Anthony Gall nyerte az új Budapesti Velodrom pályázatot

E-mail  Nyomtatás
2017. június 28. szerda
  |   Szerző: Sajtóközlemény

A pályakerékpáros versenyek lebonyolításához Budapesten egy új, használatában több funkciót is ellátni képes zárt velodrom megépítése szükséges az aktuális nemzetközi sportszövetségi előírásoknak megfelelően. A Kemény Ferenc Program részeként kiírt tervpályázat első díját Anthony Gall és csapata koncepciója nyerte.

Jelenleg Magyarország nem rendelkezik a nemzetközi sportszövetségi előírásoknak megfelelő pályakerékpáros versenypályával. A Millenáris Velodrom állapota elavult, műszakilag nem alkalmas versenyrendezésre és a pályaméretek sem egyeznek már a nemzetközi elvárásokkal. Pályakerékpáros világversenyeket az utóbbi évtizedekben kizárólag fedett velodromokban, csarnokokban rendeznek. A pályakerékpáros versenyek lebonyolításához Budapesten egy új, használatában több funkciót is ellátni képes zárt velodrom megépítése szükséges az aktuális nemzetközi sportszövetségi előírásoknak megfelelően, amely regionális szinten is alkalmas lehet a kerékpár edzés- és versenyközpontjává válni. Ennek érdekében a Kormány meghozta az 1839/2016 (XII.23.) Korm. határozatot a Kemény Ferenc Sportlétesítmény-fejlesztési Programról, mely a jelen pályázatban érintett kerékpáros sportág infrastrukturális adottságainak fejlesztéséhez teszi meg az első lépéseket.

 

A Kormány célja a fenti helyzetre adott válaszként a hazai verseny-, utánpótlás- és szabadidősport számára magasabb színvonalú szolgáltatások nyújtása, az olimpiai felkészülés sportszakmai feltételeinek megfelelő biztosítása, továbbá a sportág elterjedésének és hozzáférhetőségének javítása az állami tulajdonú sportinfrastruktúrafejlesztések megvalósítása révén.

 

A Bíráló Bizottság a tervpályázat során közreműködő Szakértők véleményét kikérve a pályaműveket felbontásuk után részletesen áttanulmányozta és az értékelhető megoldások alapján a tervpályázatot eredményesnek tartja. A különböző építészi felfogások és a szerkezeti megoldások alapján változatos pályaművek születtek. A megoldások között voltak olyanok, amelyek nem vették figyelembe a Velodromot érintő környezeti hatásokat, vagy funkcionálisan nem teljesítették az elvárásokat, vagy az építészeti minőség nem kapott kellő hangsúlyt a benyújtott terveken. A tervpályázat eredményességét jelzi, hogy a Bíráló Bizottság 6 pályaművet talált és tartott arra alkalmasnak, hogy a tervek készítőit díjazásban, vagy megvételben részesítse. Az értékelés során fogalmazódott meg a Bíráló Bizottságban hogy mi az a legcélszerűbb, környezetével leginkább párbeszédet folytató, építészeti felfogásában karakteres megoldás, ami költségtakarékos, reálisan megvalósítható, működőképes épületet eredményez.

 

Diavetítéshez kattints a képre

 

A településképbe, környezetbe illesztés minden pályázónak kihívás egy olyan területen, ami ugyan kellően tágas, de a környezetében sehol sem találni ekkora tömegű épületet. A tervezési területhez legközelebb álló, hasonló léptékű, alapterületű épület az Auchan bevásárlóközpont.

 

A Bíráló Bizottság értékelte, ha a pályamű kapcsolódási pontot keresett a területen, annak ipari múltjában, szellemiségében, kialakításában. A velodrom fő funkciója (kerékpározás) és a pálya kialakítása szempontjából az ellipszis alakú tömeg a legkedvezőbb. Ezen felül környezetéből, például az Óbudán két helyen is lévő amfiteátrum alakból, és a régi gáztározókból is levezethető, vagyis sokféle különböző kapcsolat ötvöződik benne.

