Bringaexpo 2014-Érdekességek a kiállításról: Cannondale-Mali
Idén is csúcsot döntött a kiállítás látogatószáma, azonban biztosan vannak sokan akik nem tudtak kijönni és megcsodálni a legfrissebb újdonságokat. Nekik próbálunk most több részen keresztül ízelítőt adni a standok kínálatából. Elsőként jöjjön a Mali stand és a Cannondale-Mali-csomag.
Cannondale SuperSix EVO
Ha egy mondatban kellene leírnom – ami általában nem megy – annyit mondanék róla, hogy Peter Sagan kedvence. Pont.
Bitangul nem csodálkozom rajta, hogy Eurobike nagydíj címvédő(!) és a 2000. tesztbringáján túl, az étvizedek óta működő német Tour Magazin a világ legjobb országúti bringájának választotta.
Minden egyben van rajta. A klasszikusan sportos verseny geó, a harmonikus dizájn, a tömeg, árkategóriától függetlenül a felszereltség összeválogatása. Nem véletlen, hogy a SuperSix EVO család egyre bővül, 2014-re már kereken 10 tagot számlál. Shimano és Sram specifikációkkal egyaránt elérhető, mechanikus vagy akár Di2 váltórendszerekkel is. Tárcsafékes változata azonban - egyelőre – nincs, ilyen törekvésekre ott az erősebb és komfortosabb, granfondós Synapse.
Igazi pillekönnyű, full karbon versenyváz, ami 695 grammos tömegével a piac legjobb súly/merevség arányú konstrukciója
Végignyálazva a paripát, a váz felületén haladva nyomban megtudhatjuk, hogy milyen technológiának örvendhetünk az adott ponton, vagy ha úgy tetszik, milyen fejlesztések költségei járultak hozzá a mogyoró ropogtató vételárhoz. A Ballistec Hi-Mod karbon-mátrix gyártástechnológia, vagy akár a rezgéscsillapításért felelős Speed Save támvillák és a szintén Save technológiás, tapered nyakas, 315 grammos első villa magukért beszélnek. Papíron minden gyártónak van hasonló, vagy akár megegyező technológia a tarsolyában, de a Cannondale mérnökei mindezek között hihetetlen harmóniát teremtettek. A gép gyakorlatilag újraértelmezte a piacon a „kezes” jelzőt.
A Bringaexpón sikerült beleszaladnunk rögtön két SuperSix-be is, egy gyönyörűen megpimpelt rajongói modellbe és ugyanabba a Team gépbe, amit a Tourminator is tapos rendületlen. A World Tour mezőnyében résztvevő Cannondale modellen 2x11 sebességes Sram Red szett dolgozik, ami történetesen mechanikus, így a váltóbovdeneknek hála, a váz megőrizhette a klasszikus „kennondéles” alsó bovdenvezetését. Az egyetlen csoportidegen alkatrész – csakúgy mint a legtöbb felső-kategóriás Cannondale-en - a saját fejlesztésű Hollowgram SiSL2 hajtómű. A Cannondale már a '90-es évek eleje óta fejleszt saját hajtókarokat és közcsapágyakat. Az első meghatározó darab a CODA MAGIC volt, két darabból ragasztott, üreges(!) karokkal, saját CNC lánctányérokkal és bordás tengelyes középcsapággyal. Mindezt olyan '92 magasságában. Az új Hollowgram hajtómű pofátlanul könnyű, hisz amíg a Sram Red karok 557 grammot nyomnak, addig ez csupán 483 grammal terheli a masinériát. A gyári áttétel 53/39, ám a nem kevés pénzünkért cserébe a dobozban még elrejtettek egy kompakt 50/34-es kompakt lánctányér szettet is. A Vision Metron 55 karbon kerekek párja kevesebb mint 1600 grammot nyom, alapos tervezőmunka gyümölcse, majd' két évig tökéletesítették a profil terveket, mire a kész terméket piacra dobták volna.
