrukció (Hite Rite): itt egy rugó fixen a vázhoz van rögzítve, míg a másik vége egy bilinccsel az üléscsőre van erősítve.
Borok és elektromos kerékpározás – Burgenland
Érdekes meghívásnak tettünk eleget Burgenland régió jóvoltából. A sajtóút mottójául az Elektromos bringával a borvidéken cím szolgált. No, hát biciklizni tudok, a pedelec kerékpárok mindig is érdekeltek, a jó bort meg nem vetem meg. Tehát indulás.
Panorámakör a Mátrában
Hazánk legmagasabb hegységében komoly úthálózat található, s ez nemcsak a motorosoknak, hanem a kerékpárosoknak is kedvez. Éppen ezért mi is kiválasztottunk egy könnyűnek nem mondható, de nagyon élvezetes túraútvonalat, melyet akár gyerekekkel is le lehet tekerni, de arra nem árt figyelni, hogy nagy része az autókkal közös útvonalon halad. így kisgyerekkel nem igazán érdemes nekivágni, főleg azért, mert komoly szintkülönbséget tartalmaz. Cserébe bejárjuk a hegység legszebb részeit, így csodálatos panorámában sem lesz hiány.
Párizs-Brest-Párizs – Teljesítménytúra ínyenceknek
A120 éves múltra visszatekintő Párizs-Brest-Párizs (PBP) az egyik legősibb és egyúttal a legnépszerűbb hosszú távú kerékpáros esemény a világon. Népszerűségére jellemző, hogy 2011-ben a nevezők száma a szigorú feltételek ellenére elérte az ötezer főt, akik több mint 50 országot képviseltek. A Föld olyan távoli pontjairól is érkeztek résztvevők, mint Új-Zéland, Réunion vagy Trinidad és Tobago...
Szardínia a kerékpáros paradicsom
Meghívást kaptunk az Olasz Nemzeti Turisztikai Hivataltól Szardínia szigetére, hogy utána járhassunk mennyire kerékpárosbarát a sziget. Nem árulunk el titkot, ha előre elmondjuk: örökre beleszerettünk. Még ősszel jártunk ezen az Olaszországhoz tartozó szigeten, amikor itthon már 10 fok sem volt a hőmérséklet. Semmihez sem hasonlítható az érzés, amikor kilépsz a repülőből, és megcsapja az arcodat a kellemes meleg és a sós tengervíz illata. Nem véletlen, hogy profi csapatok is edzőtáboroznak itt a téli-tavaszi időszakban.
Tour de France 2012 - Az időfutamokon dőlhet el a sárga trikó sorsa
Két hosszú egyenkénti időfutam és mindössze három hegyi befutó, így lehetne röviden összefoglalni a 99. Tour de France-t, melyre 2012 június 30. és július 22. között kerül sor. Az útvonal az emelkedőkön is otthonosan mozgó kronómenőknek kedvez, az idén a hegyi zergéknek érdemesebb körülnézni a Giro-Vuelta kettősön.