Budapest legszélesebb biciklisávjait avatták civilek a Bartók Béla úton

E-mail  Nyomtatás
2017. október 23. hétfő
  |   Szerző: Sajtóközlemény

Budapest legszélesebb biciklisávjait ünnepelték több százan szerda este a Bartók Béla úton, ahol tavaly nyáron még tüntettek a kerékpársávért. 2006-ban vetette fel a Kerékpárosklub a sávok szükségességét, aminek a Bartók Béla út tavalyi átépítésekor kellett volna elkészülnie. A kerület és a főváros elvetett terveiben a járdák szélesítése, kerékpársávok, rakodóhelyek kialakítása tette volna élhetőbbé a 11. kerület kulturális központját. A terv visszavonása után még járdaszűkítéssel és fakivágással járó, biciklisáv nélküli útszélesítésről is szó volt. Idén ősszel a főváros felfestette a kerékpársávok első szakaszát, melyek Budapest legszélesebb biciklisávjai lettek. A szerdai „Happy Mass” felvonuláson a Kerékpárosklub mellett felszólalt a helyi Hadik Kávéház és a Szatyor Bár, valamint a Kortárs Építészeti Központ képviselője is, akik a kerékpározás gazdasági hasznáról, és a fejlesztések folytatásáról beszéltek. Révész Máriusz kerékpárügyi kormánybiztos és Riz Levente 17. kerületi polgármester, a főváros Városfejlesztési, Közlekedési és Környezetvédelmi Bizottságának elnöke is a menettel tartott.

„Mégis bringázható város lesz Budapest!” – ezzel a felkiáltással indult el a Kerékpárosklub örömtekerése a Bartók Béla úton szerda este, több százan ünnepelték meg a biciklisávok felfestését. Hangsúlyozták, hogy Budapest, és talán az ország legszélesebb bringasávjai születtek meg a Bartók Béla úton, ahol tavaly még több mint ezren tüntettek a korábban megtervezett, majd visszavont fejlesztés megvalósulásáért.

 

Diavetítéshez kattints a képre


A biciklisávok első szakaszát ünneplő szerdai „Happy Mass” felvonuláson arra bíztatták a döntéshozókat, hogy a folytassák a sávfestést, és a járdák is legyenek tágasabbak, padokat is szereljenek fel. A kerékpáros és gyalogos fejlesztések a gazdaság fejlesztését is segítik, hangsúlyozták a tavalyi demonstráción is részt vevő helyi érdekeltségek a szerdai eseményen.


Kürti Gábor, a Kerékpárosklub elnöke kiemelte, hogy „teljes beruházásról volt szó, de egyelőre ennek is örülünk” – utalva az eredetileg tervezett átfogó fejlesztésekre. „Most már a Bartók Béla út két végén van kerékpársáv, a közepén még nincs. Minden attól épül, hogy sokan használjuk, ezért arra kérek mindenkit, hogy biciklizzen sokat a Bartók Béla út kerékpársávjain” – mondta Kürti, aki szerint „Budapest indul tovább a kerékpáros fejlődés útján.”


Az örömtekerésen ott volt Révész Máriusz kerékpárügyi kormánybiztos és Riz Levente 17. kerületi polgármester, a főváros Városfejlesztési, Közlekedési és Környezetvédelmi Bizottságának elnöke. A Kerékpárosklub elnöke mindkettőjüknek megköszönte a Tarlós István főpolgármesterrel és a városházával folyó szakmai párbeszéd felélesztésében nyújtott segítséget.

 

Diavetítéshez kattints a képre


„A tévhitekkel ellentétben a bringasávval nem csökkent, hanem nőtt az út kapacitása” – hívta fel a figyelmet a Halász Áron a Magyar Kerékpárosklub szóvivője a Bartók Béla úton tavaly megnyitott fonódó villamos és az alatta futó 4-es metró mellett az egyre több kerékpározó sávjaira célozva. „A járdán biciklizők többsége máris az úton teker” – emelte ki a kerékpársávok másik fontos hatását.


