Eisenkrammer Károly: egy kemény, és nagyon tanulságos éven vagyunk túl
A Kőbánya Cycling Team 2018-ban kontinentális besorolással szerepelt, így lehetőséget biztosítva a fiatal magyar kerékpárosok számára, hogy bekerüljenek a nemzetközi kerékpársport körforgásába. Nem volt egyszerű idény, sérülések és formahanyatlások jellemezték az idő közben jócskán átalakuló keretet. Szerencsére az eredmények sem maradtak el, többek között a Tour de Hongrie-n sikerült egy dobogós helyezést is elcsípni. A klub 2019-ben visszatér az eredetileg kitűzött célhoz, az utánpótlás-neveléshez. Eisenkrammer Károllyal, a Kőbányai Torna Club elnökével beszélgettünk.
Kerékpáros körökben nem nagyon kell bemutatni a Kőbányai Torna Club mindennapjait. 2017-ben egy főleg fiatalokból álló elit csapat alakult, amely aztán 2018-ra szintet lépett. Hogyan jutott el a klub az utánpótlás-neveléstől a kontinentális vonalig?
- Egykori válogatott versenyzőként mindig is az volt a tervem, hogy egy olyan klub működésében vehessek részt, amely az utánpótlás-neveléstől a válogatottig kíséri a sportolókat. Olyan csapat több is van Magyarországon, amely felnőtt, hobbi bringásokat fog össze, és számukra nyújt több-kevesebb segítséget a versenyzéshez,egyfajta közösséget építve. Ezek az egyesületek fontos egységei a sportágnak. Olyan klub már kevesebb van, ahol napi rendszerességgel folyik szakmai munka az utánpótlás korosztályban, vagy olyan, amely nemzetközi szinten menedzseli a sportolókat.A Kőbányai Torna Clubban 2010 óta próbálkozunk az utánpótlás-neveléssel. 2013-ig Garamszegi Laci, majd 2015 óta Specziár Viktor irányításával edzenek a srácaink. Viktor kezei alatt komoly eredményeket érnek el az U13-as és az U15-ös korosztályokban a versenyzőink. Olyannyira, hogy már előre kell néznünk, hogy vajon mi lesz velük 2-3 év múlva? Sajnos azt látom, hogy épp a legfontosabb időszakban, vagyis a 15-18 éves korosztályokban van komoly hiányosság itthon. Ez érthető is, hiszen itt már majdnem olyan háttérre van szükség, mint a felnőttek között, viszont az utánpótlás valahogy soha nincs annyira szem előtt, hogy a támogatók, szponzorok számára érdekes lenne. Ezért határoztam el 2017-ben, hogy mi Kőbányán elindítunk egy főleg fiatalokból álló csapatot, amely minta lehet a mostani kissrácaink számára.
Miként jött az ötlet, hogy a Kőbánya Cycling Team a kontinentális besorolásért folyamodjon?
- Talán meglepő, de nem ez volt az eredeti terv. A Tour de Hongrie kategória-váltása kényszerítette ki azt a lépést, hogy a 2017-es, U23-asokra épített csapatunk 2018-ban UCI kontinentális csapattá vált. Bár ez eltért az eredeti tervektől, de Stubán Ferenc sportigazgatóval meggyőztük egymást, hogy az akkori helyzetben ez lesz a megfelelő út. Az „akkori”, vagyis a 2017. év végi állapotban ugyanis még nem lehetett tudni, hogy 2018-ban lesz-e Magyarországon UCI kontinentális csapat vagy sem. Mivel amatőr státuszú sor nem indulhatott a 2018. évi Tour de Hongrie-n, így ez azzal a veszéllyel fenyegetett, hogy csak a válogatottban lesznek magyar versenyzők a Magyar Körversenyen. Később a sportág szerencséjére megalakult a - nálunk jóval komolyabb pénzügyi háttérrel rendelkező - Pannon Cycling Team, de akkor a mi csapatunk már „bent volta csőben”, és semmiképpen nem akartam kihátrálni a megkötött szerződésekből. Ráadásul már a télen elköltöttünk több tízmillió forintot, így nem volt más hátra, mint előre! Kevesen tuják, hogy ez mivel is jár, bevallom, én sem tudtam, és mint menet közben kiderült, itthon senki sem tudta, hogy pontosan milyen lépések szükségesek az UCI csapat státusz megszerzéséhez. Kollégáim és az MKSz iroda közösen haladtak előre, próbáltuk értelmezni azokat az UCI szabályokat, amiket nehéz a magyar viszonyokra adaptálni. Hogy konkrétumokat mondjak: a 20.000 Euró bankgarancia, vagy a versenyzők kötelező, speciális biztosítása eltér a hazai gyakorlattól. Egyszerűen nem léteznek olyan pénzügyi „termékek”, amikre nekünk szükségünk volt. Rengeteg energiát kötött le, sok bosszúsággal, és újabb ősz hajszálakkal járt, amíg minden papír, minden szerződés végére pont került - a költségekről pedig nem is beszélve.
Milyen célokkal vágott neki a csapat a 2018-as idénynek?
- Az volt a terv, hogy a pénzügyi lehetőségeinkhez képest a lehető legjobb csapattal vegyünk részt a lehető legtöbb nemzetközi versenyen. Kettős célt tűztünk ki: egyrészt az országúti versenyeztetéssel, az erőnléte fokozásával segítsük Lovassy Krisztiánt az olimpiai kvóta megszerzésében, másodsorban pedig, hogy a Kőbánya Cycling Team a lehető legjobb eredményt érje el augusztusban a Magyar Körversenyen.