A sátáni lopakodó már egy kicsit más téma. A 2013-as SuperSix EVO Hi Mod Dura Ace Di2 alapjain nyugszik, de gazdája imitt-amott cseppet hozzáigazította az ízléséhez. A 9070-es elektronikus DuraAce váltórendszer és a 9000-es DuraAce fékek maradtak. A gyári Hollowgram SiSL2 hajtóműnek mennie kellett és a helyét egy karbon, 554 grammos FSA K-Force Light hajtómű foglalta el - ez egyébként grammra megegyezik az alu DuraAce hajtókar tömegével és 70 grammal nehezebb, mint az eredeti, ragasztott alu Cannondale Hollowgram hajtómű. Az 1415 grammos Mavic Ksyrium SLR kerékszett is ment a levesbe, helyette a Stradalli 1750 gramm össztömegű full karbon aero kerekei ugrottak be, maradandó emlékeket hagyva a retinában és az aerodinamikában. Habár a bringa matt fekete egységébe még a piros hasít bele itt-ott, felidézve az öreg patás ördögöt, de mégiscsak egy bukott angyalról van szó, így nem csoda, hogy a fehér is felüti helyenként a fejét, leginkább a cockpit eleje felé.
Így végigtekintve, teljesen nyilvánvaló a vezérlő koncepció. Időtálló karbon dizájn és high-end technológia tökéletes egyvelege egy igen kifinomult, kicsit olaszosan egyedi ízlésvilág nyomán. A Hollowgram hajtóművet nem áldoztam volna be a karbon karok oltárán, megtartását az egyedi dizájn és a rendkívül alacsony tömeg oldaláról közelítve indokoltabbnak tartanám. De nagyjából ennyivel be is fejeződik a különvéleményem, mert három dolog tuti. Az egyik, hogy esélyes kondenzcsíkot húzni vele az aszfalton, a másik pedig, hogy aki meglátja, egy darabig nem felejti el. A csajod pedig a végletekig féltékeny lesz. Okkal.
Cannondale Jekyll
2011-es újjászületése óta, a teljesen újratervezett Jekyll szép karriert futott be az enduro versenyvilágban Jérôme Clémentz eredményeinek köszönhetően.
Az első Jekyll széria anno a kétezres évek elején a híres Super V sorozatot váltotta, rugós tagnál állítható geometriája pedig átmenetet kívánt képezni az akkori XC és FreeRide kategóriák között. Később, ahogy tovább tagolódott a hegyi kerékpározás, megjelent az enduro, majd az all-mountain, kinőtte magát a maraton, új értelmezést nyert a freeride, a Jekyll csendben eltűnt és szépen átadta helyét a Scalpel-nek, a Rush-nak, és a Rize sorozatnak. Ez lesz a negyedik szezonja a Cannondale főnixének, ami alapesetben 150mm-t mozgó Ballistec Hi-Mod karbon (vagy alu) vázra épített gép, de ez az út a Fox Dyad RT2 rendszernek köszönhetően 90mm-re rövidíthető. A Jekyll cross country - üzemmódban elől-hátul 90mm, freeride-üzemmódban pedig 150mm rugóúttal dolgozik. Mindkét állásnak külön csillapítás és kompresszió állítása van! A „Flow-állásban” (150mm) úgy viselkedik, mint egy rugós rugóstag, míg „Elevate-állásban” (90mm) olyan, mint egy levegős rugóstag. A teló üzemmódok váltásával, a karakterisztikával egyidejűleg változik a geometria is.
Az XC üzemmódnak megfelelően a szögek meredekebbek lesznek, így a bringa fürgébb lesz, míg a freeride-hoz ugye laposabb szögek dukálnak, növelve a menetstabilitást. Igen finom kis portéka alu vázzal, Sram X7 alkatrészekkel, Magura tárcsafékekkel és a Rock Shox SEKTOR TK DPC 150 milliméteres villával.
