Technikai hírek

« 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 ... utolsó »
2015.06.02. - Kerékpáros cipőből itthon a választék már nagyon széles lett és kevésbé tapasztalható a 10 éve még gyakran fennálló probléma : " Pont a méretemben nincs." A bringázás komolyabb szintre való fejlesztéséhez az egyik legalapvetőbb kiegészítő egy igazi kerékpáros surranó, hiszen az ún. patent pedálos rendszerrel ellátott lábbelik használatával a tekerés hatékonysága nagymértékben növekszik. Szerencsére egyre több forgalmazó látja fontosnak azt, hogy bemutassa nektek a kínálatát. Megpróbáltunk ezért egy kis útmutatót készíteni a cipők közötti eligazodáshoz. Elsőként nézzük, milyen kategóriákat különböztetünk meg egymástól a bringás cipőknél, majd következzenek a konkrét termékajánlatok. A körkép szerkesztésénél az összes hazai forgalmazót megkerestük a bekerülés lehetőségével, végül a cikkben szereplő cégekkel sikerült együttműködésre jutnunk. KATEGÓRIÁK Túra A legtöbb bringás, aki kezdi komolyabban venni a tekeréseket, ezt a kategóriát vásárolja, a mindennapi "bringásfeladatokhoz" ezek a legalkalmasabbak. Kinézetük közelebb áll az utcai cipőkéhez, sokan ebben járnak dolgozni, bevásárolni. Nem csak a kinézetük biztosítja a hétköznapi használatot. A talpuk aránylag hajlékony, hogy gyalogolni is könnyebb legyen bennük (de azért ne várjuk tőlük egy edzőcipő hajlékonyságát, illetve 3–5 km-nél többet se ebben akarj gyalogolni), és nem feltétlenül kell SPD pedállal használni, mert általában gyárilag van egy kiszedhető takarólap a stopli helyén. Pont a kinézetük miatt általában fűzősek, vagy maximum egy tépőzár található rajtuk. A talpuk összetételéből adódóan rezgéselnyelők is, mivel a kényelem ezek esetében lényeges szempont. Sport Átmenet a túra- és a versenycipők között. A talpuk már merevebb, a kinézetük is agresszívebb, mint túra modelleknek, hiszen fűzőt itt már nem találsz, csak tépőzárakat, illetve racsnis csatokat. A komolyabb sport bringás cipők orrába már „csavart” is betekerhetsz, hogy nagy sárban se legyen gond, ha tolnod kell a kerékpárt. Ezeket már nem ajánljuk városi, hétköznapi használatra, mert merev talpuk miatt nem kényelmesek a gyaloglásnál. Verseny Itt már csak három dolog számít. A súly, a kényelem és a merevség. A kinézet csak ez után következik. Persze a mai technológiák mellett már nem fapados cipőkre kell gondolni. Alap a karbontalp, a gyorsan száradó, szellős kialakítás, az agresszív mintázat a talpán, a becsavarozható „szögek” és a súlyos összegek, amibe kerülnek. All mountain Szintén néhány éve létrejött kategória a komolyabb terepeken közlekedőknek és keményebben bringázóknak. Mindenképpen robusztus a felépítésük és félmagasszárúak, hogy a bokát is stabilan tartsák, illetve megvédjék a felverődő kövektől, a sérülésektől. Minimum a tépőzár, de akár csatos kivitelű is előfordulhat, sőt az sem ritka, hogy „szögeket” lehet beléjük csavarozni. Aki az Alpokban bringázik, vagy TransAlp-túrát tervez, annak kötelező viselet lehet, illetve nemcsak