Hogyan értékeled a 2018-as idényt, mennyire volt nehéz a csapat működtetése?
- A céljainkat sajnos csak részben sikerült elérnünk. Egyrészt Lovassy Krisztián téli felkészítésében keveset tudtunk segíteni, a négy külföldi edzőtáborunk közül egyiken sem tudott részt venni a pályaversenyek miatt. Sajnos azt is látnunk kellett, hogy június-júliusra Krisztián nem került olyan formába, hogy rá építsük a csapatot. Rajta kívül nem volt sprinterünk, a legjobbunk, az olasz Alberto Marengo leginkább a hegyeken ért el eredményeket. Másrészt nyárra sok, nem várt problémával kellett szembenéznünk. A csapat fiatal magyarjai közül többeknek túl nagy falatnak bizonyult az a terhelés, amivel az UCI versenyeken találkoztak, épp ezért többükkel közös megegyezéssel már júniusig szerződést bontottunk. Tetézte a bajt, hogy sérülések, bukások miatt több rutinos, külföldi versenyzőnk is kiesett a csapatból, így járt Bjørnar Øverland is, aki 2017-ben harmadik volt a norvég nemzeti bajnokságon. Ezért nyár elején Stubán Ferenc átszervezte a csapatot, és három új igazolással erősítettünk. Ukrajnából és Olaszországból, pontosabban Marokkóból érkeztek új versenyzők. A legfontosabb szerződést az olasz Delio Galina Colosio versenyzőjével Ahmed Amine Galdoune –nal kötöttük, így végül sikerült dobogóra is esélyes versenyzőkkel a Tour de Hongrie-n rajthoz állnunk, bár nem az eredeti célok alapján, hisz alig maradt fiatal magyar a csapatban, és Lovassytól sem várhattunk kimagasló eredményt.
A Tour de Hongrie kiemelt viadalként szerepelt a versenyprogramban, a prológon Lóki Bence rögtön megszerezte a fehér trikót, de Ahmed Amine Galdoune és Móricz Dániel is megvillant egy-egy szakaszon.
- Augusztusban elérkeztünk a nagy megmérettetéshez, a Magyar Körverseny siófoki rajtjához. A 4 kilométeres prológon titkon persze még vártunk volna egy jó eredményt Lovassytól – hiszen pálya EB ezüstérmesként ez az ő távja -, de a sors, pontosabban az időjárás elvette tőle az esélyt. Utolsóként indulva, a szétázott, nedves falevelekkel terített útburkolaton lehetetlen volt jó időt futnia. Viszont a csapatból elsőként, a még száraz pályán induló Lóki Bence megtréfálta a többieket, és a legjobb magyar versenyzőnek járó fehér trikót húzhatta magára. Móricz Dani már a többi nemzetközi versenyen is megmutatta, hogy jól helyezkedik a mezőnysprinteken. A legszebb eredményt Dani az utolsó szakaszon érte el, ahol nyolcadik lett, így legjobb magyarként dobogóra állhatott a Kőbánya mezében. Ahogy arra előre számítani is lehetett, a csapatból a legértékesebb eredményt Ahmed Amine Galdoune szerezte. Már Székesfehérváron megvillant és ötödik lett, majd dobogóra állhatott Hajdúszoboszlón, ahol Andrii Bratascsuk és Manuel Belletti mögött harmadikként zárt a sprinten. Az utolsó szakaszon, Kazincbarcikán a cél előtt 200 méterrel keveredett bukásba, így itt elúszott egy biztos dobogós hely, de ezzel együtt Amine hozta azt, amire tőle számítottunk a Tour de Hongrie-n.
Mely eredményekre, versenyzőkre vagy a legbüszkébb?
- Az egész évet tekintve Alberto Marengo volt a csapat legjobbja, több UCI versenyen is a legjobb tíz közé került. A Székely Körversenyen hetedik, a Szerb Körversenyen kilencedik, a Bihari Körversenyen pedig hatodik lett az összetettben. Lovassy Krisztiánnak is sikerült őszre formába lendülnie, nagyon szurkolunk neki, hogy pályán elérje álmát, és kijusson a tokiói olimpiára. Igazán megérdemelné.
Hogyan tovább?
- Kemény és nagyon tanulságos éven vagyunk túl. Sportszakmai és pénzügyi oldalról is levontuk a konzekvenciákat. 2019-től visszatérünk az eredetileg kitűzött célhoz, az utánpótlás-neveléshez. Sokoldalú, több szakágban is otthonosan mozgó, és minden tekintetben felkészült versenyzők képzése a cél. Ennek érdekében a Kőbánya Cycling Team szakmai stábja, eszközparkja is bővülni fog jövőre,és várjuk azokat a tizenéveseket, akik felnőtt korukra részesei szeretnének lenni a nemzetközi kerékpársportnak.
Eddig hozzáfűzött kommentek:
"A fiatal magyar versenyzők közül nem igazán van olyan, aki képes lenne megfelelni az UCi versenyek elvárásainak, ezért megváltunk tőlük... hosszú távban gondolkodunk, utánpótlás neveléstől a válogatottig ."
Csak nekem furcsa a szavak közti ellentét?
Kérjük, írja meg véleményét:
Vélemény írására csak a regisztrált felhasználóknak van lehetőségük. Amennyiben hozzá szeretne szólni a cikkhez, kérjük regisztráljon, és jelentkezzen be.