Cannondale Trigger 29er 2
Sokat váratott magára, de tavaly végre megérkezett az első 29er Trigger a Cannondale-től. A Trigger egy 130mm-t mozgó Ballistec Hi-Mod karbon - vagy Smart Formed alu - vázra épített OverMountain csikó.
Különlegessége, hogy ez a 130 milliméternyi hátsó teleszkóp út a Fox Dyad RT2 rendszernek köszönhetően 80mm-re rövidíthető akár a kormányról is. A Dyad tulajdonképpen a gép „lelke”, hisz a Trigger 29er központi egysége „Flow-állásban” (150mm) úgy viselkedik, mint egy rugós rugóstag, míg „Elevate-állásban” (90mm) olyan, mint egy levegős tag, ráadásul mindkét állásnak külön csillapítás és kompresszió állítása van! A teló üzemmódok váltásával, a karakterisztikával egyidejűleg változik a geometria is. Az XC üzemmódnak megfelelően a váz szögei meredekebbé válnak, ettől a bringa fürgébb, kezesebb lesz és persze jobban is mászik, míg a freeride-hoz alacsonyabb fekvést és laposabb szögeket kapunk a rendszertől ami igencsak fel tudja javítani egy-egy meredekebb veretés élmény faktorát. Az első tengelykapcsolat QR 15-ös, míg a hátsókerék 12 milliméteres átütőtengellyel rögzül vázba, a hátsó rendszer főtengelyei szintén 15 milliméteresek, úgyhogy kétségtelenül bitang merev az egység.
A meghajtást és váltást Sram X7 és X9 alkatrészekre bízták, amit a népszerű, ám cseppet gyengécske Magura M2 fékek egészítenek ki. Versenyzésre kétség kívül egy cseppet súlyos a kicsike és hosszabb mászásokhoz javában alakítani kellene a kokpiten, de én is másztam már sziklás patakmederben fölfelé szinte azonos paraméterekkel megáldott gépen, ráadásul nem is keveset. Igazi, középutas, 29er funbike, ami ha akarom repülőszőnyeg és ha úgy akarom, egy igazi romboló.
Cannondale Trigger Carbon 2
Habár a 26”-os bringák kínálata ritkulóban, mégis számíthatunk rá, hogy a „hagyományos” kerékméret népszerű marad bizonyos körökben. Ide tartozik az egyre népszerűbb enduro-versenyzők törzse, akik egyszerre igénylik egy könnyű XC-masina fürgeségét és mászóképességeit és egy lejtőző gép hosszú rugóútját, valamint stabilitását. Habár már megjelent a piacon a Trigger 29er változata is, a MALI Kft. kínálatából vásárolhatunk magunknak karbon vázas, Lefty-s, 26”-os Trigger Carbon 2-t, nem is rossz áron.
A Trigger 2 egy 120 millimétert mozgó, könnyű, merev karbon vázra épül. Az abszolút oldalirányú merevség elérésének érdekében a lengőkar 15 milliméteres tengelyeken forog. A FOX Dyad RT2 tag nagyszerűen dolgozik az első villával. Az alacsony össztömeghez hozzájárul az alig másfél kilós, 130 milliméteres Lefty PBR teló is. Az eddig is páratlan merevséget új csapágyperselyekkel növelték tovább a mérnökök. A Lefty-n megszokott gumiharang helyett, már az új plasztik védőpalástot találjuk, ami könnyebb, több védelmet nyújt a becsúszószárnak és még jobban is néz ki.
Ami a felszereltséget illeti, meghajtás és váltás terén Sram X7 és X9 alkatrészeket találunk, amit a gyártók által favorizált Magura M2 fékek és gyári Mavic CrossTrail 26”-os kerékszett egészítenek ki. S habár cross country-ra, vagy maratonozásra jobbat nem is kívánhatnánk magunknak a Schwalbe Racing Raloh külsőknél, hisz ezek szinte az elérhető leggyorsabb és legkönnyebb külsők a piacon, ám a várható veretésekhez jó lesz beszerezni hozzá egy ballonosabb gumit, combosabb mintázattal.