az all mountain szakág kedvelőinek, hanem a freeridereknek, és downhilleseknek is ajánlott kategória. BMX/dirt/freeride Jellemzően azokat a cipőket soroljuk ide, melyekben nincs stoplifelszerelési lehetőség és a „deszkás” cipőkre hasonlítanak. Persze itt is megtalálhatók az SPD kompatibilis darabok, de a puha gumiból készült, aránylag hajlékony talp a megszokott. Ezeket akár hétköznapi viseletre is lehet használni. Milyen szempontokat kell figyelembe venni a kiválasztás során? – Felhasználási terület: ha csak könnyedén túrázol, ne vegyél karbontalpas cipőt és ez fordítva is igaz. Ha a csúcsteljesítményt hajszolod, akkor nem a hajlékony talpú fitneszcipő lesz a számodra megfelelő. A gyártók elég pontosan meghatározzák, melyik modelljük mire alkalmas, nyugodtan hagyatkozhatsz a katalógusuk ajánlására. – Kényelem: soha ne vegyél próba nélkül cipőt! Mindenkinek más a lábformája és a gyártók különböző szabású lábbeliket készítenek. Van, akinek magas a rüsztje és ha a cipőn a tépőzár, illetve a csat nem helyezhető át más pozícióba, akkor nem lesz kényelmes a cipő. Mivel nemritkán 6–10 órán át is a lábunkon van, ez nagyon fontos! Mindenki más és más módon próbálja megoldani a kényelem kérdését. A Specialized a Body Geometry cipőtalppal, a Shimano csúcsmodelljei pedig a „lábra melegítős” Custom-Fit eljárással nyújtanak maximális kényelmet minimális súly mellett. Nem szabad azonban kép alapján cipőt választani! – Szellőzés: csak szép napos időben tekersz? Esetleg ősszel, tavasszal, hűvösben is? Nem mindenki engedheti meg magának, hogy többféle bringáscipőt vásároljon. Nyáron, nagy melegben minél hálósabb cipőben érdemes bringázni, hogy jól szellőzzön a láb. Ellenben 20 fok alatt ezek veszítenek a komfortosságukból, amit a cipőre húzott kamáslival lehet ellensúlyozni. Ez országúton járható megoldás, de annak, aki terepezik, nem igazán felel meg, mert a kamáslik nem bírják a gyaloglást, a sziklákat meg főleg nem. Senki sem szeretne havonta egy tízest elkölteni kamáslira. Tehát ha a telet kivéve egész évben bringázol, akkor inkább zártabb cipőket keress. – Ár: szándékosan tettük a legvégére. Ne az ár legyen az a szempont, amely alapján döntesz. Ha könnyű, merev cipőt szeretnél, ha megfeszülsz, akkor sem fogsz 40 000 Ft alatt kijönni. Meg kell nézned a szempontrendszered alapján, hogy milyen modellek jöhetnek szóba és utána dönteni. Belefér-e ez a keretbe, vagy nem. Ha nem, akkor vagy gyűjteni kell még mellé, vagy valamelyik szempontból kicsit engedni. Egy dolgot ajánlunk: a kényelem ne szenvedjen csorbát! Csak keveseknek jut eszébe, de a cipő esetén is rendszerben kell gondolkodni! Lehet bármilyen jól szellőző a lábbelid, ha a zoknid sima pamut. Nem véletlenül találták ki és fejlesztik folyamatosan a különböző alapanyagú (pl. CoolMax) nedvszívó és nedvességet elvezető szöveteket. Ezeknek kell „leszívniuk” az izzadtságot a bőrödről, és a száraik felé elvezetni. Ha azonban erre a rendszerre neoprén kamáslit húzol, ezzel az erővel akár nejlonzacskót is tehetnél rá!

