Exkluzív Tour de France és ami mögötte van

E-mail  Nyomtatás
2017. július 14. péntek
  |   Szerző: VELO.hu

 Diavetítéshez kattints a képre

 

A Tour de France a nézők számára 200 kerékpáros öldöklő küzdelméről szól 21 szakaszon át. Hőség, szél, eső, 2000 méter fölötti hegyek, veszélyes lejtmenetek, beugráló kutyák, útközepén legelő tehenek és egy rakás egyéb nehézség vár a három hét alatt a kerékpárosokra, akik a végsőkig kiadnak magukból mindent, miközben milliók remekül szórakoznak ugyanezen. Napi 4-6 óra 160-as átlagpulzus és 5-6000 elégetett kalória, ezt kell jól menedzselni annak, aki meg akarja kaparintani a sárga trikót. Mindez 3540 km-en át, 40-es átlaggal úgy, hogy közben a legtávolabbi kormány 5 cm-re van a tiédtől.

 

A Tour a szervezőknek azonban nem „csak” a versenyzőkről szól. A 200 bringást és körülbelül ugyanekkora kísérőszemélyzetet körbevinni Franciaország a forgalomtól hermetikusan lezárt útjain 100 éves rutinnal nem nehéz feladat, a napi több millió út menti nézőt terelgetni és kordában tartani már annál nagyobb kihívás. A helyszínen a nézők között is verseny folyik azért, hogy a lehető legtöbbet lássanak, az útlezárások miatt komoly sakkozás megy, mikor-ki-merre menjen az autóval, hogy ne kelljen órákat baktatnia a tűző napon, hogy láthassa elhaladni a pelotont.

 

Ebben a gigantikus forgatagban a szervezőknek újabb feladat jut, a versenyhez lehető legközelebb juttatni a VIP vendégeket. Ők nem állhatnak a dugóban, nem kerülhetnek kellemetlen helyzetekbe, nekik a lehető legszebb és legkényelmesebb módon kell megmutatni mindazt, amiről a világ legnagyobb utazó cirkusza szól. A versenyen is résztvevő francia Team Cofidis csapat vendégeiként, megnézhettük a Tour VIP-es oldalát.

 

Diavetítéshez kattints a képre

 Village Depart és reklámkaraván

 

Diavetítéshez kattints a képre

 

Amikor kigurítod a bőröndödet a repülőtéri terminálból és a parkolóban egy Tour de France matricás Team Cofidis autó fogad , az az érzés: priceless. Érted jött a világ legnagyobb kerékpárversenye! A sofőrök mind exprofik, akik a sportág minden csínyját-bínját tudják és mindenkit ismernek természetesen a belső körben. Hazánk egyetlen Tour résztvevője, Bodrogi László is volt így, ő az autós szponzor vendégeit kalauzolta akkor. A mi kísérőnk Julien, 10 éve dolgozik a Team Cofidis-nek a Tour-on, emellett testnevelő tanárként dolgozik Francia-Guayan-án. A Tour sosem hagyná ki.

 

Útnak indulunk Dole felé, ahol vár ránk a Village Depart, azaz a vendégeknek felépített rajtfalu. Nem túlzás ez a kifejezés, a verseny támogatóiból álló terület tényleg óriási méretű és hihetetlen logisztika kell hozzá, hogy minden nap máshol állítsák fel. Csippan a kártyánk és már bent is vagyunk a sűrűjében. Lazac, helyi sajtok és kolbászok, macaron és peszgő sorakoznak a pultokon, miközben a versenyzőket még láthatjuk csendesen kávézni egy-egy sarokban.

 

Diavetítéshez kattints a képre Diavetítéshez kattints a képre Diavetítéshez kattints a képre

 

 

A régi ereklyék kiállítása mellett az aktuális sárga és egyéb megkülönböztetett trikók is sorakoznak az üvegvitrinekben, a Froome aláírásával pecsételt sárga mezes selfie a legmenőbb. Az is látszik, sok VIP vendég csak jön, mert hívják és mert a Tour-on lenni rangos dolog, de nem is érdeklődik semmiről és különösebben nem mozgatja meg a verseny. Őket inkább a csillogás tartja lázban, no meg az ingyen borbély, aki a village üde színfoltja a színes mezeket viselő szépségverseny győztes pódiumlányokkal együtt.