Cannondale Synapse Hi-Mod Disc
Arany Besírsz Díjas a granfondózásra szánt új, tárcsafékes Cannondale Synapse Hi-Mod Disc. Az igazság az, hogy először nem akartam róla írni semmit. Elég csak bámulni, csendben hallgatni a szánkból szivárgó nyál csöpögését és diszkréten álmodozni fátyolos tekintettel a messzi távolba révedve.
Az első a váz – magasabb, tapered nyakas fejcső, továbbfejlesztett és érzékenyebb SavePlus rezgéselnyelő lánc- és támvillák valamint a BB30-as középrész fölött kettényíló PowerPyramid nyeregvázcső, ami szintén a vertikális ostromot hivatott csillapítani. A felsőcső is sugároz némi arroganciát, ahogy magába olvasztja a nyeregvázcsövet, majd túlfut azon. Felszereltsége is a non plus ultra - 9070-es Shimano Dura Ace DI2 váltórendszer és Shimano R785 hidraulikus tárcsafékek, ENVE karbon kerékszett, a nagy kedvenc persze – a Cannondale Hollowgram SiSl2 hajtómű és FSA SL-K kiegészítők.
No és a további finomságok...életemben például ez az első bringa, aminek az első fékkábele a villaszárban halad és nem pedig azon kívül – apróság, de olyan letisztult és elegáns lesz a gép tőle, hogy simán mattot ad! Nem is beszélve arról, hogy akárcsak a hátsó egység, az első villa is hagy elegendő teret ballonosabb külső gumiknak. A nyeregrúd igencsak filigrán, így a 25.4 milliméteres karbon darab is jelentős részt vállal a fartáji rezgéscsillapításból. Peter Sagan szereti, a Paris–Roubaix-t jól bírja és simán marad 7 kiló alatt. Mi kell még? No igen, az ára a zsebembe!
Cannondale F29 4
Cannondale F – vagyis merevfarú XC-versenygeometria, függetlenül attól, hogy a váz alapanyaga BallisTec karbon, vagy - mint esetünkben – SmartFormed alumínium. A 29 ugye adja a 29 colos kerékméretet, míg a 4-es jelzi, hogy 2014-ben ez bizony a csúcs merev alu OX-gép. Felszereltsége teljes egészében megegyezik a palettán közvetlen felette elhelyezkedő modellével, azzal az egyetlen apró különbséggel, hogy a 3-ast már karbon vázra építik. A Cannondale 29er verseny geó titka, amitől irányíthatósága tendál egy 26”-oshoz, 4 elemből áll – 1; Szuper rövid láncvillák, mert a tengelytáv csökkentésével javul a fordulékonyság. Többek között ugyanezt a célt szolgálja - a kettes számú - meredekebb fejcső szög is. A stabilitás érdekében lejjebb került a középcsapágy és a váz Speed Save rezgéselnyelő támvillákat kapott a komfortért és a jobb tapadásért. A Lefty villák mintha csak a 29-es kerékmérethez születtek volna, merevségük és megjelenésük egyaránt egyedivé teszi őket. Így van ez a 90 milliméteres Lefty PBR-rel is, ami rendkívüli merevségén és teljesítményén túl bitang jól is passzol a fehér vázba. A váltást és a meghajtást Sram X7 és X9 2x10 sebességes alkatrészek végzik. Az M2 fékek a Magurától érkeztek, míg a kerekek Stan ZTR Rapid 29er darabjai, tubless előkészítéssel.