2015.05.26. - A Giro d'Italia során még jóval kevesebb újdonságot mutatnak be a csapatok, mint azt ahogy majd a Tour de France alatt láthatjuk. Az idei első Giro tech cikkünk még Sanremoban készült a csapatidőfutam előtt, a mostani cikkben pedig a trevisoi időfutam előtt néztünk körül a boxutcában. Az 59 km hosszú egyenkénti időfutam szokatlanul hosszúnak mondható egy háromhetesen, így minden apró kis aerodinamikai megoldás rengeteget számított. Csakúgy, mint az esőcuccok!


2015.05.20. - A Merida a Giro d’Italia rajtja előtt a festői szépségű Pigna településen csődítette össze a kerékpáros sajtó képviselőit, hogy bemutassa kínálatának egyik zászlóshajóját, a megújult, negyedik generációs Sculturát. Csúcskategórián belül mindig érdekes kérdés, hogy egy nem aero, de nem is éppen kényelemorientált gépből (tehát a klasszikus értelemben vett csúcsmodellből) mit hoz ki egy gyártó. Vajon győz a súlycsökkentés-mánia, vagy sikerült megfelelő kompromisszumot kötni a súly-légellenállás-merevségi mutatók hármasából?



2015.05.13. - A Giro d'Italia során még jóval kevesebb újdonságot mutatnak be a csapatok, mint azt ahogy majd a Tour de France alatt láthatjuk. Az idei Giro első szakaszait a VELO.hu is a helyszínen követte, így jöjjön most az idei Giro-tech első része, nagyrészt a csapatidőfutamon látott kerékpárokkal.


2015.05.11. - A tajvani gyártó óriás, Merida, a 2015-ös Giro d'Italia nyitányán mutatta be egy sajtótáborban vadonatúj, szuperkönnyű vázas kerékpárját a Sculturát, mely 2006-es bevezetése óta negyedszer esett át komolyabb ráncfelvarráson. Az új Scultura 9000 fantázianevű váz a világ legkönyebb, szériában gyártott vázaival vetekszik súlyban, S-M-es méretben mindössze 680 gramm. A Lampre-Merida csapat tagjai ennél egy kicsit nehezebb, 750 grammos modellt használnak majd a versenyeken, mely a Scultura Team nevet viseli. A kerékpáron a legszembetűnőbb változások, az új csőprofilok (mindössze 0.7 mm-es falvastagsággal), agresszívebb (hosszabb és fekvősebb) geometria, rövidebb fejcső, szélesebb gumikat való fogadás és a középrész alá rejtett hátsófék. A cég közlése szerint az új Scultura az aerodinamikai mutatók tekintetében sokkal jobban közelít a márka aero csúcsmodelljének, a Reactonak tulajdonságaihoz, de kényelmesebb annál. A 9000-es modell Sram Red szettel, Ax Lightness és Tune Skyline kiegészítőkkel, teljes kerképárként is kapható lesz, a szinte hihetetlen, 4.95 kg-os súlyban! A sajtótáborban a VELO.hu is részt vett, a Sculturával szerzett tapasztalatainkat hamarosan olvashatjátok a Tech rovatban.



2015.05.04. - Körülnéztünk a piacon, melyek azok az alkalmazások, amelyeket mindenképpen érdemes beszereznünük. A legjobb, hogy legtöbbjük még csak pénzbe sem kerül!

2015.05.02. - Május 2-án a Movistar csapat angol időfutam specialistája, Alex Dowsett megpróbálja megdönteni az egyórás kerékpározás világcsúcsát a manchesteri velodromban. Erre az alkalomra a csapat kerékpár szponzora egy egyedi felépítésű és festésű Canyon Speedmax WHR (World Hour Record = Egyórás Világcsúcs) modellt rakott össze a 26 éves versenyzőnek, mely Campa szette, Fizik Antares nyerggel, Look Keo aero pedálokkal 7.3 kg-ot nyom. Dowsett kerékpárjáról már közöltünk le korábban is egy cikket ITT, de vannak változások és új fotók is érkeztek, így érdemesnek éreztük egy galériában ezeket bemutatni. A csúcsdöntés eredményességéről a Külföldi hírek rovatban természetesen beszámolunk.

2015.05.01. - Extrém hosszú távoknál vagy meleg időben zajló maratonoknál, versenyeknél előfordulhat, hogy hátsó mezzsebünkbe teszünk egy esetleg két kulacsot, hiszen az útvonal során nem szeretnénk megállni frissítő állomásnál és nincs segítőnk sem a pálya szélén, aki feladna egy kulacsot. Aki csinált már hasonlót, az tudja, hogy elég nehéz feladat tud lenni a kulacs formája miatt, a hagyományos kulacs, egyáltalán nem illik a mezzsebbe. Ezt a problémát ismerte fel Biran Davis, aki egy egyedi formájú kulacsot talált fel, majd gyorsan feldobta KickStarterre, ahol az online közösség mindössze 5 nap alatt összegyűjtötte a termék elindításához szükséges pénzt. A Back Bottle ára egyelőre meglehetősen borsos (10 $, azaz közel 3.000 Ft), de Brian szerint a gyártás felfuttatását követően hamarosan kevesebbe kerülhet.