 

EXTRA GALÉRIA ITT

 

Diavetítéshez kattints a képre

 

A szakasz indulása előtt másfél órával indul útjára a reklámkaraván, melyre a szervezők óriási hangsúlyt fektetnek. Mint megtudjuk, a közvélemény kutatások alapján az út mentén táborozók 63%-a elsősorban az ingyenesen osztogatott ajándékok miatt jön ki a versenyre és ha már ott van, megnézi a biciklisiket is. A karaván résztvevői a legkülönbözőbb és legegyedibb járműveket gyártják le külön az eseményre, minden cég megpróbál a saját profiljához illő járgánnyal jelen lenni. Az ásványvizesen locsolják a kiszáradt embertömeget, a pék mini croissant dobál, máshonnan gumi karkötők, felfújható tapskezek és kereplők kerülnek a tömeg kezei közé, akik sokszor kemény légpárbajt vívnak a röpködő ajándékokért. Egy-egy összefejelés is előfordul, de senki sem haragszik senkire, hiszen ezen a napon egy a jelszó: Vive le Tour!

 

Diavetítéshez kattints a képre


Helikopter és libamájpástétom

 

A mi VIP járművünk a reklámkaraván után és a verseny előtt halad. A versenybe nem hajthatunk be. Először egy, a csapatot támogató szurkolók lakóautójánál állunk meg, itt előkerül a TDF egyedi szériás pezsgője, amit velük is megosztunk, majd jön a piknik kosár tele francia finomságokkal. Libamájpástétom, quinoa saláta mazsolával, helyi vékonykolbászka, helyi (Jura) sajt, vaníliapuding karamellöntettel. Csak a legszükségesebbek egy kemény hegyi etaphoz.

 

Diavetítéshez kattints a képre

 

Diavetítéshez kattints a képreMegvárjuk, amíg elhalad a mezőny, majd egy kerülő úton vágunk újra eléjük. Közben a vendégek részére kínált Ipad-en követjük az autóban a futam eseményeit, egy nem publikus applikáción keresztül láthatjuk az információkat, miközben a francia rádión élőben is hallgatjuk a szakasz alakulását. Izgi! A hátsó ülésen velünk utazik a TDF biblia is, ez egy több száz oldalas kiadvány, amiben minden napról minden apró részlet megtalálható, így például pontosan tudjuk, hogy az előttünk következő hegy milyen hosszú és milyen meredek lesz.

 

Másodszor látjuk a mezőnyt és sokszázmagunkkal tapsoljuk meg a szökevényeket, amikor Julien szól, hogy igyekeznünk kell, mert most jön a meglepetés. Néhány km megtétele után lehajtunk az útról egy mezőre, na erre biztosan nem jönnek a bringások! Jön viszont egy hangos propeller zúgás és egy gyönyörű kék helikopter hatalmas TDF logóval az oldalán, igen, ez is a vendégekért van. Mire felocsúdunk már a Tour mezőnye fölött repülünk a káprázatosan szép Jura hegységben, alattunk a hosszan elnyúló peloton kanyarog lefelé a hegyi szerpentinen.

 

Újból autóba pattanunk és száguldunk a mezőny előtt a cél felé, ahol egy óriási, kétoldalt automatikusan kinyíló VIP kamion teraszáról látjuk, ahogyan a franciák legnagyobb örömére Lilian Calmejane (Direct Energie) megnyeri a napot. A célban lerogyik kerékpárjáról és a földre zuhan. Gyönyörű pillanatok.

 

 


Privát chef és hidegvizes csizma

 

Az eredményhirdetés után a csapat hoteljébe sietünk, ahol betekinthetünk két sarkalatos pont, az étkezés és a regeneráció kulisszái mögé.
A Tour-ra minden csapat külön privát szakáccsal és speciális étterem lakóautóval is érkezik. A hotelek infrastruktúráját csak részben használják, a menüt maguknak készítik el.

 

„Reggel beszerzem azokat a termékeket, amelyek a legjobban megfelelnek a versenyzők szükségleteinek és étkezési szokásinak, különös tekintettel az ebédre. Igyekszem főképp biotermékeket beszerezni és kerülni az allergén anyagokat. Minden nap variálok az menün. Ma például lencsesaláta lesz, céklával, füstölt lazaccal az előétel. Aztán grillcsirke, kukoricával és zöldekből álló salátával és desszertnek egy felfújt szerű, körtés, juhtejes édességet készítek.” – mutatja be a napi kínálatot a szakács, akinek kulcsszerepe van a versenyzők sikereiben.

