Az első enduro fecske – Kross Moon V2 teszt
A Kross márkát itthon főleg a kedvező árú kerékpárjairól ismerték az emberek. Az idén azonban több vonalon is erősítenek! Egyrészt háromfős magyar XC-csapattal, másrészt endurovonalon. Ezt utóbbi első modelljét kaptuk a lábunk közé. Íme, a 160 mm-t mozgó Moon V2.
Az endurózás itthon még nem igazán elterjedt, két okból is. Az egyik, hogy egy jó endurobringa nem olcsó, a másik, hogy nagy hegyek között, technikás ösvényeken mutatják meg igazi előnyeiket, amelyből itthon nem túl sok található.
Mint minden endurobringának, így a Moonnak is a lelke a váz és a futómű. A gyártó Aluminium Super Lite-nak nevezi az alapanyagát. Hátsó felfüggesztése VPP, azaz virtuális forgáspontú, és Revo Virtual Suspension, azaz RVS névre hallgat. A http://www.kross.pl/pl/technologia/rvs oldalon az animációban látható a működése is. Nézzük, mit kínál az RVS! Maximális hatékonyság pedálozás közben, a hajtási erőktől független rugózás és fékfüggetlen felfüggesztés. Azt, hogy ez valóban így van-e, hamarosan elmondjuk!
Elöl 15 mm-es tengelyű Rock Shox RC Solo Air csillapítja az út felől jövő ütéseket, hátul pedig 12 x 142 mm-es tengelyt használnak. Szükség is van mindenhol a merevség fokozására, mert a hátsó rész merevsége oldalirányban nem éri el a négy forgáspontos rendszerekéit. Menet közben ez kicsit zavaró, főleg gyors kanyarokban, irányváltásoknál és ugrásoknál. A hátsó tárcsaféket közvetlen PM konzol tartja, méghozzá adapter nélkül, 180 mm-es tárcsához pozicionálva. Ez az Avid Elixir 7-es fékekkel meggyőző, harapós megállást biztosít.
A felszereltség sem hagy kívánnivalót maga után. Sram X7 váltórendszer, S1400-as hajtómű dupla tányérral és bash guarddal, DT Swiss Spline kerékszett, Easton Havoc kormány, Truva Holzfeller stucnival, és Schwalbe Hans Dampf gumik. Még nagyobb királyság, hogy az értékes Rock Shox Reverb állítható magasságú nyeregcsövet sem hagyták ki belőle!
És akkor jöjjön a menetpróba! Már az első méteren érezhető volt, hogy nagyon érzékeny a futómű. Minden apró úthibát könnyedén kimozog. Az idei RS villák kiválóan mozognak, és hátul az új Monarch Plus RC3 rugóstag is 5*-ot érdemel. Főleg úgy, hogy a kompresszió csillapítása két fokozatban növelhető, ami mászáskor aranyat ér. Ugyan teljesen blokkolni nem lehet, de egy endurobringánál erre nincs is szükség. Látszik, hogy a mérnökök az érzékeny rugózást tartották a legfontosabb szempontnak. Ennek lett az eredménye a repülőszőnyeghez hasonló érzés a lejtőkön, és emiatt veszett el a kiállva tekerés lehetősége. A virtuális láncvilla ugyanis 22 mm-rel hosszabb lesz teljes berugózáskor, ami bizony rángatja a láncot, illetve a hátsó váltót. A kérdés hogy téged ez zavar-e. Engem nem, mivel 160 mm-t mozgó bringákat nem XC-versenyeken való sprintelésre terveznek. Ülve hegynek fölfelé, még „firm” állásban is bemozog a pedálozás hatására a rugóstag. Ezt szerencsére ki lehet küszöbölni magasabb pedálfordulat (kb, 80/perc fölötti) alkalmazásával. Ekkor szinte meg sem mozdul a tag. Simán fel lehet vele tekerni Dobogókőre vagy Kékestetőre, akár aszfalton is.
