Blog Pico Veleta mászás: Európa legmagasabb, aszfaltúton megközelíthető csúcsa (3396 m)
Néztem a tv-ben a Vueltát. A 15. szakaszon ment fel a mezőny a hegyre, mikor a kommentátor megemlítette, hogy ott látható a Veleta csúcs, Európa legmagasabb, aszfaltúton megközelíthető csúcsa (3396 m).
Beindult a fantáziám, tervezgettem, majd lefoglaltam a repülőjegyet és a szállást. Október 7-én este 8-kor landoltam Malagában a biciklivel együtt (karbon olasz outi, 50-36 és 10-es 13-29 fogsor).
Azt tudtam, hogy a reptéren nincs csomagmegőrző, így a bicikli dobozát nem tudom ott elhelyezni. Fogalmaztam egy levelet, lefordíttatva spanyolra, azzal próbáltam szerencsét a reptéri autókölcsönzőnél ill. benzinkútnál, de hiába. Nem fogadták be a kartondobozt. A benzinkútnál megvacsoráztam, összeraktam a biciklit, bepakoltam az 5 kg-os hátizsákot. Végül a dobozt a gyalogos felüljáró alá, egy homeless-tanya-gyanús füves, szemetes helyre „dugtam”, és elindultam az éjszakába, a 62 km-re lévő Nerjába, első szálláshelyemre.
Átérve Malagán a tengerparton jó időben (20 fok), jól haladtam. A spanyol utak jók, szélesek, sok helyen kerékpársávval. Mégis sikerült összeszednem egy felütést, úgyhogy az éjfél az országúti lámpa alatt ért defekt szerelése közben. A nerjai hotelben eltöltött rövid éj után „hajnalban” (8 óra) keltem, de 9.15-ig várni kellett a reggelire, úgyhogy nem tudtam korán továbbindulni Lanjaronba, a következő 2 éji szálláshelyemre. Menet közben biciklisekkel beszélgetve kiderült, hogy a netes térképpel ellentétben dél felől nem lehet outival felmenni a Veletára.
Lanjaronba érve ettem valami nem túl finom rizses ételt (ez volt gyorsan), aztán letettem a hátizsákot a hotelben, és hajtottam még estig 3 órát, így aznapra összejött 100 km. Másnap, hétfőn reggel elindultam Granadába (50 km), majd onnan fel a hegyre (45 km, átlag 6%). Lámpát nem vittem, úgyis visszaérek sötétedés előtt. Gondoltam.
Terveim közt szerepelt a híres Alhambra futólagos megtekintése Granadában visszafelé jövet. Sok időt vesztettem a városban tájékozódással. Negyed 1 után kezdtem el a hegyet. Evés, fényképezgetés miatt itt is a tervezettnél jobban fogyott az idő. 2550 m-nél sorompó zárja el az utat a gépjármű forgalom elől, biciklivel tovább lehet menni kissé gyengébb minőségű úton. Az utolsó km murva, outival járhatatlan, gyalogolni kellett. A végső néhány 10 m sziklamászás 8 fokos friss levegőn, gyors fotózkodás, aztán vacogós ereszkedés 2500 m-ig, utána legalább lehetett hajtani a szélesebb úton.
Sötétedett, mire visszaértem Granadába. Az Alhambrából annyi maradt, hogy láttam a táblát, amely mutatta az irányt, hogy merre kell menni feléje. Felkapcsoltam a hátsó támvillán felejtett 1 ledes piros villogót, és tudtam, hogy ez nem lesz elég visszajutni a hotelba. Azt viszont nem tudtam, hogyan szerzek rendes világítást este 8-kor. Az egyik kereszteződésnél megpillantottam egy fejlámpás futót. Leszólítottam, adja nekem a lámpáját, megveszem. Nem adta. Felhívta viszont a boltos haverját, majd elirányított hozzá (útba esett), aki megvárt záróra után. Sikerült egy ugyanolyan lámpát venni kétszer annyiért, mint amit a hotelben hagytam. Boldogan indultam hazafelé „fényárban”, nemsokára utolért egy terepjáró. A sofőr valamit kiszólt, megálltam. Kiszállt, a boltos volt az. Adott még egy jó 3 ledes piros hátsó lámpát. Ugyanolyat, mint amilyet a hotelben hagytam. Így már biztonságosan haladtam a sötétben, időnként 50-es tempóval a lejtőkön, nem kellett attól tartani, hogy egy-egy kátyú „elém ugrik”. Este 11-kor értem a szállásra. Majdnem 200 km aznapra.
Reggel felvettem a hátizsákot, indulás a malagai reptérre (130 km). Nappal 25-28 fok volt, ideális hőmérséklet. Motril felé menet, és a tengerparton is utolért egy-egy kerékpáros, akik mögött tudtam
Csomagolás, átöltözés, irány haza.
3 nap, 490 km, 7031 m szint, szép idő, nagyszerű emlék.
Adatok: táv km átlagseb. em./sülly.m átlagW
Reptér-Nerja 62 24,3 204/155 126
Nerja-Lanjaron, 104 19,6 1981/1327 146
Lanjaron-Veleta 97 14,7 3403/593 153
Veleta-Lanjaron 94 23,7 566/3279 86
Lanjaron-reptér 132 26,3 877/1483 133
Dr. György Zsolt, Alsótold
Kérjük, írja meg véleményét:
Vélemény írására csak a regisztrált felhasználóknak van lehetőségük. Amennyiben hozzá szeretne szólni a cikkhez, kérjük regisztráljon, és jelentkezzen be.