 

A tervezés egyik nehézsége, hogy a csarnoknak tudnia kell nagyobb volumenű rendezvényeket és edzési időszakban csökkentett használatot is kiszolgálnia. Az általános használat idején nincs szükség annyi öltözőre, lelátóra, WC-re, vagy parkolóhelyre. Ugyanakkor az építésznek az úgynevezett „worst case”-re, azaz a legrosszabb helyzetre kell terveznie, mert így az elkészült létesítmény minden körülmények között megállja a helyét. A bejáratok tervezése érdekes kérdés, mert vagy a parkolókra szervezték a közönségbejáratot, és a Duna felé a sportolóit, vagy fordítva. Két önálló bejáratot kevesen biztosítottak, vagy akár csak időszakosan használhatót, a közönség részére. A Bíráló Bizottság a parkolók felé szervezett sportolói bejáratot a használatból adódóan kedvezőbbnek ítélte. Jó megoldás a parkolók szétosztása, az egy helyre koncentrálás helyett. Érdekes, hogy felszíni kerékpártárolók kialakításával, vagy akár csak jelölésével kevés pályázó foglalkozott, pedig logikus, hogy például edzésre egy kerékpáros kerékpárral jön, ami természetesen nem a pályakerékpárja, hiszen az a benti raktárban van.

 

A Bíráló Bizottság az értékelés alapján az alábbi döntést hozta:

 

1. díj: Gall és Társai Építésziroda Kft.

vezető tervező: Anthony Gall
tájépítészek: Majoros Csaba, Balogh Andrea
építőmérnök: Zalavári István





Tetszett a cikk? Ossza meg ismerőseivel:



Kérjük, írja meg véleményét:

Vélemény írására csak a regisztrált felhasználóknak van lehetőségük. Amennyiben hozzá szeretne szólni a cikkhez, kérjük regisztráljon, és jelentkezzen be.


Felhasználó név:
Jelszó:
  
Szöveg:
Kérjük írja ide a képen látható karaktereket:

Eddig hozzáfűzött kommentek:

2017.09.11. 23:48
, , ...zárt velodrom megépítése szükséges az aktuális nemzetközi sportszövetségi előírásoknak megfelelően."
NEM IGAZ! AZ UCI SZABÉLYZATA ALAPJÁN? VB-t ÉS OLIMPIÁT IS LEHETNE NYITOTT PÁLYÁN RENDEZNI!
Csak az igaz, hogy nem szokás.
20 fő, Budapest környéki pályabringásnak ez hatalmas luxus, sokkal nagyobb pazarlás mint a Duna Aréna, vagy az új Népstadion.

2017.07.01. 07:21
Nem ezen izgulni, soha nem fog felépülni, csak a tervezésből fogják kilopni a pénzt, építkezés soha nem lesz. Meg egyébként is, lehetne a pénzt hatékonyabb is elkölteni a kerékpársportra...

2017.06.28. 23:36
3 megjegyzés:

Ad. 1.: A tervrajzról látszik, hogy közvetlen szomszédságában van a Duna.
Gondoltak arra tervezéskor, hogy árvíz esetén a vizszint jelentősen emelkedni fog, és ezzel
kezdeni kell(ene) valamit...?
Esetleg itt is úgy oldják meg az árvíz elleni védekezést, mint ahogy a Rómain fogják, és tarra
vágnak mindent, és majd 20-30-50 év múlva nő pár (igénytelen) nyárfa és szomorú fűz?!?!

Ad.2.: ' Érdekes, hogy felszíni kerékpártárolók kialakításával, vagy akár csak jelölésével kevés pályázó
foglalkozott, '...ez szintén egy jellemző momentum Magyarországon, hogy pont azokra nem gondolnak,
aki használná. Ilyen alapon a bringautakat sema kerékpárosoknak építik, hanem a természetnek,
amely majd átveszi felette idővel a hatalmat... ;)


Ad. 3.: A rajzon a vasúti összekötő hídról lejövő aszfaltút remélem csak tréfából lett nyíl egyenesre rajzolva,
és nem teszi megközelíthetelenné, hogy a bringaútról le lehessen majd térni kérekpárosként /
gyalogosként a Velodromhoz...

Velo.hu bringamagazin.
Biciklis hírek, tesztek, felszerelések, túrák és apróhirdetések