Persze a komolyabb tempóhoz fölfelé nem árt erősnek lenni, mivel csak 14,1 kg-ot (pedál nélkül) kell megmozgatni. Ez a súly simán megfelel a kategória átlagának, és aki ilyen kategóriában, és árban keresgél, annak nem lesz meglepő.
De hagyjuk az XC-seknek a mászás hívságait, hiszen egy endurót a lejtőzésért vesznek a bringások! Egy ideig úgy gondoltam, pluszsúly a kormányról vezérelhető nyeregcső, de egyévnyi használat után (a saját bringámat) rájöttem, bizony minden grammot megér, hogy ne kelljen mindig lenyúlkálni a nyereg alá a magasság állításához. A Reverb cső a piacon kapható egyik legjobb modell! A tesztelés főleg havas és sáros körülmények között folyt. Itt rögtön megmutatkozott, mennyire telitalálat a Hans Dampf gumi a gépen. Kiválóan tartja az íveket, és földet éréskor sem csúszik meg, csak extrém esetekben!
Nem tudom már jobban dicsérni a rugózás érzékenységét és finomságát. Simán egy lapon lehet említeni bármelyik nagy világmárkával, ami, azt hiszem, elismerést jelent a Kross számára! Az irányíthatósága példás, nekem ideális volt a 66 fokos fejcsőszög, és a rugózás finomsága feledtetni tudta a hátsó rész oldalirányú rugalmasságát is.
Természetesen letöréseket, és ugratókat is beiktattam a tesztprogramba, hiszen a 160 mm-es rugóút már megengedi ezeket a vadságokat, és aki mondjuk ezzel akar indulni valamelyik európai enduroversenyen, az ennél még durvább dolgokat fog vele művelni. Mindegy volt, hogy nagy tempóval vagy lassan landoltam az érkezőn, a Moon jól viselte.
Összességében egy kiváló endurogéppel volt dolgom, amely simán egy lapon említhető az itthon közkedvelt német gyártók modelljeivel. Persze árban is partiban van velük, de elmondható, hogy egy olyan nehéz szegmensben, mint az enduro, sikerült ütőset alkotniuk!
Forgalmazó: Biking Kft.
Elérhetőség: www.kross.hu
Ajánlott fogyasztói ár: 884 900 Ft
Váz: Aluminium Super Lite, Revo Virtual Suspension, rugóút: 160 mm
Villa: RS Pike RC Solo Air
Hátsó rugóstag: RS Monarch Plus RC3
Első váltó: Sram X7
Hátsó váltó: Sram X9
Fékrendszer: Avid Elixir 7 Trail
Váltókar: Sram X7
Hajtómű: Sram S1400 38/24T
Fogaskoszorú: Sram PG–1050 11-36T
Kerekek: DT Swiss E 1900 SPLine
Külső gumi: Schwalbe Hans Dampf Folding 26” x 2,35”
Kormány: Easton Havoc
Kormányszár: Truvativ Holzfeller
Nyeregcső: RS Reverb, 125 mm
Nyereg: WTB Volt Race
Markolatok: Gravity Mid Grip
A Kross Moon V2 megtekinthető lesz a Bringaexpo Kross standján is élőben!
Eddig hozzáfűzött kommentek:
Én egyébként 178 centi vagyok. 29"-es gépet merev vázzal próbáltam, volt amelyik egész jó volt, de volt amelyik nagyon lomha volt. Nekem a 27.5 tetszett nagyon, ott még fürge volt a kerék, 29" az már kicsit lomha a technikás csapatáshoz. AM/Enduro kategóriában nem tudom elképzelni, 140mm-es 27.5-ös gépet próbáltam, baromira tetszett és rendeltem is magamnak, ha minden jól megy 1-2 héten belül nálam lesz.
Kérjük, írja meg véleményét:
Vélemény írására csak a regisztrált felhasználóknak van lehetőségük. Amennyiben hozzá szeretne szólni a cikkhez, kérjük regisztráljon, és jelentkezzen be.