2015.04.29. - Az április 26-án lezajlott Liege-Bastogne-Liege fotói között böngészve, kiszúrtuk a Lampre-Merida csapat egyik tagja, Raphael Walls alatt a "zebrát". Ez jelen esetben nem az afrikai állatot, hanem a Merida egy új országúti prototípus kerékpárját takarja, Walls egy zebracsíkos festésű vázzal nyomta végig a versenyt. A csapatból egyedül ő használta ezt, a zebra csíkok pedig nyilván nem a végleges designt mutatják, sokkal inkább eltakarni szerették volna vele azt. A kerékpárról még nincs sok pontos információ, de nagy valószínűséggel nem a jelenlegi Merida aero csúcsmodell a Reacto, hanem a Scultura új változata lesz. Ami az újításokat illeti, biztos, hogy új hátsó fék felfogatást mutat be a tajvani gyártó, a hátsó féket a középrész mögé helyezték el. A vázon lévő "Meri-Scul" felirat is azt a feltételezést erősíti, hogy 2016-tól egy új Scultura várható. A Lampre-Merida csapat a május 9-én kezdődő Giro d'Italia keretein belül sajtótábort is tart Sanremo környékén, ahol a meghívó levél alapján "új kerékpárt is bemutatnak, melyet az újságírók élőben is tesztelhetnek". Valószínűsítjük, hogy új bringa, a Walls alatt látott prototípus lesz, a VELO.hu is részt vesz a sajtótáborban, így hamarosan első kézből számolhatunk be a kerékpárral szerezett tapasztalatokról.

3T Eye az okosstucni2015.04.27. - Meglovagolva a divathullámot a 3T olyan eszközt és alkatrészt dobott piacra, ami sokak kedvencévé válhat a jövőben.

2015.04.24. - Újabb autógyártó lépett elő egy érdekes koncepció kerékpárral, ezúttal a milánói divathét keretében, a Mazda mutatta be különleges, egy csőből "kalapált" pályakerékpárját. A japán gyártó közlése szerint a kerékpár külsejét az MX5-ös modelljük ihlette, Az egyenlőre nem tisztázott, hogy a bemutatott modell valaha kerül e sorozatgyártásba, de mindenféleképpen az egyik legszebb masina lenne a kerékpárpályákon. Az autógyártók törekvései a kerékpáriparban nem újkeletűek, legutóbb például a Jaguar mutatta be a tavaszi klasszikusokra készített teleszkópos Pinarelloját héhány héttel ezelőtt.


2015.04.21. - A könnyű, légáteresztő anyagból készült mezt az okos és logikus tervezés jellemzi; A fő szempont a kényelem mellett az extrém hőségben való helytállás volt.

2015.04.19. - A Shimano a Seat Otter cycling festivalon mutatta be megújult XT alkatrészcsaládját. Papírforma volt, hogy a trendeket követve az XT is az egytányéros irányba mozdul el, de a régi rendszer hívei továbbra is választhatnak két illetve háromtányéros modellt is.

« 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 ... utolsó »




Francia Alpok 2017. Francia Alpok 2017.
Távolság: 980 km
Szintkülönbség: 11000 m
Nehézségi fok: 8
Albán-Anzix 2017.
Távolság: 999 km
Szintkülönbség: 12000 m
Nehézségi fok: 8
Alpok kommandó 2016.
Távolság: 590 km
Szintkülönbség: 7200 m
Nehézségi fok: 8






Velo.hu bringamagazin.
Biciklis hírek, tesztek, felszerelések, túrák és apróhirdetések