„Sokkal jobban fog működni a Bartók Béla út mostantól. A bicikliseknek is lesz helye, és az autósok is nyugodtabban fognak tudni autózni, mert nem lépnek ki a külső sávba azt gondolva, hogy ott el tudnak menni, hogy az első lámpánál beakadjanak” – mondta a tekerés elején Szemerey Samu építész, aki a Kortárs Építészeti Központ Bartók Béla úti ablakából figyelte az utóbbi másfél évben – a tavaly váltakozóan egy és kétsávossá alakított úton – kialakult forgalmi helyzetet.


„Azokon az utcákon, ahol biciklisek járnak, az üzletek is jól működnek, hiszen meg lehet állni, van értelme oda menni. A biciklizhető város arról is szól, hogy az utcáinkon van értelme galériát, kávézót, üzletet nyitni. Oda fognak jönni az emberek, jól fog működni a biznisz.” – emelte ki a kerékpározás gazdasági hasznát az építész.

 

Diavetítéshez kattints a képre


A helyi vendéglátóhelyek részéről a Hadik Kávéházat és a Szatyor Bár és Galériát képviselő Bosznai Tibor hozzátette, „abban reménykedünk, hogy a végén a járdaszélesítéssel, utcabútorok kivitelezésével járó fejlesztés is elkészül.”


A Bartók Béla úti kerékpársávért és korzóért 2016 nyarán rendeztek demonstrációt, miután kiderült, hogy a villamosmegállók szélesítésével egy időben mégsem festik fel a biciklisávokat. Az eredeti tervekkel ellentétben nem szélesítették a járdákat, nem rendezték a parkolást, és nem alakítottak ki rakodóhelyeket sem az áruszállításhoz. A tavalyi demonstráción elhangzott, hogy az elmúlt 15 évben galériák, vendéglátóhelyek és új üzletek töltötték meg élettel a Bartók Béla utat, a környék gazdasági fejlődését, élhetővé tételét legjobban a gyalogos és kerékpáros közlekedéssel lehet segíteni.


A demonstráció után egy hónappal több szakmai civil szervezet közösen fordult a fővároshoz az utca élhetőbbé tételéért. Nyár végi sajtótájékoztatóján Tarlós István főpolgármester nem utasította el a kerékpársávok felfestését.

 

Diavetítéshez kattints a képre


Az elmúlt évtizedben enyhült a Bartók Béla út autóforgalma. A Móricz Zsigmond körtér Fehérvári út felőli végének lezárásával, a 4-es metró és a fonódó villamos megépülésével tömegek közlekedhetnek már itt autó nélkül. A kerékpársáv felfestésére a járdák biztonságosabbá tétele miatt is szükség volt, a sávok kialakítása óta sokkal kevesebben bicikliznek a gyalogosok között.
 





Tetszett a cikk? Ossza meg ismerőseivel:



Kérjük, írja meg véleményét:

Vélemény írására csak a regisztrált felhasználóknak van lehetőségük. Amennyiben hozzá szeretne szólni a cikkhez, kérjük regisztráljon, és jelentkezzen be.


Felhasználó név:
Jelszó:
  
Szöveg:
Kérjük írja ide a képen látható karaktereket:





Görög-szigettúra 2016. Görög-szigettúra 2016.
Távolság: 960 km
Szintkülönbség: 10200 m
Nehézségi fok: 7
Célpont: SVÁJC 2015. Célpont: SVÁJC 2015.
Távolság: 960 km
Szintkülönbség: 13500 m
Nehézségi fok: 9
Déli-Kárpátok 2015. Déli-Kárpátok 2015.
Távolság: 999 km
Szintkülönbség: 12000 m
Nehézségi fok: 8






Velo.hu bringamagazin.
Biciklis hírek, tesztek, felszerelések, túrák és apróhirdetések