Cannondale kiegészítők
Ruházat és kiegészítők terén is széles kínálatból válogathatunk. A csapatmezeken túl találunk esőruházatot, általános és dizájn kerékpáros cuccokat, nekem még sikerült egy a Synapse Hi-Mod-hoz passzoló, retro hatású C'dale '71 mezt is találnom, természetesen fekete alapszínben. Néhány éve a nagy „C” elkezdett egész csinos sisakokat gyártani, ezekhez is hozzájuthatunk itthon, csakúgy, ahogy Cannondale kormánybandázst, markolatot vagy nyerget is vehetünk külön. Széles a skála kulacsokból és kulacstartóból is. Használom jóideje mindkét portékát. A kulacstartó teljesen rendben van, könnyű, strapabíró és számomra az ergonómiája is rendben van. A kulacsok közül a kefélő zöld nyuszis mindent visz, klasszikus 7 dekás forma, kulacshajigálóknak törésálló tekerentyűvel és gumi szeleppel, ahogy az illendő. Akadnak zsebszerszám készletek, műhelypumpa, logózott lámpa szettek és 52 darab ezresért kaphatunk egy USB-töltős, többszörösen integrált kormányszár-kormány-LED lámpa kombót is.
MALI Mamba 29
Tavaly rukkolt elő a piac igen nagy meglepetésére a MALI mtb zászlós modelljének 29er változatával, az új Mambával. Ráadásul nem is akárhogyan, mert össz-vissz 170 ezer jó magyar forintot kértek cserébe egy 27 sebességes, merev farú, elől teleszkópos huszonkilencesért, hidraulikus tárcsafékekkel megspékelve az üzletet. A tesztek a menetkomfortot rendre a kétszerte magasabb árú bringákéval hasonlították össze. Geometriáját nem túl agresszív, mégis sportos csőhosszok és szögek jellemzik. A váz kellően merev, jól kezelhető, nem túl súlyos alumínium konstrukció. A 100 milliméteres Suntour villa ugyan nem egy high-end, vagy akár pillakönnyű darab, de rendelkezik némi csillapítással, tekercsrugójának előfeszítése állítható, a mozgása lockolható és elég stabil egységnek tűnik. Cseppet magas a beépítési magassága, de ez a spacer-ek újrasorolásával és/vagy egy meredekebb kormányszárral simán orvosolható.
Alapvetően a felszereltség 3x9 fokozatú Shimano Alivio – itt már a váltókar két irányba old, amit megfejeltek egy Deore Shadow hátsó váltóval. Nem tudom, hogy hozták ki, de nagyon jól mutat. A hajtómű szintén a Shimano-tól érkezik, négyszög tengelyes FCM-391, 44x32x22 tripla áttétellel. A Tektro OEM hidraulikus tárcsafékeit szintén dicsérik a tesztek mind a fékhatás, mind pedig a moduláció tekintetében. Szóval ha úgy érzed, hogy eljött az ideje, hogy alacsony költségvetéssel belenyúlj a 29erek világába és van rá 170 ezer forintod, akkor javaslom nézz mellé még egy új sisakot és pár apróságot, mert most akciósan, 134.925 forintért hazaviheted.
Fogyasztói ára:169.900.-Ft. helyett134.925.-Ft A képen látható bringa nem egyezik meg a széria modellel, ez csak a kiállításra készült, és FUNN cuccokkal tuningolt kivitel!
MALI Atlas
Az elmúlt év során nem csak a 29er bizniszbe csapott bele a Mali, hanem beszállt a városi bringás trendbe is. A komfortosabb, egyenes kormányos fixijét Duke névre keresztelték, míg a koskormányos, sportosabb egysebi az Atlas nevet kapta. Mindkettő flip/flop hátsó kerékkel érkezik, vagyis egysebességesként és örökhajtósként is használhatjuk, elég megfordítani a hátsó kereket a hátrafelé nyíló, egyszerű acél papucsban.
Az Atlas igazi „good boy”, mondhatni angyali a megjelenése, s habár váza és villája egységesen hófehér, az arany színű kiegészítők bennem valahogy minden alkalommal II: János Pál '79-es Colnago Oro Mexico Gold-ját idézik fel.
A Cannondale, és Mali kerékpárok hazai forgalmazója a Mali Kft. Elérhetőségük: www.mali.hu
Kérjük, írja meg véleményét:
Vélemény írására csak a regisztrált felhasználóknak van lehetőségük. Amennyiben hozzá szeretne szólni a cikkhez, kérjük regisztráljon, és jelentkezzen be.