 

A három hetes versenyzés másik nagy kérdése a regeneráció. Lance Armstrong óta tudjuk, hogy „minden másodperc számít” és az amerikai ezt leginkább a szakaszok közti időszakokra értette. A mindennapi masszázs elengedhetetlen része a Tour-nak. A csapatokkal három masszőr utazik, így naponta három versenyző jut mindenkire. Emellett van még velük egy fizioterapeuta és egy orvos is, a speciálisabb esetekre.

 

„Ezzel a masszázzsal a cél, hogy az izmok mélyét dolgozzuk meg és távozzanak a méreganyagok. Először hátulról masszíroztam, most előröl. A lejtős vagy a hegymenetes szakasz egyáltalán nem ugyanazt a típusú izomcsoportot veszi igénybe. A szakaszok is eltérőek, és az egyes szakaszokon egyáltalán nem ugyanúgy dolgoznak az izmok. A felépülés, pihenés elősegítésének egyik nagyon fontos eszköze a masszázs, a másik pedig a nyújtás. Kétféle gépet is használunk a regenerációhoz, amely két eltérő technikát alkalmaz. Az első a nyomás- terápia, ahol nyomást gyakorolunk a lábakra és „átfésüljük” az izmokat. Ez a masszázs kiegészítője lehet, de itt csak nyomást gyakorlunk ebben a felfújt csizmában. 5 nyomási zóna található a csizmában, és ezek felváltva, egymás után fejtenek ki nyomó hatást, így hasonlít a masszázshoz. Vannak versenyzők, akiknek otthon is van ilyen, és ezt használják, ha nincs lehetőségük masszázst igénybe venni. A másik gép esetében a nyomást hideggel kombináljuk. Itt lent van egy jéggel töltött vizes tartály és ez a hideg víz kering a combra tekert párnákban. Esés, sérülés után mindig alkalmazzuk ezt a hideg nyomást, mert csökkenteni tudja az ödémákat, vérömlenyeket. Ez a két technológia elég érdekes és hasznos segítőnk a versenyek során, optimálisabb felépülés, regenerációt tesz lehetővé a masszázs és más egyéb technikák kiegészítéseként.” – meséli Luc, a csapat legtapaszataltabb masszőre.

 

Indulunk kell, nem zavarhatjuk tovább a csapatot, utunkat a másnapi rajtváros felé vesszük. Ahogy haladunk a naplementében Nantua felé mindenhol kempingezők végig az út mentén, ahogyan a szakasz során is láthattuk. 187 km-es etap van mögöttünk, ahol Dole városától a célállomásig végig kint álltak az emberek az út mentén, nem volt egy talpalanyi hely, ami szabadon maradt volna. A városokat feldíszítették, a lakókocsikat szintén, és ott várták a karavánokat és a versenyt. Közben boroztak, grilleztek, olyan volt, mint egy igazi népünnepély, vattacukor és árusok nélkül.


Miközben megérkezünk a szállásunkra leginkább az fogalmazódik meg bennünk, nem is gondoltuk, hogy ennyire összetett és változatos egy csapat élete a Tour-on. És mindeközben nekünk mennyire könnyű és gördülékeny napunk volt. Szeretnénk másnap beülni velük a nagy piros buszba és menni! Hova? Bárhova, ahová ők mennek a hátralévő 13 napban!

 

EXTRA GALÉRIA ITT

 

Diavetítéshez kattints a képre

 





Tetszett a cikk? Ossza meg ismerőseivel:



Kérjük, írja meg véleményét:

Vélemény írására csak a regisztrált felhasználóknak van lehetőségük. Amennyiben hozzá szeretne szólni a cikkhez, kérjük regisztráljon, és jelentkezzen be.


Felhasználó név:
Jelszó:
  
Szöveg:
Kérjük írja ide a képen látható karaktereket:





Görög-szigettúra 2016. Görög-szigettúra 2016.
Távolság: 960 km
Szintkülönbség: 10200 m
Nehézségi fok: 7
Célpont: SVÁJC 2015. Célpont: SVÁJC 2015.
Távolság: 960 km
Szintkülönbség: 13500 m
Nehézségi fok: 9
Déli-Kárpátok 2015. Déli-Kárpátok 2015.
Távolság: 999 km
Szintkülönbség: 12000 m
Nehézségi fok: 8






Velo.hu bringamagazin.
Biciklis hírek, tesztek, felszerelések, túrák és apróhirdetések