Az MKSZ és a BKK is támogatják a kerékpárosok biztonságos előzését népszerűsítő kampányt
Október 18-án a BKV kelenföldi autóbuszgarázsában megrendezett sajtótájékoztatón jelentette be Révész Máriusz, aktív Magyarországért felelős kormánybiztos, hogy az augusztusban elindított másfél méteres előzési oldaltávolság kampányhoz idén ősszel a BKK, a BKV, valamint a VT-ARRIVA, jövő tavasszal pedig a MOL is csatlakozni fog.
A kormánybiztos kiemelte, hogy a fő feladata minél több embert aktív életmódra bírni, azonban a kerékpározást visszatartó erő legtöbbször a félelem. Ezért szükséges a szemléletváltás, és a 1,5 m KRESZ-ben való előírása is. Utóbbihoz hozzátette, hogy a KRESZ módosító csomag javaslatai között szerepel a megfelelő előzési oldaltávolság számszerűsítése is. Közölte még, hogy október közepétől egy hónapon keresztül a fővárosi buszokon, illetve plakátokon is lehet majd találkozni a kampány üzenetével.
Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatója elmondta, hogy szolgáltatóik, a BKV Zrt. és a VT-ARRIVA Kft. járművei közül összesen 13 autóbuszt matricáztak fel, valamint városszerte 20 figyelemfelhívó plakát lesz kihelyezve a megállókba. A vezérigazgató kiemelte, hogy a BKK számára azért is fontos ez a program és az ebben történő részvétel, mert tudatosítani kell mindenkiben, hogy a közlekedésben résztvevők felelősek egymásért. Hozzátette, a társaság ezért szívesen részt vesz minden olyan együttműködésben, aminek célja a biztonságos közlekedés feltételeinek megteremtése.
Bolla Tibor, a BKV elnök-vezérigazgatója felhívta arra a figyelmet, hogy autóbuszvezetőik képzése során is figyelmet fordítanak a kerékpárosokra, ugyanakkor a kerékpárral közlekedőktől pedig azt kérte, hogy tartsák be ők is szabályokat és törekedjenek az együttműködésre a közlekedésben.
Halász Áron, a Magyar Kerékpárosklub szóvivője a nemrég elkészült a kerékpáros kutatásra hivatkozva elmondta, hogy a lakosság 70%-a szokott valamilyen formában kerékpárra ülni, vagyis mindenkinek van olyan ismerőse, aki közeledik kerékpárral, és fontos, hogy ők is hazaérjenek épségben. Szintén kiemelte, hogy a félelem az egyik legnagyobb gátló ereje a kerékpározás szélesebb körű elterjedésének, aminek csillapítására jó eszköz ez a kampány. Örvendetes dolognak tartja, hogy több szervezet is támogatni tudja a kampány népszerűsítését.
Eisenkrammer Károly, a Tour de Hongrie főszervezője megmutatta az idei Tour de Hongrie sárga trikóját, ami a 1,5 m oldaltávolság üzenetét hordozta. A verseny egyik legértékesebb felületéről van szó, hiszen az összetettben éppen élen álló versenyző viselhette ezt a mezt. Hozzáfűzte, hogy a magyar körverseny a jövőben is támogatni fogja a kampányt.
Princzinger Péter, a Magyar Kerékpáros Szövetség elnöke kiemelte a sportolók részéről is a megfelelő oldaltávolság fontosságát, hiszen kulcsfontosságú az utánpótlás szempontjából, hogy a szülők milyen közegbe engedik ki kerékpározni a gyermekeiket. Ígéretet tett, hogy az MKSZ versenynaptárjában szereplő eseményeken hirdetni fogják a 1,5 m kampány üzenetét a résztvevő sportolóknak, kísérőknek, szurkolóknak és látogatóknak. Megjegyezte még, hogy a Szövetség webshopjában hamarosan megvásárolható lesz a kampány látványelemeivel ellátott póló és kerékpáros mez.
Az eseményt Szabó Krisztián, háromszoros autocross Európa-bajnok bemutatója zárta, aki görgőkre erősített kerékpárokra ülők mellett elhaladva érzékeltette az előzési oldaltávolság fontosságát.
Eddig hozzáfűzött kommentek:
Nekünk ne mondja senki hogy nem törődünk a bringásokkal! És ezzel megoldottunk mindent, nyugodtan lehet hátradőlni! Taps, ováció!
Ha jól emlékszem a másfél méter lakott területen kívül lenne ennyi, belül 1. Magam részéről sokszor örülnék, ha a 30 cm meglenne a térdemtől, a régen hangoztatott fél méter meg aztán csodás volna. Nyilván bizonytalanabbul haladó családnál (vagy vidéken a sörözők közelében) ennél nagyobbat tartok, de háromszor ekkorát? A bringautak összesen nincsenek sokszor ilyen szélesek!
Másrészt ha ennyivel kell az autók előzzenek jogosan várhatnák el, hogy fordítva is ennyi oldaltávolságot tartsunk, bringával (motorral) ne csorogjunk előre a dugóban... De őszintén ki tartja ezt életszerűnek? A képen is látszik, hogy ez rengeteg hely, és ezt betartva egy szélesebb úton sem lehetne előzni, még ha le is húzódnak szemből.
Így attól tartok, ez a kampány visszájára fordulhat, egyrészt aki eddig sem figyelt oda csak hőbörög rajta, hogy betarthatatlan, és utána sem fog legalább fele ennyit tartani. Másrészt még több útról tilthatják majd ki a kerékpározást, mert "nem fér el biztonságosan", így kényszerítve többeket a keskeny és lehetőleg az út két oldalán váltakozó bringaútra.
Szerintem ez nem segíti a békés és biztonságos együttélést az utakon. A magam részéről ha olyan a helyzet behúzódom, hogy ne előzzenek, utána viszont ki, és intek próbálom segíteni a biztonságos elhaladást. Álltában megköszönik az autósok, és talán a következő bringásra nem legyűrendő akadályként tekintenek...
"20 megállóban helyeznek ki figyelemfelhívó táblákat, illetve 13 autóbuszt matricáznak fel."
Vajon aki buszmegállóban áll, az mennyire érintett a 150 centis kerülésben? Mindegy, a kúrmánybiztos csávó elintézte, hogy a hónapokkal ezelőtt indult kampány (egyik autós ismerősöm sem hallott róla, pedig van pár tucat) elérje a buszmegállókat, buszokat. Jelenleg - egy júliusi felmérés szerint - úgy 1383 busz van Budapesten. Megállóból ennek a többszöröse lehet. Ehhez képest 13 buszon matrica? A járműpark 1 %-a hívja fel a figyelmet ránk? Mindezt havi 625000 forint környéki fizetésért intézte a biztosúr?
Keményen melózik mártíriusz, aki a kerékpározás felügyeletének terhe mellett a kisvasutakra és a vitorlázásra is odafigyel... biztosan jön az év végi jutalmazás, azért húzott bele ennyire...
Kérjük, írja meg véleményét:
Vélemény írására csak a regisztrált felhasználóknak van lehetőségük. Amennyiben hozzá szeretne szólni a cikkhez, kérjük regisztráljon, és jelentkezzen be.